Ford chce być liderem amerykańskiej motoryzacji na prąd
To największa inwestycja jakiegokolwiek producenta motoryzacyjnego w Stanach Zjednoczonych. Ford wraz ze swoim partnerem SK Innovation planuje bowiem zainwestować 11,4 miliarda dolarów i stworzyć prawie 11 000 nowych miejsc pracy w ogromnych zakładach w Tennessee i Kentucky. W komunikacie podkreślono, że Ford chce tym samym budować wizerunek lidera amerykańskiej elektromobilności.
Całkowicie nowy mega-kompleks o wartości 5,6 miliarda dolarów w Stanton w stanie Tennessee, nazwany Blue Oval City, stworzy około 6 000 nowych miejsc pracy i zmieni sposób produkcji pojazdów i akumulatorów. Poza zakładem montażowym poszerzonej gamy pojazdów elektrycznych serii F, znajdzie się tam także fabryka akumulatorów BlueOvalSK oraz kluczowi dostawcy marki.
W centrum Kentucky Ford planuje wraz z SK Innovation zbudować dedykowany kompleks do produkcji akumulatorów. To wart 5,8 miliarda dolarów BlueOvalSK Battery Park, który stworzy 5 000 miejsc pracy. Bliźniacze fabryki akumulatorów mają zaopatrywać zakłady Forda w Ameryce Północnej w lokalnie produkowane akumulatory do zasilania pojazdów elektrycznych nowej generacji Forda i Lincolna.
Inwestycja pojawia się rzecz jasna w związku z dużym popytem na nowe modele elektryczne F-150 Lightning, E-Transit i Mustang Mach-E. Ford ma już bowiem 150 000 rezerwacji na elektrycznego F-150 Lightning, co jest liczbą wręcz nie mieszcząca się w głowie. Nic więc dziwnego, że marka stawia wszystko na jedną kartę.
Blue Oval City nie będzie zwykłą fabryką. Naprawdę
Ford nie buduje jednak zwykłych fabryk, a Blue Oval City ma zapoczątkować nową erę amerykańskiej motoryzacji. Obszar o powierzchni 3 600 akrów będzie obejmował montownię pojazdów, fabrykę akumulatorów i park dostawców w pionowo zintegrowanym systemie. Wszystko oczywiście w celu optymalizacji kosztów i minimalizacji śladu węglowego procesu produkcyjnego. Zakład montażowy będzie korzystał z technologii połączonych w chmurze, aby zapewnić znaczną poprawę jakości i produktywności. W dużej mierze zasilać go będą odnawialne źródła energii, takie jak energia geotermalna, słoneczna i wiatrowa.
Pomimo swojej wielkości, kompleks Blue Oval City został zaprojektowany tak, aby wywierać jak najmniejszy wpływ na otaczające środowisko, a wręcz generować pozytywne skutki. Od początku produkcji w 2025 r. celem Forda jest, aby montownia była neutralna pod względem emisji dwutlenku węgla.
Poprzez zakładową oczyszczalnię ścieków, montownia dąży do zerowego poboru świeżej wody do procesów montażowych poprzez włączenie systemów ponownego wykorzystania i recyklingu wody. W ramach procesów „zero-waste-to-landfill” – materiały i złom produkcyjny będą przechwytywane do miejscowego centrum zbiórki materiałów. Tam materiały będą sortowane i przekazywane do recyklingu albo użycia w innych procesach w fabryce lub poza nią. Ford wierzy, że recykling baterii ma kluczowe znaczenie dla powodzenia zelektryfikowanej przyszłości i trudno się z nim nie zgodzić.
To nie koniec
W rewolucji Forda w zakresie produkcji samochodów elektrycznych ma pomóc 1 500-akrowy, wart 5,8 miliarda dolarów, kompleks produkcji akumulatorów BlueOvalSK w Glendale, który ma zostać otwarty w 2025 roku. Bliźniacze, położone w tym samym miejscu fabryki będą w stanie wyprodukować do 43 gigawatogodzin każda. Daje to łącznie 86 gigawatogodzin rocznie. Te wyprodukowane w Ameryce akumulatory będą zasilać elektryczne pojazdy Forda i Lincolna nowej generacji. Kompleks fabryk zlokalizowano centralnie, aby wspierać działalność wszystkich montowni Forda w Ameryce Północnej.
Mało? Amerykańska marka planuje już także rozwój specjalistów. Samochody elektryczne są przecież nowością, a przy szerokiej skali produkcji szybko może zacząć brakować wykwalifikowanego personelu. Ford zainwestuje więc 525 milionów dolarów w Stanach Zjednoczonych w ciągu najbliższych pięciu lat, aby przekształcić amerykański rynek mechaników samochodowych. Inwestycja zostanie przeznaczona na szkolenia zawodowe i inicjatywy w zakresie gotowości do kariery dla obecnego i następnego pokolenia techników
Strongcockxx
30 września 2021 at 00:33
Wolałbym zobaczyć jednak silniki spalinowe achatesa