Powody słabnącej sprzedaży są znane
Na europejską sprzedaż nowych samochodów duży wpływ cały czas ma pandemia koronawirusa czy też jej konsekwencje. To oczywiście głównie brak części do produkcji, zwłaszcza chipów. Widać to także po rankingach sprzedaży modeli w Europie – również tym listopadowym.
Najlepiej sprzedającym się samochodem w Europie w listopadzie 2021 roku było Renault Clio z 16 353 zarejestrowanymi egzemplarzami. To o 13% mniej niż rok temu. Jednak różnica między pierwszym a czwartym modelem wyniosła tylko około 200 zarejestrowanych samochodów. O najwyższe miejsce rywalizowała również druga Dacia Sandero (16 263 rejestracji), a za nią para Peugeotów – 208 (16 261 sztuk) i 2008 (16 169).
Dane o sprzedaży samochodów dostarczyła oczywiście firma JATO Dynamics, która analizuje sprzedaż w 25 europejskich krajach. Według niej listopad tego roku był najsłabszym w Europie od trzech dekad pod względem liczby zarejestrowanych samochodów. Szczególnie bolesne jest porównanie z listopadem 2019 r. (a więc ostatnim sprzed pandemii), wobec którego rejestracje spadły aż o 29%.
Słaba sprzedaż Golfa
Brak podaży spowodowany jest najczęściej z niedoborem komponentów produkcyjnych, co spowalnia produkcję albo i uniemożliwia wytwarzanie niektórych samochodów. Duży problem wciąż ma z tym Grupa Volkswagena, bowiem w czołowej dziesiątce najchętniej sprzedawanych samochodów znalazł się tylko jeden jej przedstawiciel – VW T-Roc (15 234 rejestracji).
Podobnie jak w październiku, w TOP 10 nie zmieścił się VW Golf (6 755 rejestracji), który był dopiero piątym najlepiej sprzedającym się modelem marki z Wolfsburga. Szokujące, prawda? Wyprzedziły go bowiem wspomniany T-Roc, Polo (9 511), T-Cross (8 314), a nawet Up! (6 903). Jeśli chodzi o jedenaście miesięcy 2021 roku, nadal pozostaje on jednak najlepiej sprzedającym się samochodem na Starym Kontynencie (190 483 egzemplarzy).
Samochody elektryczne z rosnącą sprzedażą
Brak części produkcyjnych pomaga samochodom elektrycznym. Ze względu na redukcję emisji floty i najwyższe marże producenci najczęściej przekazują rzadkie części w pierwszej kolejności właśnie do samochodów elektrycznych. W ten sposób zwiększa się także ich sprzedaż, choć nadal daleko im do tych z napędem konwencjonalnym. Najlepiej sprzedająca się w listopadzie Tesla Model 3 (10 739 sztuk) nie znalazła się nawet w pierwszej dziesiątce najlepiej sprzedających się samochodów ogółem. Postęp jednak jest i to znaczący. Samochody elektryczne w listopadzie 2021 r. stanowiły bowiem 26% rynku, podczas gdy w analogicznym okresie 2020 roku było to 16%.
Na podium znalazły się także Renault Zoe (8 658) oraz Dacia Spring (5 746). O ile większość samochodów w tym zestawieniu zyskało względem ubiegłego roku albo po raz pierwszy pojawiło się w zestawieniu danego miesiąca, to właśnie Zoe oraz Volkswagen ID.3 sporo straciły. Francuska propozycja odnotowała -12% rdr, a niemiecka aż – 43%.