Nasze profile w mediach społecznościowych

WRC

Ford zaprezentował samochód na sezon 2022 w WRC. To… Puma

Zespół M-Sport Ford World Rally Team (WRT) zaprezentował prototyp nowego samochodu rajdowego Puma Rally1, który od 2022 roku przyczyni się do wejścia Rajdowych Mistrzostw Świata FIA (WRC) w nową erę elektrycznych napędów.

Opublikowano

w dniu

ford puma wrc 2022 kalendarz
Fot. Ford

Ford Puma WRC 2022 to oczywiście hybryda

Pumę Rally1 M-Sport wyposażono w hybrydowy układ napędowy nowej generacji. Ford Puma w WRC 2022 łączy więc zalety wielokrotnie nagradzanego, turbodoładowanego silnika benzynowego EcoBoost o pojemności 1,6-litra i zaawansowanego silnika elektrycznego o mocy 100 kW. Zasila go energia z akumulatora o pojemności 3,9 kWh.

– Ford w 100 procentach angażuje się w przybliżanie perspektywy motoryzacji opartej na elektryczności. W ogniu rywalizacji sportowej nabierały kształtu liczne innowacje, które pojawiają się dziś w naszych samochodach seryjnych – powiedział Mark Rushbrook, dyrektor Ford Performance. – Puma Rally1 M-Sport Ford podda hybrydowy napęd ostatecznej próbie – dodał.

ZOBACZ TAKŻE
Nowy Mustang w NASCAR. Wyglądem bardzo blisko produkcyjnej wersji

Podobieństwa do seryjnej Pumy – są. Różnic jest jednak więcej

Na początku tego roku M-Sport ogłosił swoje zainteresowanie nową, trzyletnią umową, wprowadzającą technologię hybrydową do najważniejszej światowej serii rajdowej. Nowy, zaawansowany hybrydowy układ napędowy typu plug-in zapewni zarówno osiągi wymagane do startów w imprezach sportowych, jak i możliwość bezemisyjnego przejazdu przez strefy miejskie i parki serwisowe pomiędzy etapami.

System hybrydowy w Puma Rally1 działa na podobnej zasadzie, jak w seryjnej Pumie EcoBoost Hybrid. Układ odzyskuje energię, która normalnie jest tracona podczas hamowania oraz jazdy wybiegiem i magazynuje ją w akumulatorze. Ten może zasilić silnik elektryczny, aby poprawić ekonomikę spalania samochodu lub podnieść osiągi całego układu. W przypadku Pumy Rally 1 silnik dostarcza podczas jazdy wyczynowej aż 100 kW mocy, wspomagającej wielokrotne przyspieszanie do trzech sekund.

Podobnie jak w przypadku układu hybrydowego typu plug-in, akumulator trakcyjny można również ładować z zewnętrznego źródła zasilania. W strefach serwisowych pomiędzy etapami może to potrwać około 25 minut. Ważący 95 kg układ hybrydowy jest chłodzony cieczą i powietrzem. Umieszczono go także w obudowie o podwyższonej wytrzymałości balistycznej, aby w razie wypadku przetrwał silne przeciążenia i uderzenia odłamków.

2022 to rok rozpoczęcia nowej ery w WRC

Ponadto od sezonu 2022 zawodnicy FIA WRC Rally1 będą korzystać z ekologicznego paliwa. Nie pochodzi ono ze źródeł kopalnych, a wytwarzanego ze składników syntetycznych i biodegradowalnych, które jest całkowicie przyjazne dla środowiska.

– Nowa era samochodów WRC to jeden z największych dotychczasowych skoków w technologiach stosowanych w WRC. Wprowadzenie hybrydy oznacza, że samochody będą dysponowały wyższą mocą niż kiedykolwiek wcześniej, a jednocześnie ich układy napędowe będą odpowiadały układom montowanym w modelach seryjnych – powiedział Malcolm Wilson OBE, dyrektor zarządzający M-Sport.

ZOBACZ TAKŻE
TEST | Ford Kuga 2.0 EcoBlue Hybrid 150 KM - wygoda i oszczędność

Ford współpracuje z M-Sportem nieprzerwanie od 1997 roku. Efektem tego jest aż siedem tytułów Rajdowego Mistrza Świata FIA i ponad 1500 zwycięstw etapowych. Nowa Puma Rally1 zastąpi oczywiście Forda Fiestę WRC M-Sport, która od czasu wprowadzenia w 2017 roku zdobyła trzy tytuły mistrzowskie WRC.

Oceń nasz artykuł!
Skomentuj

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama
Reklama