Według PZPM w lutym 2023 r. w Polsce sprzedało się 38 525 nowych samochodów osobowych i 4 787 nowych samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony. Oznacza to wzrost o 15,6% względem lutego 2022 roku. Tym razem na wzrost zapracowały głównie samochody osobowe (+17,7%), bowiem sprzedaż dostawczych urosła tylko o 2,4%.
Wśród samochodów osobowych nadal najlepiej sprzedają się te na benzynę (45% udziału w rynku), które jednak w porównaniu do dwóch pierwszych miesięcy 2022 r. straciły aż 4,7 p.p. udziału w rynku. Ogólnie jednak sprzedaż większości napędów wzrosła, a niechlubnym wyjątkiem są samochody na LPG (-17,4% rdr). Co ciekawe, Diesle nie dość, że zwiększyły sprzedaż, to także udział w rynku (o 0,3 p.p. do 9,2%).
Największy udział za benzyniakami mają pełne hybrydy (HEV), które stanowią 21,5% rynku (+4,2 p.p. udziału w rynku rdr) oraz miękkie hybrydy (MHEV) – 16,3% rynku (+0,3 p.p.). Pozostałe napędy mają poniżej 10%. Poza wspomnianymi Dieslami to samochody elektryczne 3% (+1,2 p.p.), samochody na LPG 2,6% (-1,1 p.p) oraz hybrydy plug-in 2,3% (-0,2 p.p.).
Toyota cały czas bez konkurencji
Toyota zaczęła nowy rok z przytupem, a w lutym kontynuowała dobrą passę. Dzięki aż 8 722 sprzedanym samochodom objęła 22,64% rynku, podczas gdy żadna inna marka nie osiągnęła nawet 10%. Druga Skoda sprzedała 3 806 pojazdów (9,88% udziału w rynku), a trzecia Kia 2 910 (7,55%).
Czwarte miejsce zajął Volkswagen, a piąte Hyundai. Tym razem nie doszło do sensacji ze stycznia, kiedy Audi znalazło się w TOP 5. Przedstawiciele „czterech pierścieni” i tak mogą być zadowoleni, bo co prawda odnotowali sporą stratę do Hyundaia, ale zajęli szóste miejsce, a pierwsze wśród marek premium. Najwięksi rywale Audi – BMW i Mercedes – zajęły odpowiednio 8. i 9. pozycję, choć różnica między nimi była całkiem spora. Największy spadek w TOP 15 odnotował Ford – aż 34,7%.
Ranking modeli pod względem sprzedaży po raz kolejny pokazuje skalę dominacji Toyoty. Tym razem japoński producent zajął cztery pierwsze miejsca (Yaris, Yaris Cross, Corolla i C-HR), a w TOP 5 znalazła się jeszcze Dacia Duster. Co ciekawe, tuż za pierwszą dziesiątką znalazł się najbardziej popularny model premium – Volvo XC60 (11.). Wśród klientów indywidualnych najpopularniejszy był Yaris Cross, a wśród klientów biznesowych Yaris dość niespodziewanie zdetronizował Corollę.
Renault dominatorem na rynku samochodów dostawczych
Na rynku samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony w lutym także nie doszło do niespodzianki. W 2021 roku Renault na krótko zostało zdetronizowane przez Forda, ale od wtedy amerykański producent musi zadowolić się co najwyżej drugim miejscem. Tak było też w lutym 2023 roku, a podium uzupełnił Fiat. Włoski producent jako jedyny obok Ford zaliczył wzrost sprzedaży rok do roku – i to aż o 92,8%. Ogromne spadki po raz kolejny dotknęły marki dawnej Groupe PSA. Opel, Peugeot i Citroen sprzedały co najmniej 20% mniej samochodów niż rok wcześniej. Słaby miesiąc zaliczyła także Toyota z wynikiem o 31,3% gorszym niż rok temu.
Wśród modeli równych sobie po raz kolejny nie miał Renault Master. Francuski bestseller sprzedał się w 942 egzemplarzach, co oznacza 16,44% udziału w rynku. Drugie miejsce zajęło Iveco Daily (690 sprzedanych), a trzecie Mercedes Sprinter (572). W czołowej piątce znalazły się jeszcze dwa Fiaty – Ducato (405) i Doblo (355). Na uwagę zasługuje szczególnie ten drugi, który poprawił swoją sprzedaż względem 2022 roku aż o 144,8%.