W ciągu 25 lat istnienia w Polsce Kia odniosła ogromny sukces. Świadczy o tym nie tylko spektakularne zwiększenie sprzedaży z 1900 aut w 1997 roku do 35 000 w 2022 r., ale też udziału w rynku. Ten z 1% w 2000 r. wzrósł do ponad 8% w 2022 r.
Pierwsze lata na rynku w Polsce
Kia rozpoczęła działalność w 1997 roku z 6 modelami w ofercie i konsekwentnie budowała swoją strategię, choć początki były trudne. Koncern postawił przed sobą dwa cele − dostarczenie na polski rynek samochodu o zbliżonej do japońskiej jakości wykonania i technologii za możliwie najniższą cenę oraz uzyskanie udziału w rynku wynoszącego minimum 1%.
Krokiem milowym dla rozwoju w Polsce było zaprezentowanie w 2006 r. nowo opracowanego 5-drzwiowego modelu cee’d. Ten przyczynił się bowiem do podwojenia sprzedaży aut marki nad Wisłą. Był to pierwszy model opracowany z myślą o europejskich kierowcach, który zmienił dotychczasową, przestarzałą stylistykę Kii. Dodatkowo jakością wykonania i wyposażeniem dorównywał japońskim konkurentom z klasy kompaktów.
Kolejną bardzo trafną decyzją okazało się objęcie w 2007 roku modelu cee’d 7-letnią gwarancją. Nie tylko wyróżniało to Kię spośród innych producentów aut, ale było też dowodem, że marka jest pewna jakości sprzedawanych samochodów. W 2010 roku 7-letnią gwarancję rozszerzono na wszystkie oferowane przez markę Kia modele, co bardzo podnosiło ich wartość rezydualną.
Oferta modelowa w Polsce
Kia rozpoczynała działalność w 1997 roku z 6 modelami w ofercie. Były to Pride, Sephia, Clarus, Sportage, Pregio oraz Ceres. Dwa lata później dołączyły Clarus, Carnival oraz Retona. W następnych latach poszerzano ofertę i na rynku znalazły się Rio, Carnival, Sorento, cee’d, Niro, Soul, Sportage, Stonic, XCeed, EV6.
Obecnie w wersjach hybrydowych są oferowane Ceed kombi (PHEV), XCeed (PHEV), Niro (HEV i PHEV), Sportage (HEV i PHEV) i Sorento (HEV), w wersjach z napędem elektrycznym − Niro, e-Soul, EV6, EV6 GT. Kia rozwija zresztą napęd elektryczny już od blisko 11 lat. Rezultaty jej prac są widoczne po zwiększającym się zasięgu modeli. E-Soul w 2014 roku przejeżdżał do 212 km, e-Niro w 2018 roku − 455 km, a wprowadzona do sprzedaży w zeszłym roku Kia EV6 uzyskuje zasięg 528 km.
Te przedsięwzięcia przyniosły konkretne efekty, bo w 2022 roku Kia jest drugą wybieraną marką samochodów elektrycznych. Jej udział w rynku w segmencie takich aut wynosi w Polsce 10,5%. Kolejną głośną premierą marki w naszym kraju po EV6 będzie jeszcze większy EV9.
Dynamiczny wzrost sprzedaży
Do 2020 roku, kiedy wybuchła pandemia, co załamało rynek sprzedaży aut, każdego roku przez 11 lat Kia notowała wzrost liczby rejestracji w Europie. Od 2007 roku nieprzerwanie rośnie też jej udział w europejskim rynku nowych aut − z 1,6% do 4,3% w 2021 r. i 5,3% w 3. kwartale 2022 r. Sprzedaż natomiast podwoiła się w ciągu 10 lat. W 2009 roku wynosiła 252,4 tys. aut, a w 2019 r. już 502,8 tys. Poziom sprzedaży sprzed pandemii (502,7 tys.) marka uzyskała natomiast już w 2021 roku.
W Polsce Kia zaczynała od sprzedaży rzędu 1900 samochodów, obecnie auta tej marki kupuje rocznie ponad 35 tysięcy osób. Po 11 miesiącach 2022 roku Kia była drugą najchętniej wybieraną marką samochodów elektrycznych, jej udział w tym segmencie aut wynosi 10,5%. Ogółem znajduje się natomiast na trzecim stopniu podium, ustępując jedynie Toyocie i Skodzie. Jej udział w rynku wyniósł po 11 miesiącach 2022 roku aż 9,78%.