Tylko dwa kraje gorsze od Polski
Wyniki pokazują, że 10 krajów nie ma nawet jednej ładowarki na każde 100 km kluczowych dróg. Jako kluczowe drogi oceniono autostrady, drogi krajowe, wojewódzkie i gminne. Wszystkie z tych krajów poza Węgrami mają również udział samochodów elektrycznych w rynku na poziomie 3%. Przypadek? Oczywiście w obu zestawieniach znajduje się Polska. Poza naszym krajem w piątce najgorszych znalazły się także: Litwa, Grecja, Łotwa i Rumunia.
18 państw członkowskich Unii Europejskiej posiada natomiast mniej niż 5 punktów ładowania na 100 kilometrów drogi. Zaledwie cztery posiadają natomiast więcej niż 10 ładowarek na każde 100 km wyżej wskazanych dróg.
ACEA ostrzega, że w ten sposób nigdzie się nie dojdzie
W ramach opublikowanego w lipcu pakietu klimatycznego Komisja Europejska zaproponowała, aby do 2030 r. emisje CO2 z nowych samochodów były o 55% niższe niż w 2021 r. – w porównaniu z celem 37,5% na 2030 r. wyznaczonym zaledwie trzy lata temu. Europejscy producenci samochodów będą musieli wprowadzić na rynek miliony samochodów z napędem elektrycznym w ciągu najbliższych lat, aby sprostać temu nowemu, ambitnemu celowi.
„Konsumenci nie będą mogli przejść na pojazdy o zerowej emisji, jeśli nie będzie wystarczającej liczby stacji ładowania wzdłuż dróg, którymi jeżdżą” – ostrzega dyrektor generalny ACEA, Eric-Mark Huitema. „Na przykład, jeśli obywatele Grecji, Litwy, Polski i Rumunii będą musieli przebyć 200 km lub więcej, aby znaleźć ładowarkę, nie możemy oczekiwać, że będą chcieli kupić samochód elektryczny” – dodał.
„Ogromny postęp we wdrażaniu infrastruktury będzie musiał zostać osiągnięty w całej UE w bardzo krótkim czasie. Postępy poczynione w kilku krajach Europy Zachodniej są zachęcające, ale nie powinny odwracać naszej uwagi od fatalnego stanu sieci ładowania w innych krajach UE” – zakończył szef Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów.
Kontrast między Holandią a Polską to przepaść
Najlepsze w Unii Europejskiej są Holandia, Luksemburg, Niemcy i Portugalia. To wspomniane wyżej jedyne kraje, które posiadają więcej niż 10 ładowarek na każde 100 kilometrów dróg. Kontrast między Holandią (47,5 ładowarek na każde 100 km dróg) a Polską jest ogromny. Nasz kraj posiada bowiem… jedną ładowarkę na 250 kilometrów.
To rzecz jasna ogromna przeszkoda dla rozwoju elektromobilności, którą bardzo dobrze można poczuć na własnej skórze. Wystarczy chociażby spróbować pokonać samochodem elektrycznym 200-kilometrowy odcinek autostrady A2 pomiędzy Warszawą a Koninem. O ile taki odcinek bez problemu pokonamy w normalnych warunkach Nissanem Leafem czy Volkswagen ID. 3, to np. Citroen e-C4 będzie miał już poważne problemy. Po drodze znajduje się jedna ładowarka, ale nie na stacji benzynowej przy autostradzie, a na terenie hotelu w Strykowie, więc trzeba znacząco nadrobić kilometrów. A takich przykładów można by mnożyć. Co więcej, niektóre ładowarki po prostu zamknięto po kilku latach obecności. Stało się tak np. w Łyszkowicach po przejęciu stacji Bliska przez Orlen.
Kraj | Liczba stacji ładowania na 100 km | Udział samochodów elektrycznych w rynku |
---|---|---|
Austria | 6.1 | 9,5% |
Belgia | 5.5 | 10,7% |
Bułgaria | 0.8 | - |
Chorwacja | 2.3 | 1,9% |
Cypr | 0.5 | 0,5% |
Czechy | 0.9 | 2,5% |
Dania | 4.4 | 16,4% |
Estonia | 0.7 | 1,8% |
Finlandia | 3.3 | 18,1% |
Francja | 4.1 | 11,2% |
Grecja | 0.2 | 2,6% |
Hiszpania | 1.1 | 4,8% |
Holandia | 47.5 | 25% |
Irlandia | 1 | 7,4% |
Litwa | 0.2 | 1,1% |
Luksemburg | 34.5 | 11,4% |
Łotwa | 0.5 | 2,7% |
Malta | 3.4 | - |
Niemcy | 19.4 | 13,5% |
Polska | 0.4 | 1,9% |
Portugalia | 14.9 | 13,5% |
Rumunia | 0.5 | 2,2% |
Słowacja | 2 | 1,9% |
Słowenia | 1.6 | 3,1% |
Szwecja | 5 | 32,2% |
Węgry | 0.6 | 4,7% |
Włochy | 5.1 | 4,3% |