Czego szukasz?

Załóż konto w Betfan!

Biznes

W Europie jak w Polsce, ale nie do końca. Koreańczycy rosną w siłę

Październik był najgorszym w ostatnich latach pod względem rejestracji nowych samochodów w Europie. Jednak są oczywiście producenci, którzy skorzystali na tej sytuacji.

sprzedaż samochodów europa październik 2021
Fot. Hyundai

Duże rynki z ogromnymi spadkami

Europejski rynek nowych samochodów nadal zmaga się z kryzysem. Po zeszłorocznym spadku rejestracji spowodowanym pandemią koronawirusa, w tym roku wystąpił kryzys produkcyjny z powodu braku komponentów. Znajduje to odzwierciedlenie w statystykach sprzedaży samochodów osobowych i nie inaczej było w październiku. Według ACEA, w ubiegłym miesiącu w Europie zarejestrowano tylko 798 693 „osobówek”. To o 29,3% mniej niż w tym miesiącu rok temu. 

Jako Europę ACEA rozumie 26 krajów Unii Europejskiej (z pominięciem nieistotnej dla ogólnych statystyk Malty), do których dodaje wyniki sprzedażowe z Wielkiej Brytanii, Islandii, Norwegii i Szwajcarii. W samej UE w październiku zarejestrowano 665 001, co oznacza spadek rok do roku o 30,3%. Sytuacja ta wynika oczywiście ze spadków na największych rynkach – we Włoszech (-35,7%), Francji (-30,7%) i Niemczech (-34,9%). 

ZOBACZ TAKŻE
Daimler sprzedał swoje udziały w Renault. Koniec wspólnych projektów?

Volkswagen z drastyczną obniżką, ale nadal jest liderem

Problem szczególnie dotknął marki Grupy Volkswagen. Sprzedaż Volkswagena spadła w październiku o 40,2%, Seata (razem z Cuprą) o 39,8%, Audi o 45,8%, a Skody nawet o 49,3%. Jedyną marką na plusie było Porsche, którego sprzedaż rok do roku wzrosła o 13,4%. Volkswagen pomimo ogromnego spadku co prawda utrzymał pozycję lidera rynku w Europie, ale jego udział w rynku spadł aż o 1,7 p.p. Oprócz Volkswagena, Audi i Skody, jedyną marką, która odnotowała spadek sprzedaży większy niż 40%, jest Ford.

Wyniki sprzedaży potwierdzają także coraz bardziej powszechny fakt, że koreańscy producenci najmniej odczuwają problemy z dostawami chipów. Sprzedaż Hyundaia wzrosła aż o 11% w porównaniu do października 2020 r., co pozwoliło marce na zwiększenie udziału w rynku o 2 punkty procentowe i awans do pierwszej siódemki najlepiej sprzedających się marek w Europie. Tuż za nim znalazła się Kia, która także zwiększyła sprzedaż w październiku – o 2,6%. Dzięki temu Grupa Hyundai-Kia pokonała pod względem sprzedaży w Europie Grupę Renault, a koreańskie marki były jedynymi spośród TOP 20, które odnotowały wzrost rdr. 

Sprzedaż samochodów osobowych w Europie - październik 2021

MiejsceMarkaLiczba rejestracjiRóżnica rdr (%)Udział w rynku (%)
1.Volkswagen74.029-40.29.3
2.Peugeot52.706-30.56.6
3.Renault50.982-366.4
4.Mercedes-Benz48.101-36.36
5.BMW47.738-21.26
6.Toyota44.547-24.45.6
7.Hyundai43.629+115.5
8.Kia42.809+2.65.4
9.Ford34.351-41.44.3
10.Fiat/Abarth33.482-32.24.2
11.Opel/Vauxhall33.329-30.54.2
12.Audi32.991-45.84.1
13.Škoda30.356-49.33.8
14.Citroën30.023-32.53.8
15.Dacia29.874-23.13.7
16.Volvo21.734-222.7
17.Seat/Cupra20.036-39.82.5
18.Nissan17.216-29.42.2
19.Mini12.906-25.21.6
20.Mazda11.643-18.51.5
Cały rynek798.693-29.3-

Peugeot i Toyota – w Polsce dzieli je przepaść, a w Europie?

Jeśli chodzi o statystyki za dziesięć miesięcy 2021 roku, sytuację nadrabiają miesiące sprzed kryzysu chipowego. Od stycznia do października 2021 r. w Europie zarejestrowano 9 960 706 samochodów, o 2,7% więcej niż rok temu. Można się więc spodziewać, że cały rok 2021 skończy się co najwyżej na poziomie tego z 2020 r., a wielce prawdopodobny jest niewielki spadek. Sytuacja w branży bowiem powoli się poprawia, ale wiele zakładów już teraz ma zaplanowane przestoje w produkcji aż do końca roku. 

ZOBACZ TAKŻE
Toyota, Kia, Ford. Zaskakujące wyniki sprzedaży w Polsce za październik

Podobnie jak w październiku rynkowi przewodzi Volkswagen, który jako jedyny przekroczył barierę miliona rejestracji – 1 102 088. To liczba o 2,3% większa niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Za jego plecami znajdują się Peugeot i Toyota, co dla Polaków może być sporym zaskoczeniem. O ile japońska marka sprzedaje się nad Wisłą doskonale, to z Peugeotem jest znacznie gorzej. Warto zauważyć, że Toyota może pochwalić się trzecim największym wzrostem sprzedaży rok do roku (15,7%) spośród znaczących producentów. Wyprzedzają ją tylko Hyundai (22,7%) i Kia (21,9%). 

Obok znaczących wzrostów są także duże spadki. Najgorzej w Europie w 2021 roku pod względem dynamiki radzi sobie Renault, którego sprzedaż „osobówek” spadła aż o 16,2% rok do roku. Niewiele lepiej jest w Fordzie, który jest 14,6% na minusie. Spadek sprzedaży powyżej 10% odnotował także Nissan (-11,9%).

Sprzedaż samochodów osobowych w Europie - styczeń-październik 2021

Lp.MarkaLiczba rejestracjiRóżnica rdr (%)Udział w rynku (%)
1.Volkswagen1.102.088+2.311.1
2.Peugeot611.102+1.36.1
3.Toyota606.298+15.76.1
4.BMW581.171+7.85.8
5.Renault557.324-16.25.6
6.Mercedes-Benz529.896-115.3
7.Audi514.059+4.55.2
8.Škoda504.047-4.35.1
9.Ford457.306-14.64.6
10.Kia430.525+21.94.3
11.Hyundai427.015+22.74.3
12.Opel/Vauxhall416.204+4.74.2
13.Fiat/Abarth412.002+3.84.1
14.Citroën381.030+2.23.8
15.Seat/Cupra352.444+14.63.5
16.Dacia329.228-0.23.3
17.Volvo240.225+6.22.4
18.Nissan208.782-11.92.2
19.Mini141.096+0.21.4
20.Mazda136.099+13.71.4
Cały rynek9.960.706+2.7

Oceń nasz artykuł!
Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama