Connect with us

Czego szukasz?

Biznes

Sprzedaż w Europie za styczeń 2022 r. VW nadal najlepszy, ale…

Styczeń 2022 r. wyznaczył historycznie niski poziom, jeśli chodzi o sprzedaż samochodów osobowych w Europie. Najlepiej nadal sprzedawał się Volkswagen, ale niemiecki gigant ma się czym martwić.

volkswagen taigo
Nowy Volkswagen Taigo | Fot. VW

Zawsze może być gorzej

W styczniu 2022 r. sprzedaż samochodów osobowych w Europie nadal spadała, czego powodem niezmiennie jest niedobór półprzewodników. Sytuacja jest na tyle zła, że zeszłoroczny „rekord” najniższej sprzedaży samochodów na Starym Kontynencie został właśnie z hukiem pobity. Sprzedaż względem 2021 r. spadła bowiem o kolejne 6% – do 682 596 sztuk. 

Dane jak zwykle podało Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA). Jako Europę rozumie ono 26 krajów Unii Europejskiej (z pominięciem nieistotnej dla ogólnych statystyk Malty), do których dodaje wyniki sprzedażowe z Wielkiej Brytanii, Islandii, Norwegii i Szwajcarii. 

Wyniki w poszczególnych krajach znacząco się różnią. O ile na Słowacji (+72,6%) i Rumunii (+55,5%) tamtejsi sprzedawcy mogą być zadowoleni z minionego miesiąca, to gdzie indziej już tak nie jest. Ogromne spadki odnotowały Włochy (-19,7%) i Francja (-18,6%), a rekordzistą pod tym względem jest Grecja (-28,9%). Świetnie w tych warunkach poradziły sobie natomiast Niemcy, odnotowując solidny wzrost (+8,5%). 

ZOBACZ TAKŻE
Bitwa o samochody. 82% Amerykanów kupiło je drożej niż w cenniku

Wyraźni przegrani i wygrani ostatniego roku

Najlepiej sprzedającą się marka w Europie pozostaje Volkswagen, który jako jedyny może pochwalić się ponad 10-procentowym udziałem w rynku. Niemiecki gigant odnotował jednak spadek sprzedaży o 3,7% względem ubiegłego roku.

Na drugim miejscu uplasowała się Toyota z udziałem w rynku na poziomie 7,8% i pokaźnym wzrostem sprzedaży względem analogicznego okresu 2021 r. – 0 14,3%. Podium zamyka Peugeot, choć nie ma się chyba czym chwalić. 52 160 sprzedanych egzemplarzy to spadek o 14,4% względem stycznia 2021 r. i utrata 0,9 p.p. udziału w rynku.

Spośród producentów, którzy mają co najmniej 2% udziału w rynku po raz kolejny prym wiodły Kia i Hyundai. Pierwsza marka odnotowała wzrost o 38,8%, a druga o 32,3%. Łącznie mają już 10,3% udziału w rynku, podczas gdy rok temu było to 7,4%. Na drugim biegunie poza Peugeotem znalazły się natomiast: Ford (utrata 0,9 p.p. udziału w rynku), Fiat (-0,7 p.p.), Renault (-0,7 p.p.) i BMW (-0,7 p.p.).

Sprzedaż samochodów osobowych w Europie - styczeń 2022 - TOP 15

MiejsceMarkaLiczba rejestracjiRóżnica rdr (%)Udział w rynku (%)
1.Volkswagen85 933-6,110,4
2.Toyota63 365+14,37,8
3.Peugeot52 160-14,46,3
4.Kia47 137+38,85,7
5.BMW46 777-13,45,7
6.Mercedes-Benz45 463-10,45,5
7.Skoda46 751-5,55,4
8.Audi43 638+8,85,3
9.Renault42 219-13,15,1
10.Ford38 180-16,94,6
11.Hyundai37 652+32,34,6
12.Dacia34 150+19,14,2
13.Opel/Vauxhall32 678-3,64,0
14.Fiat27 524-18,53,3
15.Citroen26 692-16,73,2

5/5 (liczba głosów: 1)
Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama