Rosną SUV-y i samochody zelektryfikowane. Zaskoczeni?
Według danych JATO Dynamics w marcu 2022 r. na 27 europejskich rynkach sprzedano 1 116 419 nowych samochodów osobowych, co oznacza spadek względem analogicznego miesiąca ubiegłego roku aż o 19%. Powody pozostają bez zmian – problemy z półprzewodnikami oraz skutki rosyjskiej inwazji na Ukrainę. Nasi wschodni sąsiedzi są dość liczącym się graczem, jeśli chodzi o części samochodowe, co powoduje braki dla wielu producentów. Sprzedaż w pierwszym kwartale tego roku wyniosła 2,73 mln sztuk i była najniższa od… 1985 roku.
Jeśli chodzi o segmenty, po raz kolejny warto zwrócić uwagę na samochody zelektryfikowane. JATO Dynamics jako takowe klasyfikuje pojazdy w pełni elektryczne oraz hybrydy typu PHEV. Po raz kolejny ich sprzedaż przewyższyła samochody Diesla, które od dawna znajdują się w trendzie spadkowym. Ich sprzedaż wzrosła o 10%, podczas gdy popyt na Diesle spadł o 39%. Większość z samochodów zelektryfikowanych stanowiły pełne elektryki (62%), których sprzedaż względem 2021 roku wzrosła w przeciwieństwie do hybryd plug-in.
Po raz kolejny najlepiej sprzedawały się małe i kompaktowe SUV-y (w obu przypadkach ponad 200 tys. egzemplarzy), których sprzedaż jednak spadła. Mocno wzrosła (o 40%) a to sprzedaż średnich SUV-ów. Największe spadki odnotowały samochody miejskie (-33%) i kompaktowe (-32%). Oprócz średnich SUV-ów wzrost odnotowały jedynie samochody luksusowe (o 5%), jednak zrobiły to rzecz jasna na małym wolumenie (4 051 sztuk).
Tesla Model 3 znowu najlepsza, ale…
Po raz kolejny w zestawieniu JATO Dynamics najlepsza okazała się Tesla Model 3. W tym kontekście warto zwrócić uwagę na dwa aspekty. Po pierwsze amerykański producent dostarcza samochody do Europy w pewnych odstępach, co powoduje znaczące skoki popularności w pojedynczych miesiącach, jak np. w tym. Po drugie sprzedaż Modelu 3 nieco spadła względem 2021 roku, co jest zapewne spowodowane znakomitą sprzedażą Modelu Y, który znalazł się na najniższym stopniu podium. Dwa samochody elektryczne przedzielił Peugeot 208, a Volkswagen Golf zajął miejsce też za podium. Jeśli chodzi o pierwszą dziesiątkę, najbardziej zaskakująca jest obecność w niej Forda Pumy.
W segmencie samochodów elektrycznych dwie wyżej wskazane Tesle nie miały sobie równych, a podium uzupełnił elektryczny Fiat 500. Świetnie sprzedawały się także dwa SUV-y, które znalazły się tuż za podium – Kia e-Niro oraz Volkswagen ID.4. W segmencie hybryd PHEV doszło do jednego zaskoczenia, którego świadkami byliśmy już miesiąc temu. Znakomitą sprzedaż odnotowała bowiem Cupra Formentor, która zajęła czwarte miejsce. Wyprzedziły ją tylko Ford Kuga, Volvo XC40 i Peugeot 3008. Pełne wyniki znajdziecie na stronie jato.com.