Nowy konkurent dla niemieckiej trójki
DS, francuska marka premium koncernu Stellantis, stale się rozwija, stopniowo wprowadzając na rynek nowe samochody. Po SUV-ach DS 3 Crossback i DS 7 Crossback oraz dużym sedanie DS 9 przyszedł czas na powrót do segmentu kompaktowych hatchbacków. Nowy DS 4, która miał dziś swoją premierę, będzie konkurować z Audi A3, BMW Serii 1 czy Mercedesem Klasy A.
Auto o długości 4,4 metra i wysokości 1,47 metra stawia na niezwykłą sylwetkę inspirowaną konceptem Aero Sport Lounge, która nie tylko zapewnia ciekawe proporcje, ale także poprawia aerodynamikę. Oprócz samej sylwetki z profilu uwagę zwracają również nietypowo zaprojektowane słupki C z wkomponowanym logo marki. Klamki drzwi tak jak we wcześniejszych DS-ach są ukryte. Zgodnie z duchem czasu zadbano tez o duże koła – większość oferty składa się z 19-calowych, ale dostępne są również 20-calowe.
Przód samochodu to przede wszystkim znana już z DS 9 nowa sygnatura świetlna w formie „kłów” – to oczywiście nieco zmieniona wersja oświetlenia znanego z nowych Peugeotów. Dodać należy, że DS 4 oferuje reflektory Matrix LED. Nową sygnaturę świetlną wykorzystują także tylne światła z motywem stopniowo pojawiających się wypalanych laserem łusek.
Samochód będzie dostępny w różnych wersjach modyfikujących jego stylistykę. Linia DS 4 Performance będzie podkreślać sportowy charakter czarnymi detalami, podczas gdy DS 4 Cross ma wizualnie przypominać SUV-a.
Największe nowości we wnętrzu
Wnętrze zostało całkowicie przeprojektowane, tak jak zapowiedział producent. Elementy sterujące są zgrupowane w trzech strefach. W belce w kształcie szabli znajdują się elementy sterujące klimatyzacją wraz z unikalnymi wentylatorami centralnymi, a sterowanie otwieraniem okna jest wbudowane w drzwi razem z wentylatorami bocznymi.
Centrum sterowania jest jednak skoncentrowane na pięciocalowym wyświetlaczu w tunelu środkowym i systemie multimedialnym DS Iris. Całość uzupełnia 10-calowy ekran systemu informacyjno-rozrywkowego. DS 4 oferuje także m.in. sterowanie głosem czy gestami. Trzeba przyznać, że to właśnie we wnętrzu widać największe zmiany względem obecnie oferowanych samochodów marki – DS 3 Crossback oraz DS 7 Crossback. Co ważne, zmiany na lepsze, a projektantom z pewnością należy się premia.
Francuski producent samochodów obiecuje najbardziej luksusowe materiały i bogate wyposażenie. Dostępne są różne rodzaje skóry lub alcantary z unikalną tapicerką z ukrytymi szwami. Można zamówić fotele z funkcją wentylacji lub masażu, system muzyczny Focal z 14 głośnikami lub wyświetlacz przezierny z informacjami wyświetlanymi bezpośrednio na przedniej szybie. Już w standardzie znajduje się za to wiele przydatnych technologii, takich jak nowej generacji Drive Assist, Night Vision (kamera termowizyjna wykrywająca w nocy i przy słabym oświetleniu pieszych i zwierzęta w odległości do 200 metrów. Kierowca widzi zagrożenia na drodze na cyfrowym wyświetlaczu wskaźników) czy DS Active Scan Suspension.
W ofercie hybryda, trzy benzyniaki i Diesel
DS 4 bazuje na innowacyjnej platformie EMP2, na której powstaną także nowe generacje Peugeota 308 i Opla Astry. Modyfikacje były naprawdę obszerne, bo 70% elementów jest nowych. Innowacje pozwoliły projektantom uzyskać lepsze proporcje, a dzięki zastosowaniu materiałów kompozytowych, części tłoczonych na gorąco i bardziej zwartych komponentów zmniejszono wagę konstrukcji.
Ponadto architektura ułatwia instalację napędu hybrydowego plug-in, który oferuje DS 4. Producent samochodów mówi o nowej generacji pojazdów hybrydowych z bardziej kompaktowymi akumulatorami. Hybryda będzie połączeniem 4-cylindrowego silnika spalinowego o mocy 180 KM (132 kW) i silnika elektrycznego o mocy 110 KM (81 kW), co łącznie da moc maksymalną na poziomie 225 KM (165 kW). Zasięg wyłącznie na prądzie wyniesie ok. 50 kilometrów.
Jednak DS 4 może się podobać również osobom zainteresowanym konwencjonalnymi silnikami. Pojawią się bowiem trzy jednostki benzynowe o mocy 130 KM (96 kW), 180 KM (132 kW) i 225 KM (165 kW), a także turbodiesel o mocy 130 KM (96 kW). Wszystkie samochody zgodnie z pojawiającymi się doniesieniami będą dostępne wyłącznie z 8-biegowym automatem.
Sprzedaż DS 4 rozpocznie się w czwartym kwartale 2021 roku. Produkcją zajmie się fabryka Opla w Rüsselsheim w Niemczech.