Connect with us

Czego szukasz?

Samochody

Używany Citroen DS4/DS4 – silniki. Który jest najlepszy?

DS4 w różnej formie jest na rynku już od 2011 roku. Najpierw jako model w gamie Citroena, a następnie już z własnym logo DS. Przyjrzeliśmy się ofercie silników dostępnych w używanych samochodach i wybraliśmy najlepsze. Szczególnie dwa z nich są godne polecenia.

citroen ds4 silniki
Fot. DS

Sporo silników na przestrzeni lat

Citroen DS4/DS4 przez lata miał w ofercie naprawdę różne silniki. W latach 2011-2015 bazowym silnikiem dla nowo powstających modeli był 4-cylindrowy 1.6 VTi o mocy 88 kW/120 KM i maksymalnym momencie obrotowym na poziomie 160 Nm. To atmosferyczna jednostka z serii EP, opracowana w dawnej współpracy z BMW, która dobrze się prowadzi. Bezstopniowy wznios zaworów dolotowych zastępuje korpus przepustnicy, więc silnik radzi sobie z pośrednim wtryskiem. Oferowany jest jednak tylko z pięciobiegową przekładnią manualną.

Jego następcą był klasyczny dla dawnej Groupe PSA 3-cylindrowy silnik 1.2 Puretech o mocy 96 kW/130 KM albo 114 kW/155 KM i maksymalnym momencie obrotowym na poziomie 230 albo 240 Nm. To turbodoładowana wersja trzycylindrowego silnika z bezpośrednim wtryskiem GDI. Od początku spełnia normę Euro 6. Od roku modelowego 2018 silnik był wyposażony w filtr cząstek stałych. Niezawodność tej jednostki nie jest rewelacyjna. Plusem jest standardowa, sześciobiegowa skrzynia biegów i dziarski uciąg, nawet w słabszym wariancie. 

W serwisach ogłoszeniowych możecie spotkać także przeklętą, starszą jednostkę 1.6 THP R4 16V o mocy 120 kW/163 KM. Tak naprawdę jednak takie modele to rzadkość, bowiem silnik został poddany modyfikacji, a jednocześnie usunięty z gamy DS4. W innych modelach możecie spotkać 1.6 THP o mocy 147 kW/200 KM, który jest mocny i niezawodny. Jeśli spotkacie go w innych modelach, spokojnie możecie się nim zainteresować.

ZOBACZ TAKŻE
TEST | DS 7 Crossback E-Tense 300 4x4 Louvre - Francja elegancja

Citroen DS4/DS4 – silniki. Jakie Diesle?

W ofercie DS 4 znajdziecie także trzy Diesle. Ten z początku produkcji to 4-cylindrowy 1.6 HDi, jedyny z nich bez AdBlue. Dostępny jest w dwóch wariantach mocy – 68 kW/92 KM i 85 kW/116 KM oraz 230 albo 270 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Swego czasu był jednym z najczęściej stosowanych w Europie motorów wysokoprężnych, z naprawdę tanimi możliwościami naprawy. To siermiężna jednostka, która była stosowana w samochodach flotowych. 

W ofercie zastąpił go 4-cylindrowy 1.6 BlueHDi 120 o mocy 88 kW/120 KM i 254 Nm maksymalnego momentu obrotowego. To po prostu nowszy wariant 1.6 HDi. Bardzo oszczędny, ale już z AdBlue, uproszczonym systemem stop-start (konwencjonalny rozrusznik) i zbyt wydłużonymi przełożeniami sześciobiegowego automatu. Podczas jazdy po mieście przeszkadza nam działanie silnika na 3 i 4 biegu – gruchotanie silnika albo nadmierne rozkręcenie jednostki. 

Najmocniejszą jednostką jest R4 2.0 BlueHDi 150 o mocy 110 kW/150 KM i 132 kW/180 KM oraz 370 albo 400 Nm maksymalnego momentu obrotowego. To naprawdę uczciwa oferta – mająca dużo mocy, ale nie dzika. Spala około litr oleju napędowego więcej na 100 km niż mniejsze jednostki, ale to jeden z nielicznych minusów. Tunerzy często używają tej jednostki i robią z samochodów – pół żartem, pół serio – rakiety na kołach. 

Który wybrać?

Oferta silnikowa DS4 na przestrzeni lat była naprawdę solidna. Wśród używanych samochodów nie znajdziecie ani jednej jednostki, którą zdecydowanie byśmy wam odradzali. Jeśli lubicie nieco mocy i nie przeszkadza wam Diesel, to ten 2-litrowy jest naprawdę godny polecenia. Prawda jest jednak taka, że nie „zajeżdżając” przesadnie samochodu, to i z 1.2 PureTech 130 będziecie zadowoleni. Raczej nie polecamy 1.6 HDi, bowiem silnik ten najczęściej związany jest z trudną, flotową przeszłością. 

3.7/5 (liczba głosów: 38)
Reklama