Ogromny, ale przewidywalny spadek sprzedaży
Według danych JATO Dynamics w kwietniu 2022 r. na 27 europejskich rynkach sprzedano zaledwie niecałe 821 tysięcy nowych samochodów osobowych. Oznacza to ogromny spadek względem kwietnia 2021 r. – aż o 20%. Powody są doskonale znane i niezmienne, a Europa i tak może mówić o szczęściu. O ile w Stanach Zjednoczonych spadek był podobny (-18%), to w Chinach odnotowano aż 48% mniejszą sprzedaż.
Trendy w kontekście rodzajów napędu także są niezmienne. O ile samochody benzynowe z roku na rok sprzedają się na podobnym poziomie, to te z silnikami Diesla notują mocny spadek. W kwietniu 2020 r. stanowiły 31% rynku, rok później 24%, a obecnie już tylko 19% – tyle samo co modele zelektryfikowane. JATO Dynamics jako „zelektryfikowane” rozumie samochody elektryczne oraz hybrydy plug-in.
Ogromny spadek sprzedaży na rynku wpłynął rzecz jasna na spadki poszczególnych typów nadwozia. Sprzedaż samochodów kompaktowych spadła w kwietniu o 31% względem kwietnia 2021 r., samochodów miejskich o 28%, a minivanów aż o 40%. Spadki dotknęły także SUV-y – segment małych pojazdów tego typu spadł o 14%, kompaktowych o 15%, podobnie jak dużych. W całej sytuacji doskonale odnalazły się SUV-y średniej wielkości, których sprzedaż wzrosła o 10%. Pomimo spadków liderem rynku nadal są oczywiście kompaktowe SUV-y (177 281 sprzedanych egzemplarzy) oraz małe SUV-y (155 153).
Peugeot europejskim liderem
Wśród modeli najlepszy okazał się Peugeot 208, który wygrał dzięki swojej elektrycznej wersji. JATO Dynamics liczy bowiem je razem (a nie e-208 osobno). Zadecydowało to nie tylko o końcowym triumfie, ale także o piątym miejscu Fiata 500. Podium uzupełniły Volkswagen T-Roc oraz Dacia Sandero.
Spośród koncernów warto zwrócić uwagę na koncern Hyundai-Kia, który zarówno w kwietniu, jak i czterech miesiącach 2022 roku, odnotował kilkunastoprocentowy wzrost sprzedaży. Poza nim zielonym kolorem mogą pochwalić się jedynie Honda oraz Tesla, a straty większości producentów są dwucyfrowe.
Wśród samochodów elektrycznych w kwietniu 2022 r. najlepiej sprzedawały się wspomniane Fiat 500 oraz Peugeot e-208, a podium uzupełniła Skoda Enyaq. Jeśli chodzi o hybrydy plug-in, mamy do czynienia z małą niespodzianką. O ile obecność Forda Kugi i Volvo XC40 zaskoczeniem nie jest, to drugie miejsce Mitsubishi Eclipse Cross z pewnością już tak. Pełne wyniki znajdziecie na stronie jato.com.