Czego szukasz?

Biznes

Opel ma już 160 lat. Co warto wiedzieć o jego historii?

W 2022 r. Opel obchodzi szczególną rocznicę. Marka z błyskawicą w logo istnieje bowiem już od 160 lat, choć nie zawsze produkowała samochody. Adam Opel założył firmę w 1862 r., a następnie zarządzało nią jego pięciu synów i żona Sophie, która energicznie uczestniczyła w rozwoju przedsiębiorstwa. Można ją wręcz uznać za pierwszą kobietę-menedżera marki.

Opel historia
Fot. Opel

Maszyny do szycia, rowery i dopiero samochody

W dorobku firmy jest wiele modeli, od legendarnego 4/12 PS „Laubfrosch” poprzez Kadetta i Kapitäna po obecne bestsellery, takie jak Astra czy Corsa, która w tym roku kończy 40 lat. W latach 20. ubiegłego wieku Opel jako pionier wprowadził w swoim zakładzie linię montażową. Sto lat później staje się zrównoważoną marką motoryzacyjną, która od 2028 r. będzie oferować w Europie wyłącznie samochody elektryczne.

Historia rozpoczęła się pod koniec sierpnia 1862 r., kiedy to Adam Opel zmontował pierwszą maszynę do szycia. Produkt ten stał się fundamentem młodej firmy z Rüsselsheim. Produkcja szybko rosła – między innymi dlatego, że Opel starał się spełniać indywidualne życzenia klientów i projektował różne modele maszyn do specjalnych zadań. Już w 1868 r. Adam Opel wraz z pracownikami przenieśli się do nowej fabryki. Firma wkrótce stała się jednym z największych producentów maszyn do szycia w Niemczech, eksportującym je do całej Europy.

ZOBACZ TAKŻE
Opel Rocks-e Kargo to mokry sen pizzerii. Niestety, nie trafi do Polski

Kolejnym filarem sukcesu Opla był rower. W 1886 r. w Rüsselsheim zbudowano pierwszy bicykl (rower z wielkim przednim kołem i małym tylnym), a Opel był jednym z pierwszych producentów takich pojazdów w Niemczech. Wkrótce ofertę poszerzono o rowery trzykołowe oraz tzw. Sicherheits-Niederräder („bezpieczne rowery z niskimi kołami”). W 1888 r. otwarto pierwszy budynek fabryki zarezerwowany wyłącznie na produkcję rowerów. Opel szybko wdrażał nowoczesne rozwiązania w swoich jednośladach, takie jak opony pneumatyczne, łożyska kulkowe oraz piasty z wolnym kołem. W 1894 r. Opel wprowadził do oferty rowery zaprojektowane specjalnie dla kobiet. Firma odnosiła sukcesy przez kolejne dekady. W latach 20. dwudziestego wieku Opel awansował na największego producenta rowerów na świecie.

Początek motoryzacyjnej historii w 1899 roku

Decydującym krokiem w historii firmy – na który po śmierci Adama Opla zdecydowało się jego pięciu synów – było uruchomienie produkcji automobili w 1899 r. Opel jest więc jednym z pionierów tej branży i jedną z firm o największych tradycjach jako producent samochodów na świecie. Produkcja automobili w Rüsselsheim rozpoczęła się od modelu Opel „Patent-Motorwagen System Lutzmann”. W 1906 r. zbudowano tysięczny egzemplarz. Przełom przyszedł w 1909 r. wraz z legendarnym modelem 4/8 PS „Doktorwagen”. Cena 3950 marek – o połowę niższa w porównaniu z luksusowymi pojazdami konkurencji – otwierała drogę do motoryzacji szerszej liczbie potencjalnych klientów. W dużej mierze przyczynił się do tego wprowadzony w 1910 r. system modułowy.

Opel był pierwszym niemieckim producentem, który wprowadził produkcję na dużą skalę z wykorzystaniem technologii linii montażowej. Pierwszym samochodem, który zjechał z takiej linii produkcyjnej w Niemczech w 1924 r. był 4/12 PS, zwany „Laubfrosch” (gatunek żaby), gdyż był dostępny wyłącznie w kolorze zielonym. Już trzy lata później Opel 4 PS w wersji podstawowej kosztował tylko 2980 marek. Oznaczało to, że samochód przestał być wyłącznie kosztowym luksusem dla wybranych, a stał się niezwodnym środkiem transportu dla wielu. Dzięki racjonalizacji produkcji z roku na rok samochody miały coraz bardziej przystępne ceny i coraz lepsze osiągi. 

fabryka opla w russelsheim 1928

Fabryka Opla w Rüsselsheim w 1928 r. | Fot. Opel

Kolejna rewolucja z fabryki Opla

Kolejna rewolucja w produkcji zaszła wkrótce potem. W 1935 r. nowa Olympia była pierwszym niemieckim produkowanym masowo pojazdem z całostalowym nadwoziem samonośnym. Dzięki stosunkowo niewielkiej masie samochód wyróżniał się lepszymi osiągami i niższym zużyciem paliwa. Taka konstrukcja po raz pierwszy umożliwiła wprowadzenie etapu zwanego ślubem – tak w fabrycznym żargonie określa się moment połączenia nadwozia z zespołem napędowym. Cały proces montażu stał się szybszy i wydajniejszy, ułatwiając produkcję na masową skalę.

Przez dziesięciolecia Opel wprowadzał modele, które stawały się prawdziwymi bestsellerami. Najtrwalszą linią modelową z największymi tradycjami jest Kadett, którego pierwsza wersja ujrzała światło dzienne w 1936 r. W 1962 r. sprzedano milionowy egzemplarz kompaktowego Kadetta A, który był siłą napędową niemieckiego „cudu gospodarczego”. Od 1991 r. ta linia produktowa nosi nazwę Astra, a jej obecna 12. generacja wciążdoskonale się sprzedaje.

ZOBACZ TAKŻE
Opel także wchodzi w wodór. Vivaro-e Hydrogen już u klientów

Opel ma na swoim koncie także stworzenie nowej klasy pojazdów w 1991 r. Wtedy na Targach Motoryzacyjnych w Genewie zadebiutował „pojazd rekreacyjny z napędem na wszystkie koła” Frontera. Kompaktowy Opel Frontera Sport był pierwszym przedstawicielem wszechobecnych dzisiaj SUV‑ów. Pięciodrzwiową Fronterę z wydłużonym rozstawem osi można natomiast uznać za prekursora nowoczesnego pojazdu terenowego. Około 30 lat temu samochód natychmiast stał się liderem rynku i zapoczątkował boom na napęd na cztery koła w całej Europie.

W 1999 r. Opel znów zademonstrował swoją umiejętność łączenia emocji i rozsądku w innowacyjnych rozwiązaniach. Modelem Zafira i zastosowaną w nim uniwersalną koncepcją Flex7 marka zdefiniowała nowy segment siedmiomiejscowych kompaktowych minivanów. Po raz pierwszy siedmiomiejscowy samochód w mgnieniu oka mógł się przeistoczyć w wersję dwumiejscową z ogromną przestrzenią ładunkową, bez potrzeby wymontowywania foteli.

Historia wielu niezwykłych samochodów

Przykładem takich niezwykłych samochodów odwołujących się do emocji jest zaprezentowany ostatnio Opel Manta GSe ElektroMOD. To zelektryfikowany hołd dla kultowego w latach 70. i 80. sportowego coupé Manta. Ówczesna Manta A inspirowała wzornictwem i charakterystycznym przednim pasem, którego współczesną wersję Opel Vizor można znaleźć we wszystkich nowych modelach marki, od Mokki po Grandlanda.

Jednak firma już wcześniej słynęła z produkcji szczególnie dynamicznych seryjnych modeli. W 1965 r. na targach IAA we Frankfurcie Opel zaprezentował model Experimental GT, pierwszy samochód koncepcyjny europejskiego producenta. Dwumiejscowe auto zrywało z konwencjonalnym europejskim wzornictwem. Zaledwie trzy lata później z linii produkcyjnej zjechał pierwszy seryjny Opel GT. Jego osiągi, wyjątkowa stylistyka i atrakcyjna cena zapewniły mu popularność u klientów. Do dziś GT jest wspominany jako rzeczywisty samochód marzeń.

fritz von opel rak 2

Fritz von Opel w samochodzie rakietowym RAK 2 | Fot. Opel

W 1990 r. do oferty usportowionych modeli dołączył Opel Calibra. Opływowa, klinowata sylwetka zachwyciła klientów i pozwoliła uzyskać rekordowo niski w skali światowej współczynnik oporu czołowego 0,26. Optymalne własności aerodynamiczne w połączeniu z silnikami o mocy do 150 kW/204 KM zapewniały maksymalną prędkość do 245 km/h.

Sportowe samochody bijące rekordy – to zawsze była część marki Opel. Najbardziej spektakularnym przykładem z dawnych lat jest rekord ustanowiony 23 maja 1928 r. przez Fritza von Opla, najstarszego wnuka Adama Opla. Za kierownicą samochodu rakietowego RAK 2 rozwinął on bowiem prędkość 238 km/h na torze Berlin Avus.

Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama