Nasze profile w mediach społecznościowych

Samochody

Ekologiczny i bezpieczny SUV – jaki model wybrać?

Samochód typu SUV naturalnie kojarzy się z bezpieczeństwem tak jak marka Volvo. Ale dziś dobry SUV musi być nie tylko bezpieczny, ale również ekologiczny. Czy da się pogodzić ze sobą te dwie cechy? Sprawdźmy jaki samochód najlepiej spełni te założenia.

Opublikowano

w dniu

ekologiczny i bezpieczny suv volvo

Klienci wybierają Volvo

Obecne gamy modelowe producentów składają się z reguły z wielu SUV-ów różnych wielkości. Volvo oferuje kompaktowe XC40, bestseller XC60 oraz duże rodzinne XC90. Który z nich najlepiej pasuje do polskich realiów? Dane sprzedażowe Volvo mówią same za siebie – XC60 był najczęściej kupowanym w Polsce samochodem premium w Polsce przez ostatnich 11 lat. Mowa o pierwszej i drugiej generacji tego modelu.

Wiele hybryd jeden król – XC60 Recharge T8 AWD

Najnowsze XC60 oferuje szerokie spektrum wersji silnikowych. W ofercie są auta typu mild-hybrid, gdzie instalacja 48-voltowa z 14-konnym napędem elektrycznym wspiera jedną z pięciu wersji silnikowych. Wśród nich są dwie odmiany wysokoprężne oraz trzy benzynowe – każdy znajdzie coś dla siebie. Wszystkie są oznaczone literą B i mogą się pochwalić jednym z lepszych wyników zużycia paliwa w swojej klasie. Ale w poszukiwaniu nowoczesnych i ekologicznych rozwiązań warto zwrócić uwagę na XC60 w wersji T8, która oferuje możliwość jazdy bezemisyjnej – bez korzystania z silnika spalinowego.

390 KM i 5,5 do setki

T8 to hybryda typu plug-in. Pod jej maską pracuje silnik elektryczny, który wspierany jest przez czterocylindrowy podwójnie doładowany motor benzynowy. Efekt? W trybie jazdy Pure to Volvo może pokonać nawet 53 km i nie spalić przy tym ani kropli paliwa. A jeśli najdzie nas ochota na wykorzystanie całej mocy wynoszącej dominujące w klasie 390 KM, to możemy liczyć na przyśpieszenie od 0 do 100 km/h w 5,5 sekundy. Na dodatek wyposażony w 8-biegową skrzynię automatyczną i napęd na wszystkie koła SUV oferuje spory 70 -litrowy zbiornik paliwa, dzięki któremu możemy zapomnieć, że jeździmy hybrydą w miejscach, gdzie infrastruktura ładowania jest niedostępna. O tym, jak świetnie przemyślane jest to Volvo, świadczy również jego pojemność bagażnika. Kufer ma potężne 468 litrów objętości i pomimo obecności na pokładzie dużego zestawu akumulatorów, to właśnie Szwedzi wygospodarowali miejsce na największy w klasie przedział bagażowy.

Polestar Engineered

Dla najbardziej wymagających klientów Volvo przygotowało jeszcze sportowy ponad 400-konny T8 Polestar Engineered. Obie odmiany T8 oferują jedne z najlepszych osiągów wśród hybrydowych SUV-ów tej klasy na rynku.

Co oferują inne marki premium?

BMW

BMW ma w swojej ofercie prawie 100 KM słabszy od Volvo XC60 T8 model BMW X3 xDrive30e. Łączna moc niemieckiego auta to 292 KM. BMW kosztuje o 25 tys. zł. mniej niż Volvo, a jest nie tylko wyraźnie słabsze, ale również dużo mniejszy zbiornik paliwa (50 litrów) oraz mniejszy bagażnik (450 litrów). Co prawda prowadząc BMW, możemy liczyć na bardzo angażującą charakterystykę zawieszenia, ale czy sportowe aspiracje to wystarczający powód, żeby zamienić synonim bezpieczeństwa, jakim jest Volvo, na niemiecki produkt?

Mercedes – Benz

Z kolei Mercedes proponuje, tak jak Volvo, kilka wersji hybrydy typu plug-in w tym segmencie. Niestety zarówno benzynowy GLC 300 e 4MATIC jak i wysokoprężny 300 de 4MATIC mają zdecydowanie mniejszy od XC60 zasięg w trybie elektrycznym, który wg. producenta wynosi tylko 38 km. Na dodatek nawet mocniejsza benzynowa wersja ustępuje mocą XC60 – samochód dostarcza jedynie 320 KM. Również w przypadku Mercedesa zbiornik paliwa pomieści jedynie 50 litrów etyliny. Stateczny Mercedes jako jedyny oferuje kombinację silnika elektrycznego z jednostką wysokoprężną, więc jeśli szukamy takiego rozwiązania, to GLC 300 de jest jedyne w swoim rodzaju.

Audi

Ostatni niemiecki producent klasy premium – Audi – proponuje klientom modele Q5 50 oraz 55 TFSI e. Obie wersje oferują zasięg na prądzie wg. normy WLTP wynoszący aż 62 km oraz oddają w ręce klientów 54-litrowy zbiornik paliwa. Samochody bazują na architekturze złożonej z elektrycznego silnika współpracującego z turbodoładowanym benzynowcem 2.0 TFSI. Mocniejszy model 55 TFSI jest najszybszy z całego zestawienia. Audi rozpędza się do pierwszej setki w 5,3 sekundy. Q5 oferuje również największą prędkość maksymalną wynoszącą 239 km/h. Cena bazowa tego samochodu wynosi 242 000 zł. Sęk w tym, że jest ona naprawdę ubogo wyposażona. Czarna materiałowa tapicerka siedzeń, brak wirtualnego kokpitu, nawigacji i systemu MMI – słowem – wypada dobrać wyposażenia za przynajmniej 60 – 70 000 zł, by pojazd miał udogodnienia godne klasy premium.

Ile gwiazdek?

EURO NCAP prowadzi specjalistyczne testy dla samochodów hybrydowych, ale bohaterowie tego testu byli poddawani również sprawdzianom zderzeniowym w wersjach z konwencjonalnym napędem. Volvo XC60 zdominowało konkurencję w dwóch kategoriach. XC60 było najlepsze w bezpieczeństwie dorosłych pasażerów oraz w efektywności systemów asystujących. Szczególnie druga kategoria jest istotna, ponieważ to właśnie Ci elektroniczni asystenci pomagają uniknąć samej kolizji, a nie tylko łagodzić jej skutki. A skoro unikniemy wypadku, to nie będziemy „testować” bezpieczeństwa konstrukcyjnego naszego pojazdu. W kategoriach dotyczących bezpieczeństwa dzieci oraz pieszych najlepszy jest Mercedes-Benz GLC, minimalnie wyprzedzając Volvo. W kwestii bezpieczeństwa Volvo i Mercedes są niezwykle blisko siebie. Tyle, że w Volvo elektroniczni asystenci jazdy skuteczniej minimalizują ryzyko kolizji.

Nowoczesne bezpieczeństwo

W dobie najnowocześniejszej motoryzacji samochody przekazują pasażerom mnóstwo informacji za pomocą ekranów multimedialnych. Właśnie dlatego bezpieczeństwo rozpoczyna się już na poziomie projektowania sposobu w jaki ta komunikacja się odbywa. Im łatwiej obsłużyć pojazd, a sygnały i informacje przezeń przekazywane są łatwiejsze do zrozumienia, to kierowca może więcej uwagi poświęcić na to, co najbardziej istotne – jazdę. Wiedzą o tym również piloci. Maksyma, którą przekazują sobie lotnicy brzmi jest: „Aviate, Navigate, and Communicate”, co oznacza, że najpierw pilotuj, dopiero potem nawiguj, a na końcu rozmawiaj. Kierowcy często o tym zapominają skupiając się zbytnio np. na rozmowach telefonicznych. Właśnie dlatego obecnie samochody muszą oferować świetną kompatybilność z telefonami komórkowymi, żeby ułatwić ich obsługę.

Volvo w najnowszej odsłonie SUV-a poszło o krok dalej i postawiło na najnowszy system operacyjny Android Automotive OS. XC60 ma teraz wbudowane usługi oraz aplikacje sygnowane przez Google, przez co bestsellerowy SUV praktycznie nie potrzebuje już synchronizować się ze smartfonem. Przykład? Dzięki nowemu asystentowi głosowemu Google XC60 jest lepszy w rozumieniu komend głosowych od Mercedesa wyposażonego w system MBUX. Poza tym ergonomia obsługi Android Automotive OS bazuje na najlepszych praktykach ze świata smartfonów, dlatego też łatwością obsługi dominuje nad starszym systemem Audi MMI.

Kolejnym z kluczowych benefitów Android Automotive jest dostęp do Google Maps oraz nawigacji Google. Na pokładzie znajdziemy też sklep z aplikacjami, dzięki któremu developerzy będą mogli tworzyć oprogramowanie szyte na miarę tego OS-u. Oznacza to, że Volvo ma dostęp do aplikacji muzycznych i wielu innych innowacyjnych rozwiązań, które dopiero kiełkują w wyobraźniach programistów. W nowym Volvo najlepszy na rynku system Google Maps jest też zsynchronizowany z aktywnym tempomatem. Dzięki temu XC60 Recharge ma bieżące informacje o korkach, czy kamerach.

Co wybrać? Najnowsze wyniki testów EURONCAP udowadniają, że Volvo niezmiennie jest liderem w dziedzinie bezpieczeństwa od lat 50., kiedy to firma jako pierwsze wprowadziła do swoich samochodów trzypunktowe pasy bezpieczeństwa. Jeśli dodamy do tego atrakcyjną cenę zakupu i bardzo mocny układ hybrydowy w XC60, który pozwala na efektywną jazdę przy użyciu samego silnika elektrycznego, to łatwo wybierzemy lidera tego zestawienia.

3 komentarze

3 Komentarzy

  1. Lilianna

    14 września 2021 at 12:09

    Mieszkam w dosyć wymagającym motoryzacyjnie terenie i jestem bardzo ciekawa, jak poradziłby sobie elektroniczny SUV. :O Czy Volvo prowadzi jakiś wynajem aut czy coś takiego, żeby można było porządnie przetestować wybrany model?

  2. michał

    21 sierpnia 2021 at 07:27

    Suv- elektroniczny? Brzmi nowocześnie. Koniecznie muszę przetestować. Już rozglądam się za jazdą próbną w moim mieście 🙂

  3. Mikołaj

    5 sierpnia 2021 at 17:17

    Volvo to jest auto nie dla każdego. To jest klasa i luksus, ale nie każdy jest to w stanie zrozumieć 🙂

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama
Reklama