Duże rynki z ogromnymi spadkami
Europejski rynek nowych samochodów nadal zmaga się z kryzysem. Po zeszłorocznym spadku rejestracji spowodowanym pandemią koronawirusa, w tym roku wystąpił kryzys produkcyjny z powodu braku komponentów. Znajduje to odzwierciedlenie w statystykach sprzedaży samochodów osobowych i nie inaczej było w październiku. Według ACEA, w ubiegłym miesiącu w Europie zarejestrowano tylko 798 693 „osobówek”. To o 29,3% mniej niż w tym miesiącu rok temu.
Jako Europę ACEA rozumie 26 krajów Unii Europejskiej (z pominięciem nieistotnej dla ogólnych statystyk Malty), do których dodaje wyniki sprzedażowe z Wielkiej Brytanii, Islandii, Norwegii i Szwajcarii. W samej UE w październiku zarejestrowano 665 001, co oznacza spadek rok do roku o 30,3%. Sytuacja ta wynika oczywiście ze spadków na największych rynkach – we Włoszech (-35,7%), Francji (-30,7%) i Niemczech (-34,9%).
Volkswagen z drastyczną obniżką, ale nadal jest liderem
Problem szczególnie dotknął marki Grupy Volkswagen. Sprzedaż Volkswagena spadła w październiku o 40,2%, Seata (razem z Cuprą) o 39,8%, Audi o 45,8%, a Skody nawet o 49,3%. Jedyną marką na plusie było Porsche, którego sprzedaż rok do roku wzrosła o 13,4%. Volkswagen pomimo ogromnego spadku co prawda utrzymał pozycję lidera rynku w Europie, ale jego udział w rynku spadł aż o 1,7 p.p. Oprócz Volkswagena, Audi i Skody, jedyną marką, która odnotowała spadek sprzedaży większy niż 40%, jest Ford.
Wyniki sprzedaży potwierdzają także coraz bardziej powszechny fakt, że koreańscy producenci najmniej odczuwają problemy z dostawami chipów. Sprzedaż Hyundaia wzrosła aż o 11% w porównaniu do października 2020 r., co pozwoliło marce na zwiększenie udziału w rynku o 2 punkty procentowe i awans do pierwszej siódemki najlepiej sprzedających się marek w Europie. Tuż za nim znalazła się Kia, która także zwiększyła sprzedaż w październiku – o 2,6%. Dzięki temu Grupa Hyundai-Kia pokonała pod względem sprzedaży w Europie Grupę Renault, a koreańskie marki były jedynymi spośród TOP 20, które odnotowały wzrost rdr.
Sprzedaż samochodów osobowych w Europie - październik 2021
Miejsce | Marka | Liczba rejestracji | Różnica rdr (%) | Udział w rynku (%) |
---|---|---|---|---|
1. | Volkswagen | 74.029 | -40.2 | 9.3 |
2. | Peugeot | 52.706 | -30.5 | 6.6 |
3. | Renault | 50.982 | -36 | 6.4 |
4. | Mercedes-Benz | 48.101 | -36.3 | 6 |
5. | BMW | 47.738 | -21.2 | 6 |
6. | Toyota | 44.547 | -24.4 | 5.6 |
7. | Hyundai | 43.629 | +11 | 5.5 |
8. | Kia | 42.809 | +2.6 | 5.4 |
9. | Ford | 34.351 | -41.4 | 4.3 |
10. | Fiat/Abarth | 33.482 | -32.2 | 4.2 |
11. | Opel/Vauxhall | 33.329 | -30.5 | 4.2 |
12. | Audi | 32.991 | -45.8 | 4.1 |
13. | Škoda | 30.356 | -49.3 | 3.8 |
14. | Citroën | 30.023 | -32.5 | 3.8 |
15. | Dacia | 29.874 | -23.1 | 3.7 |
16. | Volvo | 21.734 | -22 | 2.7 |
17. | Seat/Cupra | 20.036 | -39.8 | 2.5 |
18. | Nissan | 17.216 | -29.4 | 2.2 |
19. | Mini | 12.906 | -25.2 | 1.6 |
20. | Mazda | 11.643 | -18.5 | 1.5 |
Cały rynek | 798.693 | -29.3 | - |
Peugeot i Toyota – w Polsce dzieli je przepaść, a w Europie?
Jeśli chodzi o statystyki za dziesięć miesięcy 2021 roku, sytuację nadrabiają miesiące sprzed kryzysu chipowego. Od stycznia do października 2021 r. w Europie zarejestrowano 9 960 706 samochodów, o 2,7% więcej niż rok temu. Można się więc spodziewać, że cały rok 2021 skończy się co najwyżej na poziomie tego z 2020 r., a wielce prawdopodobny jest niewielki spadek. Sytuacja w branży bowiem powoli się poprawia, ale wiele zakładów już teraz ma zaplanowane przestoje w produkcji aż do końca roku.
Podobnie jak w październiku rynkowi przewodzi Volkswagen, który jako jedyny przekroczył barierę miliona rejestracji – 1 102 088. To liczba o 2,3% większa niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Za jego plecami znajdują się Peugeot i Toyota, co dla Polaków może być sporym zaskoczeniem. O ile japońska marka sprzedaje się nad Wisłą doskonale, to z Peugeotem jest znacznie gorzej. Warto zauważyć, że Toyota może pochwalić się trzecim największym wzrostem sprzedaży rok do roku (15,7%) spośród znaczących producentów. Wyprzedzają ją tylko Hyundai (22,7%) i Kia (21,9%).
Obok znaczących wzrostów są także duże spadki. Najgorzej w Europie w 2021 roku pod względem dynamiki radzi sobie Renault, którego sprzedaż „osobówek” spadła aż o 16,2% rok do roku. Niewiele lepiej jest w Fordzie, który jest 14,6% na minusie. Spadek sprzedaży powyżej 10% odnotował także Nissan (-11,9%).
Sprzedaż samochodów osobowych w Europie - styczeń-październik 2021
Lp. | Marka | Liczba rejestracji | Różnica rdr (%) | Udział w rynku (%) |
---|---|---|---|---|
1. | Volkswagen | 1.102.088 | +2.3 | 11.1 |
2. | Peugeot | 611.102 | +1.3 | 6.1 |
3. | Toyota | 606.298 | +15.7 | 6.1 |
4. | BMW | 581.171 | +7.8 | 5.8 |
5. | Renault | 557.324 | -16.2 | 5.6 |
6. | Mercedes-Benz | 529.896 | -11 | 5.3 |
7. | Audi | 514.059 | +4.5 | 5.2 |
8. | Škoda | 504.047 | -4.3 | 5.1 |
9. | Ford | 457.306 | -14.6 | 4.6 |
10. | Kia | 430.525 | +21.9 | 4.3 |
11. | Hyundai | 427.015 | +22.7 | 4.3 |
12. | Opel/Vauxhall | 416.204 | +4.7 | 4.2 |
13. | Fiat/Abarth | 412.002 | +3.8 | 4.1 |
14. | Citroën | 381.030 | +2.2 | 3.8 |
15. | Seat/Cupra | 352.444 | +14.6 | 3.5 |
16. | Dacia | 329.228 | -0.2 | 3.3 |
17. | Volvo | 240.225 | +6.2 | 2.4 |
18. | Nissan | 208.782 | -11.9 | 2.2 |
19. | Mini | 141.096 | +0.2 | 1.4 |
20. | Mazda | 136.099 | +13.7 | 1.4 |
Cały rynek | 9.960.706 | +2.7 |