Trzecia odsłona Jazza to ewolucja sprawdzonej koncepcji, którą Honda doskonaliła od 2001 roku. W porównaniu do poprzednika, nowy model urósł w każdym wymiarze, zyskując jednocześnie bardziej dynamiczną stylistykę. Charakterystyczna, wysoka sylwetka została zachowana, ale projektanci zadbali o to, by auto wyglądało nowocześnie i świeżo na tle konkurencji.
Pod względem jakości wykonania Honda Jazz III stanowi wzór do naśladowania w segmencie B. Materiały użyte do wykończenia wnętrza, choć twarde w dotyku, są bardzo dobrze spasowane i nawet po latach intensywnego użytkowania nie generują irytujących pisków czy trzasków. To właśnie ta solidność konstrukcji sprawia, że używane egzemplarze wciąż prezentują się bardzo dobrze.
Silniki i wersje wyposażenia – którą konfigurację wybrać?
Gama jednostek napędowych Hondy Jazz III nie jest przesadnie rozbudowana, ale każda z dostępnych opcji ma swoje zalety. Podstawowym silnikiem jest benzynowa jednostka 1.2 i-VTEC o mocy 90 KM, która świetnie sprawdza się w mieście. Motor ten charakteryzuje się dobrą kulturą pracy i umiarkowanym apetytem na paliwo, choć na trasie może brakować mu nieco wigoru.
Bardziej wymagający kierowcy powinni zainteresować się mocniejszą jednostką 1.4 i-VTEC generującą 100 KM. Ten silnik zapewnia lepsze osiągi i większą elastyczność, szczególnie podczas jazdy pozamiejskiej. Co istotne, różnica w spalaniu między obiema jednostkami jest minimalna, więc wybór mocniejszego wariantu nie wiąże się z istotnym wzrostem kosztów eksploatacji.
Od 2011 roku w gamie pojawiła się również wersja hybrydowa, łącząca silnik benzynowy 1.3 z jednostką elektryczną. To propozycja dla osób szukających maksymalnej ekonomii jazdy, szczególnie w warunkach miejskich. Hybrydowa Jazz osiąga spalanie na poziomie 4,5 l/100 km w cyklu mieszanym, choć trzeba pamiętać, że zakup takiej wersji wiąże się z wyższymi kosztami początkowymi.
Komfort i praktyczność wnętrza – tajemnica sukcesu modelu
Wnętrze Hondy Jazz III to prawdziwy majstersztyk jeśli chodzi o wykorzystanie przestrzeni. System Magic Seats, będący wizytówką modelu, pozwala na niezwykle elastyczną aranżację kabiny. Tylna kanapa może być składana na wiele sposobów, a jej siedziska można podnosić do góry, uzyskując dodatkową przestrzeń do przewozu wysokich przedmiotów.
Bagażnik o podstawowej pojemności 399 litrów zawstydza niejednego konkurenta z wyższego segmentu. Po złożeniu tylnych siedzeń przestrzeń ładunkowa rośnie do imponujących 1321 litrów. Co więcej, płaska podłoga i regularne kształty przestrzeni bagażowej sprawiają, że załadunek nawet większych przedmiotów nie stanowi problemu.
Pozycja za kierownicą jest wysoka, co zapewnia doskonałą widoczność we wszystkich kierunkach. Ergonomia kokpitu stoi na wysokim poziomie – wszystkie przełączniki są intuicyjnie rozmieszczone i łatwo dostępne. Jedynym mankamentem może być zbyt krótka regulacja kolumny kierownicy, co niektórym wyższym kierowcom może utrudniać znalezienie idealnej pozycji.
Wrażenia z jazdy i prowadzenie
Honda Jazz III nie jest może autem o sportowym charakterze, ale oferuje przyjemne i przewidywalne prowadzenie. Układ kierowniczy pracuje precyzyjnie, choć niektórzy kierowcy mogą narzekać na zbyt małą informację zwrotną z drogi. W mieście docenimy jego lekkość, która w połączeniu z niewielkim promieniem skrętu czyni z Jazza mistrza parkowania.
Zawieszenie zostało zestrojone z myślą o komforcie, co oznacza, że samochód dobrze radzi sobie z nierównościami polskich dróg. Wyższe przechyły nadwozia w zakrętach są ceną za ten komfort, ale trzeba pamiętać, że Jazz nie jest autem o sportowych aspiracjach. Wersja Sport oferuje nieco sztywniejsze zawieszenie, które lepiej kontroluje przechyły nadwozia.
Na autostradzie Jazz III zachowuje się stabilnie, choć przy większych prędkościach do kabiny przedostaje się sporo hałasów. Jest to typowa przypadłość aut z tego segmentu, ale warto o tym pamiętać planując dłuższe trasy. Dobra aerodynamika sprawia jednak, że zużycie paliwa nawet przy wyższych prędkościach pozostaje na rozsądnym poziomie.
Optymalne wersje silnikowe w różnych zastosowaniach
Do jazdy miejskiej najbardziej optymalny wydaje się być silnik 1.2 i-VTEC. Jednostka ta oferuje wystarczającą dynamikę w miejskich warunkach, a przy tym charakteryzuje się najniższym spalaniem w cyklu miejskim, oscylującym wokół 6,5-7,0 l/100 km. W połączeniu z manualną skrzynią biegów tworzy zestaw idealny dla osób szukających ekonomicznego auta do miasta.
Dla kierowców pokonujących dłuższe trasy zdecydowanie lepszym wyborem będzie silnik 1.4 i-VTEC. Dodatkowe 10 KM mocy i większy moment obrotowy docenimy szczególnie podczas wyprzedzania czy jazdy w górskich warunkach. Spalanie w trasie przy spokojnej jeździe utrzymuje się na poziomie 5,5-6,0 l/100 km, co jest bardzo dobrym wynikiem.
Wersja hybrydowa natomiast najlepiej sprawdzi się u kierowców poruszających się głównie po mieście, szczególnie w korkach. System IMA (Integrated Motor Assist) najefektywniej pracuje właśnie w takich warunkach, pozwalając zejść ze spalaniem poniżej 5 l/100 km. Na trasie przewaga hybrydy nad wersjami benzynowymi nie jest już tak wyraźna.
Koszty utrzymania i typowe problemy serwisowe
Eksploatacja Hondy Jazz III nie należy do najdroższych w segmencie. Silniki benzynowe są trwałe i bezawaryjne, pod warunkiem regularnego serwisowania. Szczególną uwagę należy zwrócić na wymianę oleju silnikowego, który powinien być uzupełniany zgodnie z zaleceniami producenta. Koszt podstawowego przeglądu w autoryzowanym serwisie waha się od 600 do 1000 złotych.
Potencjalni nabywcy powinni zwrócić uwagę na kilka typowych problemów. W egzemplarzach z pierwszych lat produkcji mogą występować usterki elektryki, głównie dotyczące czujników ABS czy nieprawidłowego działania centralnego zamka. Ponadto, niektóre sztuki borykają się z przedwczesnym zużyciem klocków hamulcowych oraz łożysk kół.
Wersja hybrydowa wymaga szczególnej uwagi podczas zakupu. Akumulator wysokiego napięcia jest wprawdzie objęty długą gwarancją producenta, ale w starszych egzemplarzach może wymagać wymiany, co wiąże się ze znacznym wydatkiem. Dlatego przy zakupie hybrydy warto dokładnie sprawdzić historię serwisową i stan techniczny układu hybrydowego.
Ceny używanych egzemplarzy i na co zwrócić uwagę przy zakupie
Rynek używanych Hond Jazz III jest obecnie bardzo zróżnicowany. Za zadbany egzemplarz z lat 2008-2010 z przebiegiem około 150 tysięcy kilometrów trzeba zapłacić od 15 do 20 tysięcy złotych. Nowsze roczniki, szczególnie po liftingu z 2011 roku, kosztują od 25 do 35 tysięcy złotych, w zależności od wersji silnikowej i wyposażenia.
Przy zakupie warto zwrócić szczególną uwagę na historię serwisową pojazdu. Honda Jazz III to auto chętnie wybierane jako pierwszy samochód lub auto rodzinne, dlatego wiele egzemplarzy ma za sobą intensywną eksploatację miejską. Kluczowe jest sprawdzenie, czy poprzedni właściciele dbali o regularne przeglądy i wymianę materiałów eksploatacyjnych.
Najbardziej poszukiwane na rynku wtórnym są wersje z silnikiem 1.4 i-VTEC w bogatszych wersjach wyposażenia Elegance lub Sport. Te odmiany oferują najlepszy kompromis między osiągami a ekonomią użytkowania, a jednocześnie zapewniają wysoki poziom komfortu dzięki bogatemu wyposażeniu standardowemu.
Konkurencja i pozycja rynkowa
Honda Jazz III konkuruje przede wszystkim z Toyotą Yaris i Suzuki Swiftem. Na tle rywali wyróżnia się przede wszystkim przestronnym wnętrzem i innowacyjnymi rozwiązaniami w zakresie aranżacji przestrzeni. Toyota może pochwalić się podobną niezawodnością, ale oferuje mniej miejsca w środku. Swift z kolei zapewnia lepsze wrażenia z jazdy, ale ustępuje Hondzie pod względem praktyczności.
Japoński hatchback szczególnie dobrze sprawdza się jako auto miejskie i rodzinne. Wysoka pozycja za kierownicą i dobra widoczność ułatwiają manewrowanie w ciasnych przestrzeniach, a pojemny bagażnik i system Magic Seats sprawiają, że auto świetnie radzi sobie z codziennymi wyzwaniami logistycznymi typowej rodziny.
Na polskim rynku Honda Jazz III cieszy się opinią auta niezawodnego i wartego swojej ceny. Właściciele chwalą niskie koszty eksploatacji, dobrą jakość wykonania i wysoką wartość odsprzedaży. Te zalety sprawiają, że model ten jest częstym wyborem osób poszukujących praktycznego i ekonomicznego samochodu miejskiego z japońską niezawodnością w genach.
Używana Honda Jazz III – opinie. Czy warto kupić?
Honda Jazz III to samochód, który szczególnie dobrze sprawdzi się jako auto rodzinne dla osób ceniących praktyczność i niezawodność. Przestronne wnętrze, system Magic Seats i duży bagażnik sprawiają, że doskonale radzi sobie z codziennymi wyzwaniami. Jest to również świetny wybór dla osób starszych, doceniających wysoką pozycję za kierownicą i łatwość wsiadania.
Jako auto miejskie Jazz III oferuje wszystko, czego można oczekiwać w tej klasie. Niewielkie wymiary zewnętrzne w połączeniu z dobrą widocznością ułatwiają parkowanie, a ekonomiczne silniki pozwalają utrzymać koszty eksploatacji na rozsądnym poziomie. Warto jednak pamiętać, że nie jest to auto dla osób szukających sportowych wrażeń.
Osoby rozważające zakup używanej Hondy Jazz III powinny przede wszystkim zwrócić uwagę na stan techniczny i historię serwisową. Choć auto słynie z niezawodności, regularne przeglądy i właściwa eksploatacja są kluczowe dla długowieczności. Przy wyborze konkretnego egzemplarza warto postawić na wersje bogatsze wyposażeniowo, które lepiej zniosą próbę czasu i będą łatwiejsze do odsprzedaży w przyszłości.