Nasze profile w mediach społecznościowych

Samochody

BMW Z3 (1995-2002) – Bawarczyk z Ameryki Północnej | Klasyka gatunku

Druga generacja dwumiejscowego samochodu sportowego BMW Z3 była produkowana w Greer w Stanach Zjednoczonych od 1995 roku. Do roadstera (E36/7) w 1998 roku dołączyła wersja coupe (E36/8).

Opublikowano

w dniu

BMW Z3 Roadster
Fot. BMW

Jeśli chodzi o dwumiejscowe samochody sportowe, BMW wypuściło na rynek roadstera Z1, który w latach 1989-1991 wyprodukowany został w około 8 000 egzemplarzy. Litera Z oznaczała Zukunft, co po niemiecku oznacza przyszłość. BMW Z1 Roadster miało plastikową obudowę z drzwiami przesuwanymi w dół i było napędzane 2,5-litrowym rzędowym sześciocylindrowym silnikiem. Motor był wyposażony w trzybiegową skrzynię biegów E30 drugiej generacji.

Jego następca, roadster BMW Z3, ​​był oparty na platformie trzeciej generacji trzeciej serii E36. Rozwój roadstera rozpoczął się w 1991 roku pod przewodnictwem Burkharda Göschela. Nadwozie zostało zaprojektowane przez Japończyka Joji Nagashimę, który odpowiadał również za projekt trzeciej serii E36. Rozwój Z3 został ukończony w połowie 1992 r., ale samochód został porzucony na trzy lata.

ZOBACZ TAKŻE
BMW M5 CS - nadjeżdża najmocniejsze M5 w historii

Na rynku ukazał się dopiero 12 czerwca 1995 r., będąc wprowadzonym przez północnoamerykańską centralę BMW. Jego światowa premiera odbyła się natomiast w styczniu 1996 r. na Detroit Auto Show. Produkcja roadstera Z3 rozpoczęła się 20 września 1995 roku w Greer w Stanach Zjednoczonych. Był on pierwszym modelem tej marki produkowanym wyłącznie poza Niemcami.

BMW Z3 Roadster (E36/7)

Dwudrzwiowy roadster BMW Z3 miał rozsądne wymiary, ale z amerykańskimi rozstawami osi (Stany Zjednoczone były jego głównym rynkiem). Rozstaw osi wynosił bowiem 2446 mm, a wymiary zewnętrzne 4025 x 1692 x 1293 mm (długość x szerokość x wysokość). Z przodu dominowały małe „nerki” na masce i podwójne reflektory ukryte pod wspólnym szkłem z kierunkowskazami.

Inżynierowie BMW ozdobili gładkie boki czterema otworami wentylacyjnymi za przednimi kołami, przypominającymi legendarnego roadstera BMW 507. Nadkola wystające z boków zostały połączone charakterystycznymi progami. W pokrywie małego bagażnika umieszczono natomiast światło stopu.

Gama silników stopniowo się zwiększała

Po rozpoczęciu produkcji roadster BMW Z3 został wyposażony w czterocylindrowe silniki benzynowe M43 o pojemności 1,8 litra i mocy 115 KM (85 kW) przy 5500 obr./min. Maksymalny moment obrotowy wynosił natomiast 168 Nm przy 3900 obr./min. Maksymalna prędkość samochodu wynosiła 196 km/h, a przyspieszenie od zera do 100 km/h – 10,4 s. 

ZOBACZ TAKŻE
Ponad 800-konne BMW M8 od Manharta - w 2,6 s do setki!

BMW wprowadziło następnie mocniejszy 16-zaworowy motor M44 o pojemności skokowej 1,9 l, dający 140 KM (103 kW) przy 6000 obr./min i 180 Nm przy 4300 obr./min. Z3 z tym silnikiem szczycił się prędkością 205 km/h i przyspieszeniem od 0 do 100 km/h w 9,5 s.

BMW

W marcu 1997 roku BMW rozszerzyło jednak zakres silników o 6-cylindrowy (24V) motor M52 o pojemności skokowej 2,8 litra i mocy 192 kW (141 KM) przy 5300 obrotach na minutę. Prędkość maksymalna sześciocylindrowego silnika Z3 2.8 wzrosła do 218 km/h, a samochód przyspieszał od 0 do 100 km/h w świetne 7,1 s.

Na przełomie tysiąclecia Niemcy poszerzyli gamę roadsterów o sześciocylindrowe jednostki Z3 2.0 (150 KM, max. 210 km/h) oraz modele z wtryskiem paliwa Z3 2.2i (150 KM, max. 224 km/h) i Z3 3.0i (231 KM, max. 240 km/h). 

ZOBACZ TAKŻE
Alpina D3 S - M3 w wersji dla "oszczędnych"

Modele czterocylindrowe można było zidentyfikować za pomocą jednej rury wydechowej. Te sześciocylindrowe miały natomiast dwie rury wydechowe i zmodyfikowany przedni zderzak. Z3 Roadster był również dostępny z opcjonalnym zdejmowanym dachem.

BMW Z3 Coupe (E36/8)

Z3 Coupe opracowała grupa inżynierów BMW… w wolnym czasie. Coupe dzieliło oczywiście tę samą platformę i części co roadster. Od roadstera różniło się tylko wysokością dachu (1306 mm nad ziemią) i zwiększoną sztywnością podwozia.

BMW Z3 coupe zaprezentowało się opinii publicznej podczas Salonu Motoryzacyjnego we Frankfurcie w 1997 r. Produkcja rozpoczęła natomiast się we wrześniu 1998 r. Kontrowersyjny projekt kabiny, zwany „Kombicoupe” w Niemczech spotkał się z mieszanymi opiniami, a ludzie często nazywali go po prostu trampkiem. 

Modele BMW Z3 Coupe były dostarczane tylko z sześciocylindrowymi silnikami 2.8i i 3.0i w wersji M Coupe, które opisujemy niżej.

Ostrzejsze modele – M

Dział sportowy BMW Motorsport GmbH (BMW M) przygotował wersje BMW Z3 na rok modelowy 1998 o nazwie M Roadster i M Coupe. Niemcy początkowo zaprojektowali dla klientów europejskich sześciocylindrowe silniki S50. Miały one pojemność skokową 3,2 litra i moc 321 KM (236 kW) przy 7400 obr./min. Ich moment obrotowy miał maksymalnie 350 Nm.

Samochody przeznaczone na eksport do Ameryki Północnej napędzały sześciocylindrowe silniki S52 o mocy do 243 KM (179 kW). W 2001 r. we wszystkich modelach M zaczęto stosować nowe sześciocylindrowe 6-cylindrowe silniki S54 o mocy 320 KM (235 kW). Wszystkie modele M były także wyposażone w pięciobiegową manualną skrzynię biegów i osiągały prędkość maksymalną 250 km/h.

ZOBACZ TAKŻE
BMW X8 i X8 M - nowe flagowe SUV-y już niebawem

W porównaniu ze standardowymi BMW Z3 modele M posiadały również mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu, szerszy rozstaw osi z tyłu i większe hamulce (to samo zastosowano w BMW E36 M3). Modele Z3M miały więcej aerodynamicznych lusterek zewnętrznych na drzwiach, przeprojektowane zderzaki i otwory wentylacyjne po bokach, 17-calowe koła i cztery rury wydechowe. Wskaźniki temperatury silnika i oleju zostały natomiast dodane do wewnętrznej konsoli środkowej.

Na sezon wyścigowy 2000 MotoGP, dział BMW M przygotował natomiast samochód bezpieczeństwa BMW Z3M Coupe.

Ciekawostki

BMW Z3 Roadster w 1995 r. zagrał w filmie “GoldenEye” z udziałem Pierce’a Brosnana. Z tej okazji BMW wymyśliło limitowaną serię o nazwie „James Bond Edition”. W jej ramach wyprodukowano 100 egzemplarzy, a BMW sprzedało każdy za 35 000 dolarów. Seria była oparta na modelu Z3 1.9 i  miała na tablicy wskaźników oraz dywanikach etykietę „007”. Z3 Bonda miał specjalne koła i specjalny kolor błękitu atlantyckiego, tak samo jak w filmie.

W 1999 r. dział BMW M wyprodukował pojedynczy prototyp Z3 napędzany 5,4-litrowym silnikiem M73 V12 o mocy 326 KM (240 kW). Samochód wysyłał moc na tylne koła za pośrednictwem sześciobiegowej manualnej skrzyni biegów. Pomimo wyższej masy (standardowy Z3 z sześciocylindrowym silnikiem ważył 1360 kg), prototyp osiągnął prędkość maksymalną 263 km/h w testach i przyspieszenie od 0 do 100 km/h na poziomie 5,5 sekundy.

Do końca czerwca 2002 r. wyprodukowano 279 273 roadsterów i 17 815 coupe BMW Z3. 

Skomentuj

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Reklama
Reklama



Reklama