Według PZPM w styczniu 2023 r. w Polsce sprzedało się 35 046 nowych samochodów osobowych i 5 170 nowych samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony. Oznacza to wzrost aż o 20,1% względem stycznia 2022 roku. Mocno wzrosła zarówno sprzedaż samochodów osobowych (+21,0%), jak i samochodów dostawczych (+14,9%). Zwłaszcza w przypadku tych drugich w ostatnich miesiącach trend nie był najlepszy, więc styczniowe wyniki z pewnością napawają optymizmem.
Wśród samochodów osobowych nadal najlepiej sprzedają się te na benzynę (44,6% udziału w rynku), które jednak w porównaniu do stycznia 2022 r. straciły aż 6,3 p.p. udziału w rynku. Ogólnie jednak sprzedaż większości napędów wzrosła, a niechlubnymi wyjątkami są hybrydy plug-in (-6% rdr) i samochody na LPG (-17,8% rdr).
Największy udział za benzyniakami mają pełne hybrydy (HEV), które stanowią 22,3% rynku (+6,1 p.p. udziału w rynku) oraz miękkie hybrydy (MHEV) – 16% rynku (+0,6 p.p.). Wszystkie pozostałe rodzaje napędów mają poniżej 10% udziału w rynku. Diesle 9,3% (+0,2 p.p.), samochody elektryczne 3,1% (+1,3 p.p.), samochody na LPG 2,7% (-1,3 p.p), a hybrydy plug-in 2% (-0,6 p.p.).
Toyota niesamowicie rozpoczęła rok
Ostatnie miesiące mogły sugerować, że Skoda będzie się zbliżać do Toyoty, ale nic bardziej mylnego. Japońska marka zupełnie zdominowała sprzedaż w styczniu, obejmując aż 22,80% udziału w rynku (7 991 sprzedanych nowych samochodów osobowych). Druga Skoda sprzedała 3 595 pojazdów (10,26% udziału w rynku), a trzecia Kia 2 641 (7,54%).
Czwarte miejsce zajął Volkswagen, ale to żadne zaskoczenie. Sensacją jest natomiast piąte miejsce Audi, które w styczniu było zdecydowanie najlepiej sprzedającą się marką premium. Na wyniku czterech pierścieni zaważyła oczywiście sprzedaż do klientów biznesowych, wśród których Audi znalazło się na trzecim miejscu pod względem sprzedaży. Przegrało tylko z Toyotą i Skodą, wyprzedzając nawet Volkswagena. Pozostając przy markach premium, znakomity miesiąc zaliczył także Lexus, który zajmując 12. miejsce sprzedawał się lepiej niż Peugeot czy Opel.
Ranking modeli pod względem sprzedaży doskonale pokazuje skalę dominacji Toyoty. Pięć pierwszych miejsc zajęły bowiem jej modele – kolejno Yaris Cross, Corolla, Yaris, Corolla Cross i RAV4. Yaris Cross był najpopularniejszy wśród klientów indywidualnych, a Corolla wśród biznesowych. W czołowej dwudziestce znalazły się aż cztery modele marek premium – Lexus NX (13.), Volvo XC60 (18.), BMW X3 (19.) oraz Audi Q5 (20.).
Dane: PZPM
Renault na rynku dostawczych jak Toyota w osobówkach
Na rynku samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony w styczniu także doszło do ciekawej sytuacji. Zacznijmy jednak od informacji, że po raz kolejny to Renault okazało się najlepsze, choć jego sprzedaż rdr spadła o 10,5%. Na drugim miejscu znalazł się natomiast Fiat, zwiększając swoją sprzedaż rok do roku aż o 178,8%. To zdecydowanie najlepszy wynik spośród czołowej dziesiątki. Podium uzupełnił Ford, który wyprzedził Mercedesa i Iveco. Najwięcej powodów do zmartwień mają w Citroenie, w którym sprzedaż spadła aż o 42%. Oznacza to utratę niemal 2 punktów procentowych udziału w rynku.
Zdecydowanie najlepiej sprzedającym się modelem był po raz kolejny Renault Master. Francuski bestseller sprzedał się w 868 egzemplarzach, co oznacza 16,79% udziału w rynku. Drugie miejsce zajął Fiat Ducato (472 sprzedane), ale nie tylko on zapracował na sukces włoskiej marki – na piątym miejscu znalazł się bowiem Fiat Doblo (338). Dwa modele Fiata przedzieliły Iveco Daily (433) oraz Mercedes Sprinter (430). W pierwszej dziesiątce znalazł się tylko jeden Ford – Transit na 7. miejscu (224 sprzedanych).
Dane: PZPM