Czego szukasz?

Załóż konto w Betfan!

Samochody

Nie minął tydzień, a Francuzi znów szokują. Oto nowy Citroën C4 X

Citroën zaprezentował dziś nowe, całkowicie elektryczne ë-C4 X i nowe C4 X, charakteryzujące się unikalnym, eleganckim podejściem projektowym dla klientów poszukujących pożądanej alternatywy dla ofert hatchback i SUV na przystępnym rynku samochodów średniej wielkości. Nowy Citroën C4 X to kolejny, po Peugeocie 408, niekonwencjonalny crossover francuskiego koncernu.

Citroën C4 X
Fot. Citroën

Francuzi lubią i co ważne potrafią szokować. Ostatnio wychodzi im to nawet całkiem dobrze, czego dowodzą najnowszy Peugeot 408 czy Citroën C5 X. Są one przykładami nietuzinkowych crossoverów, a więc samochodów łączących cechy różnych segmentów, oczywiście z przewagą SUV-ów. Nowy Citroën C4 X łączy cechy kombi, SUV-a, hatchbacka, fastbacka oraz… sedana. Tym bardziej więc pasuje do niego określenie crossover. Najnowsze crossovery średniej wielkości C4 X i e-C4 X, między standardowym hatchbackiem C4 a flagowym C5 X. Jak opisał dyrektor generalny Citroëna Cobée, modele te są „niedrogą, odpowiedzialną i elegancką alternatywą dla masy oferowanych hatchbacków i SUV-ów”.

Nowy Citroën C4 X – Francuzi trzymają formę… dosłownie

Nowe Citroëny C4 X i e-C4 X można pokrótce opisać jako dłuższe wersje C4 i e-C4. Modele te zostały pierwotnie wprowadzone w 2020 roku. Wyróżnia je wydłużona linia dachu do tyłu, prowadząca do całkowicie przeprojektowanego tylnego pasa w stylu fastback. Znajdziemy tam parę bardziej stylowych tylnych świateł LED, wyjątkową tylną klapę ze zintegrowanym spojlerem, otwieraną niczym w sedanie i bardziej konwencjonalną tylną szybę. Zachowano stylistykę crossovera, ze zwiększonym prześwitem i plastikowymi osłonami na całym nadwoziu.

Citroen C4 X

Fot. Citroen

Bardziej aerodynamiczna sylwetka zaowocowała poprawą współczynnika oporu powietrza o 0,29 Cd. Przy długości 4600 mm C4 X jest o 260 mm dłuższy niż zwykły C4. Ma jednak ten sam rozstaw osi wynoszący 2670 mm. Jednocześnie jest o blisko 10 cm krótszy od Peugeota 408 i o przeszło 20 cm krótszy od flagowego C5 X. 

Z pewnością wyróżni się z tłumu

– e-C4 X i C4 X wyróżniają się z tłumu – zachowują krągłość i język formy, który jest bez wątpienia Citroën z przodu, ale gdy okrążysz samochód, zobaczysz, że jego sylwetka jest zupełnie inna – znacznie bardziej dynamiczna i ekscytujące – powiedział dyrektor ds. designu Citroëna, Pierre Leclercq. 

ZOBACZ TAKŻE
TEST | Citroen e-C4 100 kW - piękny design, ale zasięg leci jak keczup

– Chcieliśmy zwiększyć długość, aby zapewnić dodatkowy komfort pasażerom na tylnych siedzeniach, a także bardzo dużą pojemność bagażnika, aby zaspokoić potrzeby klientów, którzy chcą bardziej tradycyjnej przestrzeni bagażowej, ale bez sprawiania, że ​​samochód będzie wyglądał kanciasto lub niezgrabnie. Dlatego przesunęliśmy twarde punkty tak daleko, jak tylko mogliśmy, aby uzyskać szybką linię dachu, która płynnie przechodzi w pokrywę bagażnika, a następnie w dół przez wyrzeźbiony tylny panel, aż do zderzaka. To łączy się z wyższą wysokością jazdy i wytrzymałymi okładzinami wokół samochodu, które maskują długość i sprawiają, że wygląda, jakby pchał do przodu w sportowy sposób – dodał Leclercq.

W kabinie „stary” dobry znajomy

Deska rozdzielcza jest wspólna z C4 i obejmuje 10-calowy centralny ekran dotykowy systemu infotainment i znajomy cyfrowy zestaw wskaźników. Jednak modele otrzymują nowy system informacyjno-rozrywkowy MyCitroën Drive Plus. Został on wprowadzony w większym C5 X, oferując nowy interfejs, lepsze rozpoznawanie głosu, więcej funkcji łączności i aktualizacje bezprzewodowe. Wyposażenie bezpieczeństwa obejmuje do 20 systemów bezpieczeństwa, w tym półautonomicznego asystenta jazdy na autostradzie poziomu 2.

Bagażnik liczy 510 litrów. Jest też dużo miejsca dla pasażerów z tyłu, którzy korzystają z 198 mm  przestrzeni na kolana i bardziej odchylonego oparcia. Nastawiony na komfort charakter podkreśla zastosowanie zawieszenia Progressive Hydraulic Cushions i bogatych w piankę foteli z programu Citroën Advanced Comfort.

Citroen C4 X

Fot. Citroën

C4 X i e-C4 X współdzielą architekturę CMP/eCMP ze zwykłym C4. Ta platforma stanowi podstawę większości mniejszych samochodów i SUV-ów Stellantis, w przeciwieństwie do architektury EMP2, która jest powszechnie stosowana w modelach kompaktowych i średniej wielkości. Mimo to, rozciągnięta wersja małej platformy CMP okazała się odpowiednia dla tak długiego pojazdu. Pomogło to Citroënowi pozycjonować ją jako przystępną cenowo ofertę średniej wielkości.

Citroen e-C4 X

Fot. Citroën

Nowy Citroën  C4 X oraz e-C4 X – dla niektórych tylko ten drugi

Większość rynków europejskich (Austria, Belgia, Niemcy, Luksemburg, Holandia, rynki skandynawskie, Portugalia i Wielka Brytania) otrzyma tylko w pełni elektryczny ë-C4 X (136 KM, baterie 50 kWh i 360 km zasięgu według WLTP). Citroën oferuje również C4 X z turbodoładowaną benzyną (PureTech 100 / Puretech 130 ) i wysokoprężnych (BlueHDi 130) na wybranych rynkach Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki.

Nowy Citroën C4 X i elektryczny e-C4 X będą produkowane w zakładach Stellantis w Villaverde w Madrycie w Hiszpanii. Sprzedaż rozpocznie się jesienią 2022 r., a ceny poznamy w późniejszym terminie.

Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Reklama
Reklama