Według Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego w październiku 2023 r. w Polsce sprzedało się 40 913 nowych samochodów osobowych i 5 461 nowych samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony. Oznacza to ogromny wzrost (o 25,3%!) względem października 2022 roku. Na wzrost zapracowały samochody z obu rynków – osobowe wzrosły o 27,8%, a dostawcze o 9,3%.
Wśród samochodów osobowych nadal najlepiej sprzedają się te na benzynę (43% udziału w rynku w 2023 r.), które jednak w porównaniu do zeszłego roku straciły aż 5,2 p.p. udziału w rynku. Ogólnie jednak sprzedaż większości napędów wzrosła, a niechlubnym wyjątkiem są Diesle (-0,3% rdr).
Największy udział za benzyniakami mają pełne hybrydy (HEV), które stanowią 19,3% rynku (+3,8 p.p. udziału w rynku rdr) oraz miękkie hybrydy (MHEV) – 19,2% rynku (+1,7 p.p. rdr). Pozostałe napędy mają znacznie mniejszy udział w rynku. To Diesle – 9,8% (-1,2 p.p. rdr), samochody elektryczne – 3,4% (+0,9 p.p. i największy wzrost sprzedaży – o 51,7%), hybrydy plug-in 2,7% (+0,2 p.p.) oraz samochody na LPG 2,6% (-0,3 p.p). Samochody na wodór nadal stanowią oczywiście znikomy procent rynku.
Toyota nadal w życiowej formie
Październik był kolejnym miesiącem totalnej dominacji Toyoty. Japońska marka sprzedała 8 540 samochodów, co pozwoliło na objęcie 20,87% rynku i wzrost rdr aż o 62,7%. Na drugim miejscu znalazła się Skoda, która z 3 942 sprzedanymi samochodami osiągnęła 9,64% rynku. Podium po raz kolejny zamknęła Kia, sprzedając 2 980 aut.
Jeśli chodzi o ranking TOP 15, to niespodziewanie spektakularny wzrost rok do roku odnotował Opel – aż o 107,7%! Świetny miesiąc odnotował także Lexus (+71,3% rdr). Spoglądając na TOP 20, wrażenie po raz kolejny zrobiła Cupra, rosnąc rok do roku aż o 193,5%. Zdecydowana większość producentów zwiększyła swoją sprzedaż rok do roku, a na niechlubnej liście marek pod kreską znalazły się Dacia, Ford i Peugeot.
Jeśli chodzi o modele, to w TOP 5 ponownie znalazły się aż trzy modele Toyoty. To Corolla (1., najpopularniejsza wśród klientów biznesowych), Yaris Cross (2., najpopularniejsza wśród klientów indywidualnych) oraz C-HR (4.). W TOP 5 znalazły się natomiast jeszcze Kia Sportage (3.) oraz Skoda Octavia (5.). Spośród modeli marek premium w czołowej dwudziestce znalazły się Volvo XC60 (9.), Cupra Formentor (19.) oraz BMW Serii 3 (20.).
Renault dominuje wśród samochodów dostawczych
Na rynku samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony w październiku rynek zdominowało Renault (1 096 sprzedanych samochodów). Na drugim miejscu tym razem znalazł się Fiat (722), a na trzecim Ford (669), ale generalnie rzecz biorąc do żadnej rewolucji nie doszło. W TOP 5 znalazły się jeszcze Toyota (532) oraz Mercedes (529). Japoński producent odnotował zresztą największy wzrost rok do roku z czołowej piątki.
Wśród modeli najlepszy po raz kolejny był Renault Master. Francuski bestseller sprzedał się w 780 egzemplarzach, co oznacza 71% udziału w sprzedaży marki. Na drugim miejscu znalazł się Fiat Ducato (478), a na trzecim Mercedes Sprinter (463). Czołową piątkę uzupełniły natomiast Iveco Daily (413) oraz Ford Transit (348). W drugiej połowie TOP 10 uwagę zwraca Toyota Hilux, która kolejny raz była najlepiej sprzedającym się pick-upem w Polsce.