Connect with us

Czego szukasz?

Samochody

Ford GT w specjalnej wersji. To hołd dla zwycięzców Le Mans

W hołdzie dla Forda GT, prototypowego pojazdu, który ożywił program wyścigowy ponad pół wieku temu, Ford przedstawił Forda GT ’64 Prototype Heritage Edition. Limitowana edycja pojazdu jest inspirowana prototypem Forda GT z 1964 roku, który jest jedynym amerykańskim prototypem, który wygrał Le Mans.

ford gt heritage edition 2021
Fot. Ford

Limitowana edycja na cześć pięciu oryginalnych prototypów GT

Ford GT ’64 Prototype Heritage Edition ma biały lakier Wimbledon White z grafiką Antimatter Blue, w tym potrójny pas wyścigowy na dachu. Widoczne są odsłonięte elementy z włókna węglowego, w tym 20-calowe koła w kolorze Antimatter Blue (unikalna barwa dla Forda GT). Pojazd ma także odsłonięty przedni spojler z włókna węglowego, progi boczne, podstawy lusterek, żaluzje silnika i tylny dyfuzor wykończone w połysku. Zaciski hamulcowe Brembo lakierowane w kolorze srebrnym z czarną grafiką oraz czarne nakrętki kół dodatkowo unowocześniają estetykę.

ZOBACZ TAKŻE
TEST | Ford Kuga 2.0 EcoBlue Hybrid 150 KM - wygoda i oszczędność

Włókno węglowe jest również obecne w kabinie. To progi drzwi z włókna węglowego, dolna część słupków A i konsola, a także z matowe akcenty również z włókna węglowego. Z niego wykonane są także fotele, pokryte Alcantarą w kolorze Lightspeed Blue ze srebrnymi przeszyciami. Na powierzchni siedzeń i zagłówkach wytłoczono logo GT.

Deskę rozdzielcza pokryto skórą w kolorze Ebony i Alcantarą w kolorze Lightspeed Blue. Alcantarą pokryto również słupki i podsufitkę. Niebieskie aplikacje Antimatter Blue na desce rozdzielczej, listwach przy drzwiach i konstrukcji siedzeń skoordynowano wizualnie z wyjątkowymi kołami. Kierownicę wykończono Alcantarą w kolorze Ebony z czarnymi przeszyciami. Łopatki zmiany biegów z podwójnym sprzęgłem są natomiast surowe i wypolerowane.

ford gt heritage edition 2021

Fot. Ford

Oryginalne prototypy Forda GT podkreślają pomysłowość i szybkość

Mając na celu pokonanie Ferrari i wygranie Le Mans, Ford rozpoczął prace nad własnym samochodem wyścigowym w 1963 roku. Niecały rok później podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Nowym Jorku w 1964 roku zaprezentowano prototyp Forda GT (podwozie GT/101).

Zbudowano pięć prototypów GT – to pierwsze modele Forda wykorzystujące głęboką analizę aerodynamiczną do optymalizacji osiągów przy dużych prędkościach. Są to jedne z najważniejszych samochodów produkowanych przez Forda, stanowiące podstawę programu GT. Jego kulminacją były miejsca 1-2-3 podczas wyścigu Le Mans w 1966 roku. Samochody symbolizują przełomową inżynierię, która jest kontynuowana przez Forda w 2022 roku Edycją GT Heritage.

ZOBACZ TAKŻE
Ford Rotunda - niesamowita historia i przykry koniec legendarnego obiektu

Spośród pięciu zbudowanych prototypów Forda GT, podwozie GT/105 jest jedynym, które przetrwało i nosi barwy zgodne z ówczesną wersją. Podwozia GT/101 i GT/102 zostały zezłomowane po testach zderzeniowych Le Mans i Monza. Testy te miały jednak kluczowe znaczenie dla wprowadzenia znaczących ulepszeń w GT/103, GT/104 i GT/105. Pierwsze zwycięstwo Ford GT odniósł w 1965 roku. GT/103 wygrał wyścig Daytona z Kenem Milesem i Lloydem Ruby za kierownicą, a GT/104 zajął trzecie miejsce z Bobem Bondurantem i Ritchiem Gintherem. Zarówno GT/103, jak i GT/104 przemalowano i są teraz ekskluzywnymi eksponatami w Muzeum Shelby w Boulder w Kolorado.

Oceń nasz artykuł!
Reklama