Zawsze może być gorzej
W styczniu 2022 r. sprzedaż samochodów osobowych w Europie nadal spadała, czego powodem niezmiennie jest niedobór półprzewodników. Sytuacja jest na tyle zła, że zeszłoroczny „rekord” najniższej sprzedaży samochodów na Starym Kontynencie został właśnie z hukiem pobity. Sprzedaż względem 2021 r. spadła bowiem o kolejne 6% – do 682 596 sztuk.
Dane jak zwykle podało Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA). Jako Europę rozumie ono 26 krajów Unii Europejskiej (z pominięciem nieistotnej dla ogólnych statystyk Malty), do których dodaje wyniki sprzedażowe z Wielkiej Brytanii, Islandii, Norwegii i Szwajcarii.
Wyniki w poszczególnych krajach znacząco się różnią. O ile na Słowacji (+72,6%) i Rumunii (+55,5%) tamtejsi sprzedawcy mogą być zadowoleni z minionego miesiąca, to gdzie indziej już tak nie jest. Ogromne spadki odnotowały Włochy (-19,7%) i Francja (-18,6%), a rekordzistą pod tym względem jest Grecja (-28,9%). Świetnie w tych warunkach poradziły sobie natomiast Niemcy, odnotowując solidny wzrost (+8,5%).
Wyraźni przegrani i wygrani ostatniego roku
Najlepiej sprzedającą się marka w Europie pozostaje Volkswagen, który jako jedyny może pochwalić się ponad 10-procentowym udziałem w rynku. Niemiecki gigant odnotował jednak spadek sprzedaży o 3,7% względem ubiegłego roku.
Na drugim miejscu uplasowała się Toyota z udziałem w rynku na poziomie 7,8% i pokaźnym wzrostem sprzedaży względem analogicznego okresu 2021 r. – 0 14,3%. Podium zamyka Peugeot, choć nie ma się chyba czym chwalić. 52 160 sprzedanych egzemplarzy to spadek o 14,4% względem stycznia 2021 r. i utrata 0,9 p.p. udziału w rynku.
Spośród producentów, którzy mają co najmniej 2% udziału w rynku po raz kolejny prym wiodły Kia i Hyundai. Pierwsza marka odnotowała wzrost o 38,8%, a druga o 32,3%. Łącznie mają już 10,3% udziału w rynku, podczas gdy rok temu było to 7,4%. Na drugim biegunie poza Peugeotem znalazły się natomiast: Ford (utrata 0,9 p.p. udziału w rynku), Fiat (-0,7 p.p.), Renault (-0,7 p.p.) i BMW (-0,7 p.p.).
Sprzedaż samochodów osobowych w Europie - styczeń 2022 - TOP 15
Miejsce | Marka | Liczba rejestracji | Różnica rdr (%) | Udział w rynku (%) |
---|---|---|---|---|
1. | Volkswagen | 85 933 | -6,1 | 10,4 |
2. | Toyota | 63 365 | +14,3 | 7,8 |
3. | Peugeot | 52 160 | -14,4 | 6,3 |
4. | Kia | 47 137 | +38,8 | 5,7 |
5. | BMW | 46 777 | -13,4 | 5,7 |
6. | Mercedes-Benz | 45 463 | -10,4 | 5,5 |
7. | Skoda | 46 751 | -5,5 | 5,4 |
8. | Audi | 43 638 | +8,8 | 5,3 |
9. | Renault | 42 219 | -13,1 | 5,1 |
10. | Ford | 38 180 | -16,9 | 4,6 |
11. | Hyundai | 37 652 | +32,3 | 4,6 |
12. | Dacia | 34 150 | +19,1 | 4,2 |
13. | Opel/Vauxhall | 32 678 | -3,6 | 4,0 |
14. | Fiat | 27 524 | -18,5 | 3,3 |
15. | Citroen | 26 692 | -16,7 | 3,2 |