Connect with us

Czego szukasz?

Biznes

Jak po grudzie, ale do przodu. Poznaliśmy platformę, na której ma powstawać Izera

Electromobility Poland, właściciel marki Izera, podpisał umowę na udostępnienie platformy dla polskich samochodów elektrycznych. Partnerem technologicznym projektu został Geely Holding, zarządca m.in. Volvo czy Polestara.

platforma izera
Fot. Izera

Mocne chińskie wejście w polski samochód elektryczny

Na mocy podpisanej umowy licencyjnej Geely Holding udostepni ElectroMobility Poland dedykowaną dla samochodów elektrycznych platformę SEA (Sustainable Experience Architecture). Chiński koncern tym samym został partnerem technologicznym pierwszej generacji pojazdów EMP, wprowadzonych na rynek pod marką Izera.

Przypomnijmy, że ElectroMobility Poland planuje budowę gamy modelowej samochodów elektrycznych segmentu C. Pierwszy z nich będzie SUV-em, ale znane są już także plany na dwa kolejne – kombi oraz hatchbacka. Oczywiście nie podano jeszcze dat wprowadzenia na rynek.

Ogólnie rzecz biorąc rozwój Izery budzi wiele wątpliwości, ale przede wszystkim idzie bardzo wolno. Przypomnijmy, że prototypy pokazano już w lipcu 2020 roku. Według założeń samochody Izera mają być produkowane w Jaworznie. Inwestycja ma stworzyć około 2 400 miejsc pracy w samym zakładzie, nie licząc różnego rodzaju dostawców. 

Co to za platforma?

W komunikacie prasowym polskiej firmy można przeczytać, że wprowadzona we wrześniu 2020 roku platforma SEA jest zupełnie wyjątkowa. Określono ją najbardziej zaawansowaną, w pełni elektryczną i elastyczną technologią, obejmująca zarówno elementy mechaniczne, oprogramowanie, jak i szeroki ekosystem cyfrowy.

Opracowana w globalnych centrach badawczo-rozwojowych w Europie i Chinach przez Geely Holding technologia SEA to specjalnie zaprojektowana architektura, dedykowaną dla pojazdów elektrycznych. Jest ona wysoce skalowalna – dostępna zarówno dla małych pojazdów segmentu A, jak i segmentu E oraz dużych pojazdów dostawczych. Platforma zapewnia rozbudowaną strukturę oprogramowania, pozwalającą na minimalizacje inwestycji w jego rozwój po stronie partnerów. Zapewnia także dostosowanie rozstawu osi w zakresie od 1800mm do 3300mm, w zależności od wymagań.

Na korzystanie z tej technologii do tej pory zdecydowały się już marki w ramach Geely Holding. Zeekr, o którym niedawno pisaliśmy, i Smart rozpoczęły już produkcję i sprzedaż aut opartych o platformę SEA. ElectroMobility Poland jest pierwszą firmą spoza grupy, która będzie wykorzystywać tę technologię. „Współpraca z Geely zapewnia EMP najwyższej klasy know-how w branży, a także dodatkowe możliwości biznesowe” – stwierdził Piotr Zaremba, prezes EMP. 

Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama