Connect with us

Czego szukasz?

Samochody

Fani Supry dostali, czego chcieli. Japońskie coupe wreszcie z manualem!

Toyota wreszcie wysłuchała rad fanów i wprowadziła do gamy Supry odmianę z manualną skrzynią biegów. Zmian jest jednak znacznie więcej niż można by się spodziewać.

Toyota GR Supra MT
Fot. Toyota

GR Supra to pierwszy globalny model opracowany przez Toyota Gazoo Racing (GR). Samochód zadebiutował w 2019 roku jako doskonały przykład realizacji idei stojącej za linią sportowych samochodów GR. Jednocześnie to powrót kultowego modelu po aż 17 latach przerwy. V generacja Supry jest tak naprawdę bliźniakiem technicznym BMW Z4, z którego podwozia i silników korzysta.

Od swojej premiery GR Supra występuje z sześciocylindrowym, rzędowym silnikiem o pojemności 3,0 l i mocy 340 KM (250 kW), współpracującym z ośmiobiegową automatyczną skrzynią biegów. Rok później do oferty dodano nowy 2,0-litrowy silnik o mocy 258 KM (190 kW), również z automatyczną skrzynią biegów firmy ZF w standardzie. Pierwszy z wariantów przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,3 s i rozwija 250 km/h, zaś drugi rozpędza się do 100 km/h w 5,2 s, co również jest bardzo dobrym wynikiem.

Wreszcie jest manual… i to nie byle jaki

Toyota wysłuchała głosów fanów i klientów zainteresowanych samochodami sportowymi. Nowa GR Supra z sześciobiegową inteligentną manualną skrzynią biegów (iMT) trafi wkrótce do Europy. Wersję tę zaprojektowano tak, aby zachwycać kierowców, którzy kochają poczucie kontroli i radość z jazdy, jakie zapewnia precyzyjna, sportowa manualna skrzynia biegów. Dodanie tej opcji do gamy GR Supry oznacza, że Toyota zaoferuje wszystkie trzy modele z linii GR dostępne w Europie z manualną skrzynią biegów i trzema pedałami w standardzie (GR Yaris) lub jako opcja (GR Supra, GR86).

Toyota GR Supra MT

Fot. Toyota

Wprowadzenie manualnej skrzyni biegów nie polegało po prostu na zastosowaniu gotowego rozwiązania. Nowa skrzynia biegów wraz z nowym sprzęgłem została zaprojektowana specjalnie z myślą o charakterystyce 3-litrowego silnika GR Supry. Jednocześnie układ hamulcowy i zawieszenie GR Supry dostrojono, by uzyskiwać jeszcze lepsze osiągi. 

Manualną skrzynię biegów zamontowano w GR Suprze zaprojektowano i dostrojono, aby płynnie współpracować z sześciocylindrowym rzędowym silnikiem GR Supry. Zespół inżynierów zmodyfikował obudowę, wał napędowy i zestaw kół zębatych skrzyni biegów oraz usunął elementy, które nie były niezbędne, aby dodatkowo zmniejszyć jej masę. Samochód otrzymał też nowo zaprojektowane sprzęgło o większej średnicy i wzmocnionej sprężynie membranowej. 

ZOBACZ TAKŻE
Toyota Supra otrzymała 2-litrową jednostkę

Zmodyfikowane zawieszenie i jeszcze więcej funu

Przekładnia iMT wykorzystuje inteligentny system sterowania z nowym oprogramowaniem, który stawia na pierwszym miejscu sportowe osiągi. Podczas zmiany biegu na wyższy, parametry są tak dostosowywane, aby zoptymalizować moment obrotowy silnika w chwili załączania i puszczania sprzęgła. Oprogramowanie zostało dopracowane także pod kątem osiągów przy redukcji biegu. Skrzynia iMT oprócz domyślnych ustawień oferuje także tryb Sport. Przełożenie pierwszego biegu zostało zmodyfikowane z 3,15 (w automatycznej skrzyni biegów) do 3,46.

Toyota GR Supra MT

Fot. Toyota

Wszystkie wersje GR Supry otrzymują teraz jeszcze bardziej sportowe zawieszenie, tak zmodyfikowane, aby dawać jeszcze lepszą przyczepność w aucie z manualną skrzynią biegów. Zmiany obejmują sztywniejszą, wulkanizowaną gumę w przednich i tylnych tulejach stabilizatora oraz zmodyfikowane amortyzatory. Dostrojono również elementy mechaniczne elektrycznego wspomagania kierownicy oraz parametry pracy systemu.

ZOBACZ TAKŻE
Toyota Supra kolejny raz podrasowana przez Manharta. 550 KM w złocie

Przeprojektowana konsola centralna i funkcja Hairpin+

Wprowadzenie do GR Supry manualnej skrzyni biegów wymagało dostosowania konsoli centralnej, aby zapewnić kierowcy komfortowe, ergonomiczne manewrowanie dźwignią zmiany biegów. Obecna konstrukcja konsoli środkowej nie zapewnia wystarczającego odstępu między dźwignią zmiany biegów nowej skrzyni manualnej a panelem sterowania klimatyzacją. Aby uzyskać idealną ergonomię, przeprojektowano konsolę i przełącznik trybów jazdy. Zastosowano także drążek o krótszym skoku, aby zmiana biegów była szybka i łatwa. Zmieniony układ zapewnia wygodny, 42-milimetrowy prześwit między gałką zmiany biegów a panelem klimatyzacji. Toyota zadbała także o to, by odczucia przy wrzucaniu biegu wstecznego były spójne z pracą dźwigni podczas wybierania pozostałych biegów. Zastosowano też cięższą gałkę (200 g), aby uzyskać przyjemniejszy efekt bezwładności podczas użytkowania.

Toyota GR Supra

Fot. Toyota

Wprowadzono też nową funkcję Hairpin+. Zapewnia ona większą swobodę podczas pokonywania ciasnych zakrętów na wzniesieniach (ponad 5% nachylenia) z nawierzchnią o wysokim współczynniku tarcia. Lekkie buksowanie kół sprawi, że jazda na takich trasach będzie przyjemniejsza. W tym celu Toyota zoptymalizowała sterowanie momentem obrotowym, aby umożliwić większą różnicę w prędkości obrotowej kół po lewej i po prawej stronie.

Nowa gama GR Supry otrzymuje nowe kolory Moareki Grey i Dawn Blue. Ponadto nowa najwyższa wersja wyposażenia Executive z silnikiem 3.0 i manualną skrzynią biegów jest dostępna ze specjalnym, ekskluzywnym, matowobiałym lakierem Moonstone White. We wnętrzu oferowaną dotychczas tapicerka z czerwonej skóry zastąpiono nowymi brązowymi obiciami.

Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama