Connect with us

Czego szukasz?

Biznes

Sprzedaż nowych samochodów w lutym 2023 r. Diesel niespodziewanie na plusie

Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego opublikował dane sprzedażowe za luty 2023 r. Sprzedaż samochodów rok do roku po raz kolejny znacząco wzrosła, można więc już mówić o trwałym trendzie. Rynek samochodów osobowych totalnie zdominowała Toyota, a na rynku samochodów dostawczych kolejny raz najlepsze było Renault.

sprzedaż nowych samochodów luty 2023
Czy te oczy mogą kłamać? Yaris nadal sprzedaje się doskonale | Fot. Toyota

Według PZPM w lutym 2023 r. w Polsce sprzedało się 38 525 nowych samochodów osobowych i 4 787 nowych samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony. Oznacza to wzrost o 15,6% względem lutego 2022 roku. Tym razem na wzrost zapracowały głównie samochody osobowe (+17,7%), bowiem sprzedaż dostawczych urosła tylko o 2,4%.

Wśród samochodów osobowych nadal najlepiej sprzedają się te na benzynę (45% udziału w rynku), które jednak w porównaniu do dwóch pierwszych miesięcy 2022 r. straciły aż 4,7 p.p. udziału w rynku. Ogólnie jednak sprzedaż większości napędów wzrosła, a niechlubnym wyjątkiem są samochody na LPG (-17,4% rdr). Co ciekawe, Diesle nie dość, że zwiększyły sprzedaż, to także udział w rynku (o 0,3 p.p. do 9,2%).

Największy udział za benzyniakami mają pełne hybrydy (HEV), które stanowią 21,5% rynku (+4,2 p.p. udziału w rynku rdr) oraz miękkie hybrydy (MHEV) – 16,3% rynku (+0,3 p.p.). Pozostałe napędy mają poniżej 10%. Poza wspomnianymi Dieslami to samochody elektryczne 3% (+1,2 p.p.), samochody na LPG 2,6% (-1,1 p.p) oraz hybrydy plug-in 2,3% (-0,2 p.p.). 

ZOBACZ TAKŻE
Najpopularniejszy producent samochodów elektrycznych w Europie? To nie Tesla

Toyota cały czas bez konkurencji

Toyota zaczęła nowy rok z przytupem, a w lutym kontynuowała dobrą passę. Dzięki aż 8 722 sprzedanym samochodom objęła 22,64% rynku, podczas gdy żadna inna marka nie osiągnęła nawet 10%. Druga Skoda sprzedała 3 806 pojazdów (9,88% udziału w rynku), a trzecia Kia 2 910 (7,55%). 

Czwarte miejsce zajął Volkswagen, a piąte Hyundai. Tym razem nie doszło do sensacji ze stycznia, kiedy Audi znalazło się w TOP 5. Przedstawiciele „czterech pierścieni” i tak mogą być zadowoleni, bo co prawda odnotowali sporą stratę do Hyundaia, ale zajęli szóste miejsce, a pierwsze wśród marek premium. Najwięksi rywale Audi – BMW i Mercedes – zajęły odpowiednio 8. i 9. pozycję, choć różnica między nimi była całkiem spora. Największy spadek w TOP 15 odnotował Ford – aż 34,7%.

Ranking modeli pod względem sprzedaży po raz kolejny pokazuje skalę dominacji Toyoty. Tym razem japoński producent zajął cztery pierwsze miejsca (Yaris, Yaris Cross, Corolla i C-HR), a w TOP 5 znalazła się jeszcze Dacia Duster. Co ciekawe, tuż za pierwszą dziesiątką znalazł się najbardziej popularny model premium – Volvo XC60 (11.). Wśród klientów indywidualnych najpopularniejszy był Yaris Cross, a wśród klientów biznesowych Yaris dość niespodziewanie zdetronizował Corollę. 

sprzedaż nowe samochody osobowe luty 2023

Dane: PZPM

Renault dominatorem na rynku samochodów dostawczych

Na rynku samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony w lutym także nie doszło do niespodzianki. W 2021 roku Renault na krótko zostało zdetronizowane przez Forda, ale od wtedy amerykański producent musi zadowolić się co najwyżej drugim miejscem. Tak było też w lutym 2023 roku, a podium uzupełnił Fiat. Włoski producent jako jedyny obok Ford zaliczył wzrost sprzedaży rok do roku – i to aż o 92,8%. Ogromne spadki po raz kolejny dotknęły marki dawnej Groupe PSA. Opel, Peugeot i Citroen sprzedały co najmniej 20% mniej samochodów niż rok wcześniej. Słaby miesiąc zaliczyła także Toyota z wynikiem o 31,3% gorszym niż rok temu. 

Wśród modeli równych sobie po raz kolejny nie miał Renault Master. Francuski bestseller sprzedał się w 942 egzemplarzach, co oznacza 16,44% udziału w rynku. Drugie miejsce zajęło Iveco Daily (690 sprzedanych), a trzecie Mercedes Sprinter (572). W czołowej piątce znalazły się jeszcze dwa Fiaty – Ducato (405) i Doblo (355). Na uwagę zasługuje szczególnie ten drugi, który poprawił swoją sprzedaż względem 2022 roku aż o 144,8%. 

sprzedaż nowe samochody dostawcze luty 2023

Dane: PZPM

Reklama