Connect with us

Czego szukasz?

Biznes

Sprzedaż nowych samochodów w listopadzie 2022 r. Toyota i Renault na szczycie

Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego opublikował dane sprzedażowe za listopad 2022 r. Jeśli chodzi o nowe samochody osobowe równych sobie po raz kolejny nie miala Toyota, a Renault pozostaje najlepsze na rynku nowych samochodów dostawczych.

toyota corolla gr sport
Fot. Toyota

Według PZPM w listopadzie 2022 r. w Polsce sprzedało się 34 196 nowych samochodów osobowych i 5 521 nowych samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony. Oznacza to przyzwoity wzrost względem analogicznego miesiąca ubiegłego roku – 4,7%. Na zielony kolor po raz kolejny zapracowały jednak tylko samochody osobowe, bowiem rynek „dostawczaków” skurczył się o 7,9%.

Jeśli chodzi o jedenaście miesięcy 2022 r. liczba sprzedanych samochodów sięgnęła 439 384 sztuk i była o 7,9% mniejsza niż rok wcześniej (476 952 sztuki). Cały czas wśród „osobówek” najlepiej sprzedają się samochody benzynowe, których udział w rynku spadł jednak o 3,8 p.p. – do 48,7%. Znaczący wzrost sprzedaży zaliczyły natomiast paliwa alternatywne, które mają 40,2% udziału w rynku (+5,1 p.p. rdr).

Najwięcej spośród nich stanowią tzw. miękkie hybrydy MHEV (17,0%, +0,8 p.p udziału w rynku rdr) oraz tzw. pełne hybrydy HEV (15,4%, +2,6 p.p.). Samochody elektryczne i hybrydy plug-in (PHEV) sprzedają się bardzo podobnie i stanowią odpowiednio po 2,6% i 2,3% udziału w rynku. Coraz rzadziej spotykane na ulicach Diesle stanowią obecnie 11,1% rynku, podczas gdy rok temu było to 12,4%. 

Toyota nadal bez rywala

Listopad był kolejnym w tym roku miesiącem z ogromną przewagą Toyoty na rynku nowych samochodów osobowych. Japońska marka znalazła nabywców aż na 6 287 egzemplarzy, co dało imponujące 18,39% udziału w całym rynku. Druga Skoda po raz kolejny także nie ma prawa narzekać. 3 630 sprzedanych sztuk oznacza wzrost rok do roku o 52% i mocne drugie miejsce. Trzecia Kia sprzedała natomiast 2 701 samochodów – 36,1% więcej niż rok wcześniej w analogicznym okresie.

Jest całkiem prawdopodobne, że koreańska marka w kolejnych miesiącach straci miejsce na podium. Volkswagen bowiem ewidentnie poradził sobie z problemami z komponentami i sprzedaje się coraz lepiej. W listopadzie sprzedaż wzrosła o 19% względem analogicznego miesiąca ubiegłego roku. Najbardziej imponujący wzrost zaliczyła jednak inna marka z grupy Volkswagena. Audi sprzedało się bowiem o 76% lepiej niż rok wcześniej i w listopadzie było najlepiej sprzedającą się marką premium. 

Wśród modeli równych sobie nie miała natomiast Toyota Corolla, która jest flotowym hitem. Na podium znalazły się jeszcze Toyota Yaris Cross i Skoda Octavia. Ten pierwszy model był bestsellerem wśród klientów indywidualnych, wyprzedzając Dacię Duster i Kię Sportage. W kontekście całego roku zestawieniom przewodzą Corolla i Duster. 

pzpm sprzedaż nowe samochody osobowe

Dane: PZPM

Renault z dużą przewagą

Na rynku samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony równych sobie nie miało Renault (1 036 sprzedanych egzemplarzy, 18,76% udziału w rynku). Francuski producent jako jedyny sprzedał ponad 1 000 „dostawczaków”, zostawiając w pokonanym polu Fiata (791, 14,33%) i Forda (690, 12,50%). Na uwagę zasługuje także Mercedes, który zwiększył sprzedaż względem analogicznego miesiąca ubiegłego roku aż o 57,3%. O 47% więcej samochodów rdr sprzedała natomiast Toyota. 

Sukces Renault zapewnił oczywiście Master, który sprzedał się aż w 853 egzemplarzach, stanowiąc 82% całkowitej sprzedaży. Na drugim miejscu znalazł się Mercedes Sprinter (556 sprzedanych sztuk), a na trzecim Iveco Daily (551). Z pierwszej dziesiątki sprzedaży „dostawczaków” można wywnioskować, że Ford Ranger (172 sprzedane) był nie tylko najlepiej sprzedającym się użytkowym Fordem, ale także najpopularniejszym pick-upem. 

sprzedaż nowe samochody dostawcze listopad 2022

Dane: PZPM

Reklama