Tylko jeden samochód spalinowy
Organizator konkursu na Europejski Samochód Roku (COTY) opublikował listę finalistów na rok 2022. Na liście znalazły się dwa samochody francuskie i południowokoreańskie, a także po jednym hiszpańskim, amerykańskim i czeskim. Uwagę zwraca jednak co innego – do finału zakwalifikował się tylko jeden samochód z silnikiem spalinowym – Peugeot 308. Reszta to samochody elekryczne.
Wybór finałowej siódemki odbył się w głosowaniu korespondencyjnym, w którym każdy z jurorów wskazał siedmiu swoich faworytów. Z sumy tak przyznanych głosów wyłoniła się finałowa siódemka, która powalczy o tytuł Europejskiego Samochodu Roku 2022. Jak wygląda siódemka finalistów Car of the Year 2022 w Europie? Oto wszyscy kandydaci:
Cupra Born
Ford Mustang Mach-E
Hyundai Ioniq 5
Kia EV6
Peugeot 308
Renault Megane e-Tech
Skoda Enyaq
Wyniki w lutym
Paradoksem obrazującym obecny rozwój motoryzacji jest fakt, że w ubiegłym roku wśród kandydatów znalazły się tylko dwa samochody elektryczne – Fiat New 500 i VW ID.3, a do finałowej siódemki trafił tylko ten drugi. Przypomnijmy, że ubiegłoroczny plebiscyt wygrała Toyota Yaris. W tym roku w finale nie ma nie tylko Toyoty, ale także żadnej japońskiej marki. Przypadek?
Przypomnijmy, że plebiscyt na Samochód Roku (COTY) działa nieprzerwanie od 1963 roku i chwali się tym, że jest całkowicie niezależny. Organizację zapewniają europejskie magazyny motoryzacyjne, a jury składa się z 60 członków z 23 krajów Europy. Polska ma w tym gronie dwóch przedstawicieli – Romana Popkiewicza oraz Macieja Ziemka. Co ciekawe, obaj związani są z tym samym medium, którym jest „Auto Motor i Sport”. Najwięcej przedstawicieli – po sześciu – mają Francja, Niemcy, Hiszpania i Wielka Brytania.
Wyniki plebiscytu zostaną ogłoszone pod koniec lutego. Zwykle odbywało się to na salonie samochodowym w Genewie, ale wszystko wskazuje na to, że po raz kolejny się on nie odbędzie, więc zorganizowane zostanie osobne wydarzenie. Patrząc na finałową siódemkę nie dajemy żadnych szans Peugeotowi 308, który jako spalinowy rodzynek nie byłby prawdopodobnie idealnym zwycięzcą plebiscytu dla opinii publicznej. Faworytem wydaje się być Kia EV6, ale jak będzie – zobaczymy.