Czego szukasz?

Porady

Jak holować auto? Wyjaśniamy i doradzamy, jakich błędów unikać

Podczas eksploatacji auta czasem zdarza się nieprzyjemna sytuacja, kiedy trzeba odholować zepsuty samochód do domu lub do serwisu. Jak to zrobić dobrze?

jak holować auto
Hands of man holding yellow car towing strap with yellow car. Yellow car towing. towing rope.

Jak holować auto? Każdy, kto kiedykolwiek miał awarię samochodu na drodze wie, jak nieprzyjemna może być ta sytuacja. Jeśli pojazd nie chce ruszyć o własnych siłach, konieczne jest przetransportowanie go do domu czy serwisu albo przynajmniej usunięcie go z drogi w bezpieczne miejsce. Można to zrobić za pomocą pomocy drogowej z lawetą, co jest jednak dość drogie, albo za pomocą linki holowniczej i kogoś z rodziny albo przyjaciół.

Ponieważ lina holownicza stała się dziś powszechnym wyposażeniem wielu samochodów, poradzenie sobie z tą sytuacją nie powinno stanowić wielkiego problemu. Nadal trzeba jednak pamiętać o podstawowych zasadach.

Co mówi prawo?

Zacznijmy od tego, co w kwestii holowania pojazdów mówi prawo – Kodeks Drogowy. Maksymalna prędkość holowania wynosi 60 km/h poza obszarem zabudowanym i 30 km/h w obszarze zabudowanym. Holowanie na autostradzie jest zabronione, poza koniecznym usunięciem pojazdu z autostrady na najbliższym zjeździe albo miejscu obsługi podróżnych. Pojazd można holować tylko wtedy, gdy nie ma on wad układu kierowniczego i posiada sprawny układ hamulcowy – chyba że sposób holowania jednoznacznie wyklucza potrzebę ich użycia.

Nie jest również możliwe holowanie pojazdu, który nie nadaje się do ruchu drogowego. Dlatego nie jest możliwe holowanie niezarejestrowanego samochodu bez znaków czy też po nieudanym przeglądzie technicznym. W takim przypadku konieczne jest po prostu zamówienie lawety. Zawsze potrzebne są także dokumenty holowanego pojazdu. W pojeździe holowanym musi znajdować się kierujący mający uprawnienia do kierowania, chyba że pojazd jest holowany w sposób wykluczający potrzebę kierowania nim.

ZOBACZ TAKŻE
Najlepsze używane samochody do miasta. Te można polecić każdemu

Odległość między pojazdami musi wynosić nie więcej niż 3 m przy połączeniu sztywnym, a od 4 m do 6 m przy połączeniu giętkim, przy czym połączenie jest oznakowane na przemian pasami białymi i czerwonymi albo zaopatrzone w chorągiewkę barwy żółtej lub czerwonej. Pojazd holowany musi być oznaczony z tyłu po lewej stronie ostrzegawczym trójkątem odblaskowym, a w okresie niedostatecznej widoczności ma ponadto włączone światła pozycyjne. Zamiast oznaczenia trójkątem odblaskowym pojazd holowany może wysyłać żółte sygnały błyskowe w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu.

Jak holować auto? 1. Odpowiedni pojazd ciągnący to podstawa

Podstawowym założeniem jest odpowiedni pojazd do holowania. Kryterium jest nie tylko wystarczająca moc, ale także waga. 

Drugą najważniejszą kwestią jest możliwość holowania. Przed wykonaniem jakichkolwiek czynności należy sprawdzić w instrukcji obsługi pojazdu, czy w ogóle można go holować. Niektóre samochody mają ograniczenia konstrukcyjne, które nie pozwalają na holowanie. Są to zazwyczaj pojazdy z automatyczną skrzynią biegów. Samochód może mieć też pośrednie ograniczenia techniczne, takie jak np. maksymalna prędkość czy odległość, na jaką samochód może być holowany. W przypadku konwencjonalnych pojazdów z ręczną skrzynią biegów zazwyczaj nic nie stoi na przeszkodzie, aby go holować. 

2. Przykręć ucho holownicze

Każdy samochód powinien normalnie mieć ucho holownicze z przodu i z tyłu. Starsze auta mają to widoczne, w nowszych trzeba przykręcić – ucho znajdziesz wśród obowiązkowego wyposażenia bagażnika. Potem trzeba wyjąć odpowiednią klapkę i przykręcić ucho. Po holowaniu auta nie zapomnij go odkręcić, aby niepotrzebnie nie przyciągało złodziei.

3. Nawlecz linę

Weź linę holowniczą, przeprowadź ją przez ucho holownicze i zablokuj szpilką, zrób to samo z drugim samochodem. Niektóre liny są wyposażone w karabińczyk, nie ma nic prostszego niż zaczepienie go. Wyreguluj linę tak, aby odległość między pojazdami była zgodna z zalecanymi 2,5 do 6 metrów.

ZOBACZ TAKŻE
Jak jeździć automatem? Poradnik dla początkujących

Powszechnie dostępne liny powinny mieć taką długość. Lina musi być również oznaczona czerwoną flagą o wymiarach co najmniej 300 x 300 mm. Nigdy nie mocuj liny lub karabińczyka w miejscach do tego nieprzeznaczonych, szczególnie za częściami osi. Również zaczep holowniczy nie jest przystosowany do holowania samochodu za pomocą liny.

4. Oznacz pojazd

Obowiązek oświetlenia standardowego dotyczy pojazdu ciągnącego (z przodu). Pojazd ciągnięty (z tyłu) musi być oznakowany w widoczny sposób trójkątem ostrzegawczym, najlepiej wsunąć go za tylną szybę lub przymocować do tylnej strony nadwozia. W żadnym wypadku nie włączaj sygnału ostrzegawczego, ponieważ zapobiegnie to sygnalizacji przez kierunkowskazy. Inni uczestnicy ruchu nie będą więc wiedzieć, w którym kierunku skręcasz.

W przypadku słabej widoczności w samochodzie ciągniętym muszą być również włączone światła pozycyjne lub światła mijania; w przypadku ich awarii pojazd musi być oznaczony białym światłem z przodu i czerwonym światłem z tyłu, przynajmniej po stronie bliżej środka jezdni (tj. po lewej stronie pojazdu). 

5. Zwolnij pojazd

Zwolnij holowany pojazd, tj. zwolnij hamulec postojowy i włącz bieg jałowy. W przypadku automatycznych skrzyń biegów, włącz zapłon, aby zwolnić blokadę dźwigni zmiany biegów i włącz bieg neutralny. Jeśli sytuacja na to nie pozwala, każda skrzynia biegów powinna mieć mechanizm zwalniający ukryty wokół konsoli środkowej, który należy odblokować palcem lub śrubokrętem.

ZOBACZ TAKŻE
Front Assist - co to jest i czemu służy? Wyjaśniamy

W Internecie ludzie często pytają, czy można holować samochód z automatyczną skrzynią biegów. Generalnie tak, trzeba tylko wykonać wyżej opisaną czynność. Zaleca się jednak holowanie pojazdu z automatyczną skrzynią biegów (dotyczy to również skrzyń dwusprzęgłowych) tylko na bardzo krótkie odległości – max. kilkudziesięciu kilometrów, ponieważ pompa oleju w skrzyni biegów nie jest napędzana, gdy silnik nie pracuje. Istnieje więc ryzyko jej uszkodzenia.

Jeśli sytuacja na to pozwala, lepiej holować samochód z uruchomionym silnikiem. W przypadku układów napędowych 4×4 z automatem należy zawsze ustawiać pozycję podstawową na sterowniku, zwykle tylko napęd na jedną oś. Jednak tak jak wskazaliśmy już wyżej niektórych pojazdów z automatyczną skrzynią biegów lub napędem na wszystkie koła w ogóle nie wolno holować. Najpierw zawsze sprawdź informacje w instrukcji obsługi pojazdu, aby mieć pewność.

Jak holować auto? 6. Ustal sygnały i trasę

Przed jazdą kierowcy powinni uzgodnić sposób komunikacji i sygnały. Najlepiej wykorzystać do tego celu telefon, ale podstawą jest sygnał z klaksonem, w nocy przydaje się też miganie światłami. W zależności od samochodu, konieczne jest przekręcenie kluczyka w stacyjce do pierwszej pozycji (lub naciśnięcie przycisku start), aby klakson i światła działały, oraz aby włączyć światła pozycyjne lub mijania dla funkcji świateł drogowych.

Jeśli sytuacja na to pozwoli, dla pewności włącz zapłon, dobrze jest również przemyśleć trasę i uzgodnić rozwiązania problemów na trasie. Unikanie autostrad to rzecz oczywista. Jeśli pozwalają na to okoliczności, lepiej unikać częstych skrętów i wybrać spokojniejszą trasę. Przy wyborze trasy bierz pod uwagę również punkty krytyczne (strome podjazdy i zjazdy, trudne zjazdy ze skrzyżowań, bardzo ruchliwe odcinki, zamknięcia itp.).

7. Sama jazda

Jeśli masz wybór, najlepiej umieścić bardziej doświadczonego kierowcę z tyłu pojazdu, gdyż trudniej jest prowadzić samochód holowany. W każdym przypadku odblokuj kierownicę i zostaw kluczyk w stacyjce, aby nie zablokował się ponownie podczas jazdy! Pamiętaj, że wspomaganie kierownicy i hamulce nie działają przy wyłączonym silniku. Powinien o tym pomyśleć również kierowca z przodu i nie wykonywać zbyt gwałtownych manewrów. Powinien także prowadzić przezornie i płynnie.

Podczas ruszania upewnij się, że lina jest naprężona, w przeciwnym razie może się zerwać. Duże wstrząsy również nie wpływają dobrze na linę, płynna jazda jest więc podstawą. Napinanie liny powinien kontrolować kierować kierowca z przodu, ale ponieważ prawie jej nie widzi, istnieje również potrzeba inicjatywy ze strony kierowcy w tylnym pojeździe, zwłaszcza podczas hamowania.

ZOBACZ TAKŻE
Kontrolka EPC - co oznacza i czy należy się jej obawiać? Wyjaśniamy

Kierowca holowanego pojazdu powinien zawsze mocniej hamować i hamować także podczas jazdy, aby linka była naprężona. Warto też pozwolić pojazdowi się nieco cofnąć się (np. na wzniesieniu) i pozwolić mu „zawisnąć” na linie, która pozostanie naprężona przy ponownym ruszaniu. Kierowca jadący z przodu powinien jeszcze raz pamiętać, że zestaw jest nietypowo dłuższy. Możliwości przyspieszenia także są znacznie ograniczone. Musi on więc poświęcać więcej czasu na każdy manewr i unikać przejeżdżania przez skrzyżowania w ostatniej chwili.

Jak holować auto? 8. Daj się poznać na drodze

Prawidłowa sygnalizacja jest oczywista. Prawne oznaczenie pojazdu ciągniętego zostało wspomniane powyżej, do pojazdu ciągnącego mają zastosowanie standardowe przepisy, czyli obowiązkowe oświetlenie w dzień. Nie włączaj znaku ostrzegawczego, abyś mógł zasygnalizować swoje zamiary podczas skręcania. Sygnalizuj swoje zamiary z wyprzedzeniem, zarówno z przodu, jak i z tyłu pojazdu.

Kierowca jadący z przodu powinien włączać światła hamowania tylko na chwilę przed zahamowaniem, aby wcześniej poinformować o swoim zamiarze, a dopiero potem uruchamiać hamulce w wymaganym zakresie. Podczas pokonywania zakrętów i manewrów omijających, jedź ostrożnie ponownie i daj kierowcy z tyłu znać wystarczająco dużo miejsca i czasu. Pamiętaj, że ma bardzo ograniczony widok na pojazd z przodu i trudne warunki do jazdy z niedziałającym samochodem.

9. Wezwij pomoc

Wiesz już, jak holować auto. Jeśli jednak nadal masz trudności z holowaniem pojazdu, bez względu na to, czy stan techniczny lub okoliczności na to nie pozwalają, najprościej jest wezwać serwis holowniczy. To też najbezpieczniejsze rozwiązanie, kiedy nie czujesz się w pełni na siłach.

5/5 (liczba głosów: 7)
1 Komentarz

1 Komentarz

  1. Robert

    12 stycznia 2022 at 17:52

    Pytanie?!!! Czy wedle obowiązujących przepisów o ruchu drogowym można holować autem osobowym drugi samochód który nie ma uruchomionego silnika, a poza tym wszystko działa czyli oświetlenie itp. Pytanie zadaję w związku z tym że mam walniety komputer w samochodzie i muszę go zholować dosłownie 500 metrow. w jednym komisariacie jak dzwoniłem powiedzieli mi że można, w drugim natomiast że za to jest 500 zł kary i 5 punktów karnych. Natomiast LAWECIAŻ powiedział mi za ten odcinek 200 zł ( z deko za grubo). Dziękuję.

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Reklama
Reklama