Connect with us

Czego szukasz?

Biznes

Chińska marka podbija rynki. Teraz dostała prestiżową nagrodę

Najszybciej rozwijająca się marka samochodów na rynku – kogo byście wskazali? Dacię, Teslę, a może jakąś inną? Brand Finance, a więc jeden z globalnych liderów w ocenie potencjału finansowego i marketingu firm, wskazał na kogoś zupełnie innego. To BYD, chińska marka samochodów, która w Polsce większości osób nie mówi zupełnie nic.

byd tang norwegia
Fot. BYD

Ekspansja Chińczyków jest niemal nieunikniona

Chińscy producenci odgrywają coraz ważniejszą rolę w światowym przemyśle motoryzacyjnym, a czasy, kiedy tylko nieudolnie kopiowali bardziej znane marki, dawno już minęły. Wielu z nich próbuje wejść na znane europejskie rynki, a niektórzy już się tam nawet ustatkowali. Dowodem na ich rosnące znaczenie jest najnowszy ranking Brand Finance. Ocenia on najsilniejsze marki na świecie, monitorując także ich postęp rok do roku. 

Właśnie pod tym ostatnim względem najlepszy wśród producentów samochodów okazał się BYD. Według Brand Finance marka podwoiła swoją wartość w 2021 r. O ile w 2020 roku nie znalazła się nawet wśród 500 najcenniejszych marek świata, to w 2021 r. jej wartość wyceniono na 6,4 mld dolarów (wzrost o 100%), co pozwoliło na zajęcie 364. miejsca w ogólnym zestawieniu. BYD jest właśnie w trakcie dynamicznej ekspansji w obszarze samochodów elektrycznych, których sprzedaż wzrosła rok do roku o 232%. Chińczycy są także drugim co do wielkości producentem hybryd plug-in i właśnie planują „inwazję” na Europę z tym rodzajem samochodów. 

ZOBACZ TAKŻE
TEST | Skoda Enyaq iV 80 srogą zimą. Pozytywne zaskoczenie

Niewiele marek może pochwalić się tak ogromnym wzrostem rok do roku. Zgodnie z przewidywaniami najlepiej pod tym względem wypadł TikTok, pochodzący zresztą także z Chin. Serwis społecznościowy może pochwalić się wzrostem rok do roku o 215%. Dla porównania Twitter urósł „tylko” o 85%. 

Toyota i Mercedes w TOP 15

Spośród marek samochodów żadna nawet nie zbliżyła się do wzrostu BYD-a. Co ciekawe, według Brand Finance doskonale radzi sobie także inna chińska marka – Haval. Jej wzrost wartości względem 2020 r. wyniósł 55%. 

A jaka marka samochodowa jest tą najcenniejszą? Toyota, która w ogólnym zestawieniu zajęła 12. miejsce. Japońskiego producenta wyceniono na 65,3 mld dolarów. Na 15. miejscu w ogólnym rankingu znalazł się Mercedes-Benz, a na 28. Tesla.

ZOBACZ TAKŻE
Nowy najdłuższy podwodny tunel w Chinach. Jest zupełnie nietypowy

Według Brand Finance znacząco spadła za to wartość Volkswagena – z 47 do 41 mld USD – przez co niemiecki producent zajął „dopiero” 33. miejsce. Rzecz jasna miały na to wpływ problemy z produkcją, które następnie szybko odbiły się na sprzedaży. Jeśli mówimy o markach samochodów najbardziej dotkniętych brakiem komponentów, to Volkswagen jest jednym z nich. 

Według Brand Finance najcenniejszą marką w 2021 roku był amerykański producent elektroniki Apple. Wartość marki wzrosła rok do roku z 263,4 miliarda dolarów do 355,1 miliarda dolarów. Na podium znalazły się jeszcze Amazon i Google. 

5/5 (liczba głosów: 3)
Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama