Wygrani i przegrani problemów z komponentami
W 2021 r. na rynku europejskim zarejestrowano 11 774 885 nowych samochodów osobowych, a dane podało Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA). Firma monitoruje statystyki sprzedaży nowych samochodów w 26 krajach Unii Europejskiej (wszystkich z wyjątkiem nieistotnej Malty), a także Wielkiej Brytanii, Islandii, Norwegii i Szwajcarii.
Powody tego stanu rzeczy są doskonale znane. W 2020 r. w świat uderzyła pandemia koronawirusa, która spowodowała wielką niepewność co do przyszłości, a także na jakiś czas zamknęła fabryki na cztery spusty. Wydawało się, że w 2021 r. gorzej być nie może, a jednak. Niedobór komponentów do produkcji samochodów opóźnił ich produkcję, a tym samym ograniczył sprzedaż. O ile pierwsza połowa roku była naprawdę optymistyczna, to druga dla wielu marek była negatywnym i niespodziewanym zaskoczeniem.
Na czele producentów, którzy najmocniej borykali się z tymi trudnościami stoi Grupa Volkswagena. Odnotowała ona o 3,7% mniej sprzedanych samochodów niż rok temu. Nadal jest jednak hegemonem w Europie, mając ponad jedną czwartą rynku (25,2%). Za jej plecami znalazł się Stellantis (-1,6% rdr, 20,2% udziału w rynku), a na podium znalazł się jeszcze alians Renault-Nissan-Mitsubishi (-12,7%, 12% udziału w rynku).
W całej sytuacji doskonale odnalazł się koncern Hyundai-Kia, który wskoczył na czwarte miejsce, zwiększając sprzedaż o 21,1%. Koreańczycy do ciekawej ofensywy modelowej dołączyli dostępność samochodów, co okazało się gwarantem sukcesu.
Pozycja | Koncern | Sprzedaż w 2021 r. (szt.) | Różnica rdr (%) | Udział w rynku (%) |
---|---|---|---|---|
1. | Grupa Volkswagen | 2.944.117 | -3.7 | 25 |
2. | Stellantis | 2.378.979 | -1.6 | 20.2 |
3. | Renault-Nissan-Mitsubishi | 1.416.141 | -12.7 | 12 |
4. | Hyundai-Kia | 1.018.563 | 21.1 | 8.7 |
5. | BMW Group | 858.762 | 1.3 | 7.3 |
6. | Toyota | 760.178 | 9.6 | 6.5 |
7. | Daimler | 678.574 | -11 | 5.8 |
Volkswagen z mocnym spadkiem, ale nadal wyraźnym liderem
Jeśli chodzi o poszczególne marki, Volkswagen nadal jest zdecydowanym liderem rynku. Niemiecka marka pomimo spadku sprzedaży o 6,2% i tak znalazła nabywców na 550 tysięcy samochodów więcej niż drugi producent. A tym jest Peugeot (-2,3% rdr), co może być zaskakujące dla Polaków. Francuska marka nad Wisłą radzi sobie przecież przeciętnie. Podium zamknęła Toyota, zwiększając sprzedaż względem 2020 roku o 10,2%. W tym przypadku analogie do Polski są natomiast oczywiste, bowiem sprzedaż samochodów japońskiego producenta w naszym kraju stanowiła spory procent europejskiej sprzedaży.
Inni pozytywni bohaterzy? Wspomniane wyżej Hyundai i Kia. Co prawda uplasowały się na 10. i 11. miejscu sprzedaży w Europie w 2021 roku, ale wzrost zainteresowaniem ich samochodami jest wręcz imponujący. Hyundai sprzedał bowiem 21,6% więcej samochodów niż rok wcześniej, a Kia 20,6%.
Maruderzy? Tylko dwie marki odnotowały ponad 15-procentowy spadek sprzedaży. To Ford ze stratą aż 19,2% względem 2020 roku i Renault z 17,1-procentowym spadkiem. Obaj producenci słyną z dobrej sprzedaży samochodów dostawczych, ale w segmencie „osobówek” w 2021 roku poszło im wyjątkowo słabo.
Największy wpływ na wyniki miały Niemcy, gdzie sprzedaż spadłą o ponad 10 procent względem 2020 roku. Na pozostałych dużych rynkach nie było źle – Francja, Hiszpania i Wielka Brytania odnotowały minimalne wzrost sprzedaży, a Włochy nawet o 5,5%.
Pozycja | Marka | Sprzedaż w 2021 r. (szt.) | Różnica rdr (%) | Udział w rynku (%) |
---|---|---|---|---|
1. | Volkswagen | 1.274.137 | -6.2 | 10.8 |
2. | Peugeot | 724.383 | -2.3 | 6.2 |
3. | Toyota | 712.574 | 10.2 | 6.1 |
4. | BMW | 682.895 | 1.2 | 5.8 |
5. | Renault | 678.736 | -17.1 | 5.8 |
6. | Mercedes-Benz | 642.948 | -12.5 | 5.5 |
7. | Audi | 597.428 | -0.5 | 5.1 |
8. | Škoda | 589.170 | -8.5 | 5 |
9. | Ford | 523.970 | -19.2 | 4.4 |
10. | Hyundai | 515.886 | 21.6 | 4.4 |
11. | Kia | 502.677 | 20.6 | 4.3 |
12. | Opel/Vauxhall | 486.503 | 0.1 | 4.1 |
13. | Fiat/Abarth | 475.502 | -3.2 | 4 |
14. | Citroën | 445.650 | -0.7 | 3.8 |
15. | Dacia | 410.788 | 1.3 | 3.5 |
16. | Seat | 400.155 | 6.8 | 3.4 |
17. | Volvo | 289.301 | 1.1 | 2.5 |
18. | Nissan | 249.232 | -14.2 | 2.1 |
19. | Mini | 175.867 | 1.7 | 1.5 |
20. | Mazda | 155.434 | 4 | 1.3 |
- | Cały rynek | 11.774.885 | -1.5 | - |