Francuzi lubią i co ważne potrafią szokować. Ostatnio wychodzi im to nawet całkiem dobrze, czego dowodzą najnowszy Peugeot 408 czy Citroën C5 X. Są one przykładami nietuzinkowych crossoverów, a więc samochodów łączących cechy różnych segmentów, oczywiście z przewagą SUV-ów. Nowy Citroën C4 X łączy cechy kombi, SUV-a, hatchbacka, fastbacka oraz… sedana. Tym bardziej więc pasuje do niego określenie crossover. Najnowsze crossovery średniej wielkości C4 X i e-C4 X, między standardowym hatchbackiem C4 a flagowym C5 X. Jak opisał dyrektor generalny Citroëna Cobée, modele te są „niedrogą, odpowiedzialną i elegancką alternatywą dla masy oferowanych hatchbacków i SUV-ów”.
Nowy Citroën C4 X – Francuzi trzymają formę… dosłownie
Nowe Citroëny C4 X i e-C4 X można pokrótce opisać jako dłuższe wersje C4 i e-C4. Modele te zostały pierwotnie wprowadzone w 2020 roku. Wyróżnia je wydłużona linia dachu do tyłu, prowadząca do całkowicie przeprojektowanego tylnego pasa w stylu fastback. Znajdziemy tam parę bardziej stylowych tylnych świateł LED, wyjątkową tylną klapę ze zintegrowanym spojlerem, otwieraną niczym w sedanie i bardziej konwencjonalną tylną szybę. Zachowano stylistykę crossovera, ze zwiększonym prześwitem i plastikowymi osłonami na całym nadwoziu.
Bardziej aerodynamiczna sylwetka zaowocowała poprawą współczynnika oporu powietrza o 0,29 Cd. Przy długości 4600 mm C4 X jest o 260 mm dłuższy niż zwykły C4. Ma jednak ten sam rozstaw osi wynoszący 2670 mm. Jednocześnie jest o blisko 10 cm krótszy od Peugeota 408 i o przeszło 20 cm krótszy od flagowego C5 X.
Z pewnością wyróżni się z tłumu
– e-C4 X i C4 X wyróżniają się z tłumu – zachowują krągłość i język formy, który jest bez wątpienia Citroën z przodu, ale gdy okrążysz samochód, zobaczysz, że jego sylwetka jest zupełnie inna – znacznie bardziej dynamiczna i ekscytujące – powiedział dyrektor ds. designu Citroëna, Pierre Leclercq.
– Chcieliśmy zwiększyć długość, aby zapewnić dodatkowy komfort pasażerom na tylnych siedzeniach, a także bardzo dużą pojemność bagażnika, aby zaspokoić potrzeby klientów, którzy chcą bardziej tradycyjnej przestrzeni bagażowej, ale bez sprawiania, że samochód będzie wyglądał kanciasto lub niezgrabnie. Dlatego przesunęliśmy twarde punkty tak daleko, jak tylko mogliśmy, aby uzyskać szybką linię dachu, która płynnie przechodzi w pokrywę bagażnika, a następnie w dół przez wyrzeźbiony tylny panel, aż do zderzaka. To łączy się z wyższą wysokością jazdy i wytrzymałymi okładzinami wokół samochodu, które maskują długość i sprawiają, że wygląda, jakby pchał do przodu w sportowy sposób – dodał Leclercq.
W kabinie „stary” dobry znajomy
Deska rozdzielcza jest wspólna z C4 i obejmuje 10-calowy centralny ekran dotykowy systemu infotainment i znajomy cyfrowy zestaw wskaźników. Jednak modele otrzymują nowy system informacyjno-rozrywkowy MyCitroën Drive Plus. Został on wprowadzony w większym C5 X, oferując nowy interfejs, lepsze rozpoznawanie głosu, więcej funkcji łączności i aktualizacje bezprzewodowe. Wyposażenie bezpieczeństwa obejmuje do 20 systemów bezpieczeństwa, w tym półautonomicznego asystenta jazdy na autostradzie poziomu 2.
Bagażnik liczy 510 litrów. Jest też dużo miejsca dla pasażerów z tyłu, którzy korzystają z 198 mm przestrzeni na kolana i bardziej odchylonego oparcia. Nastawiony na komfort charakter podkreśla zastosowanie zawieszenia Progressive Hydraulic Cushions i bogatych w piankę foteli z programu Citroën Advanced Comfort.
C4 X i e-C4 X współdzielą architekturę CMP/eCMP ze zwykłym C4. Ta platforma stanowi podstawę większości mniejszych samochodów i SUV-ów Stellantis, w przeciwieństwie do architektury EMP2, która jest powszechnie stosowana w modelach kompaktowych i średniej wielkości. Mimo to, rozciągnięta wersja małej platformy CMP okazała się odpowiednia dla tak długiego pojazdu. Pomogło to Citroënowi pozycjonować ją jako przystępną cenowo ofertę średniej wielkości.
Nowy Citroën C4 X oraz e-C4 X – dla niektórych tylko ten drugi
Większość rynków europejskich (Austria, Belgia, Niemcy, Luksemburg, Holandia, rynki skandynawskie, Portugalia i Wielka Brytania) otrzyma tylko w pełni elektryczny ë-C4 X (136 KM, baterie 50 kWh i 360 km zasięgu według WLTP). Citroën oferuje również C4 X z turbodoładowaną benzyną (PureTech 100 / Puretech 130 ) i wysokoprężnych (BlueHDi 130) na wybranych rynkach Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki.
Nowy Citroën C4 X i elektryczny e-C4 X będą produkowane w zakładach Stellantis w Villaverde w Madrycie w Hiszpanii. Sprzedaż rozpocznie się jesienią 2022 r., a ceny poznamy w późniejszym terminie.