Co za rocznica. Porsche 914 kończy 50 lat - motohigh.pl
Nasze social media

Samochody

Co za rocznica. Porsche 914 kończy 50 lat

Efektowny „oryginał” kończy 50 lat: w 1969 r. firma Porsche, jako pierwszy niemiecki producent samochodów, wprowadziła na rynek sportowy wóz z centralnie umieszczonym silnikiem – model 914.

Opublikowano

w dniu

Zespół bezpieczeństwa ONS na torze Nürburgring w 1973: 911 Carrera RSR 2.8 rok modelowy1973 (z przodu) i 914/6 GT rok modelowy 1972. Pomiędzy nimi - legenda Porsche, Herbert Linge
źródło inf./fot.: Porsche

Dla uczczenia tej rocznicy Porsche Museum zaprosiło wszystkich fanów dwuosobowego pojazdu na „Dzień typowego Porsche”, który odbył się 2 czerwca i poprzedził specjalną wystawę pt. „50 lat 914 – typowe Porsche”. Na spotkaniu stawiło się ponad 120 właścicieli prywatnych egzemplarzy 914, w tym przedstawiciele środowiska klubów Porsche.

Oprócz szeregu atrakcji goście „Dnia typowego Porsche” mogli wysłuchać paneli eksperckich na temat 914. O genezie i niezapomnianych chwilach z historii modelu opowiadali m.in. były inżynier ds. rozwoju i wyścigów Roland Kussmaul, były projektant ds. podwozi i kierowca wyścigowy Hans Clausecker, a także inżynier i kierowca wyścigowy Günter Steckkönig oraz pisarz Jürgen Lewandowski. Anthony Hatter, szef Design Quality Style Porsche, wspólnie z byłym inżynierem Porsche ds. rozwoju Jürgenem Kapferem i Hermannem-Josefem Steinmetzem, projektantem produktu ds. pojazdów wyścigowych, przeanalizują kwestię korzeni, a przede wszystkim przyszłość koncepcji umieszczonego centralnie silnika w Porsche, a ponadto prześledzą, dlaczego centralnosilnikowa konfiguracja, design, technika i szeroko pojęty „lifestyle” są dziś dla Porsche znamienne. 

Na specjalnej wystawie Porsche Museum zaprezentuje dwanaście zjawiskowych eksponatów – wśród nich nie tylko samochody z gamy modelu 914, ale i inspirowane nim projekty. Goście będą mieli okazję zobaczyć seryjne wersje 914/4 i 914/6 – odpowiednio, z 4-cylindrowym silnikiem VW oraz 6-cylindrową jednostką Porsche. Na wystawie pojawi się także pierwszy zbudowany egzemplarz 914 i jeden z dwóch prototypów Porsche z wyścigowym silnikiem o 8 cylindrach. Kolejnym eksponatem będzie 914/6 GT, które w 1972 r. zostało przekazane ONS (Obersten Nationalen Sportbehörde – Najwyższy Krajowy Urząd Sportowy) jako pierwszy samochód bezpieczeństwa na świecie, wyposażony w nowe układy z zakresu bezpieczeństwa i nowoczesny system gaśniczy. Prezentowany będzie również prywatny projekt rekonstrukcji 914 – z silnikiem V8 o mocy 350 KM z 928 GTS, a także egzemplarz modelu 916. Co więcej, firma VW-Porsche zainspirowała niegdyś słynnego stylistę samochodowego Albrechta Grafa von Goertza oraz francuskiego producenta nadwozi, firmę Heuliez, do zaprojektowania własnych samochodów sportowych na bazie 914 – i one będą prezentowane w muzeum. Specjalna wystawa potrwa do 7 lipca 2019 r.

Porsche 914/6 GT (1972), samochód bezpieczeństwa ONS w 1973 r.

Porsche 914/6 GT (1972), samochód bezpieczeństwa ONS w 1973 r.

„50 lat 914”: druga seria samochodów sportowych dla młodszych klientów Porsche

W połowie lat 60. Porsche dążyło do wzmocnienia swojej pozycji na rynku samochodów sportowych i poszerzenia oferty o model plasujący się w obiecującym segmencie poniżej 911. Taki projekt nie byłby jednak opłacalny, gdyby niewielka firma chciała realizować go samodzielnie. Producent sportowych aut z siedzibą w Zuffenhausen znalazł więc partnera – firmę Volkswagen, która w tym czasie szukała następcy dla swojego, raczej przestarzałego, sportowego coupe Typ 34, znanego lepiej jako Karmann Ghia. W połowie lat 60. Ferry Porsche i dyrektor VW Heinrich Nordhoff zainicjowali wspólny projekt. Kiedy jednak Nordhoff niespodziewanie zmarł w 1968 r., realizacja projektu zawisła na włosku. Wspólnie z Kurtem Lotzem, nowym dyrektorem zarządzającym VW, Ferry Porsche opracował kompromisowe rozwiązanie: obie firmy założyły spółkę handlową VW-Porsche. Na rynku europejskim opracowany samochód zadebiutował jako VW-Porsche. Był tu oferowany w dwóch wersjach: jako 914, z 4-cylindrowym silnikiem Volkswagena, oraz 914/6, z 6-cylindrowym jednostką Porsche. W USA oba warianty sprzedawano pod marką Porsche.

914/4 (z lewej) i 914/6 na International Motor Show we Frankfurcie w 1969 r.

914/4 (z lewej) i 914/6 na International Motor Show we Frankfurcie w 1969 r.

Największym sukcesem fabrycznie przygotowanego 914 było potrójne zwycięstwo w wyścigu Marathon de la Route, zorganizowanym w 1970 r. na torze Nürburgring. Wiele zwycięstw model wywalczył także w barwach prywatnych zespołów klientów. Sześciocylindrowa odmiana zaliczyła udany start w różnych seriach wyścigowych na terenie USA i kilka razy wygrywała w swoich klasach. W 1970 r. 914/6 GT należące do ekipy Sonauto triumfowało w kategorii GT w legendarnym wyścigu Le Mans.

Rasowy sportowy samochód: wysoka moc, niska masa własna i umieszczony centralnie silnik

Volkswagenowska jednostka była całkowicie nową konstrukcją – i pierwszym oferowanym przez tę markę silnikiem z wtryskiem paliwa. Czterocylindrowy motor o pojemności 1,7 litra generował moc 80 KM przy 4900 obr./min, co pozwalało na osiągnięcie 100 km/h w 13 sekund i uzyskanie maksymalnej prędkości 177 km/h. Z kolei 6-cylindrowa jednostka Porsche pochodziła z modelu 911 T i została zaprojektowana z myślą o maksymalnych sportowych osiągach – w czym zasługa górnych wałków rozrządu, potrójnych gaźników i wysokowydajnego kondensatorowego zapłonu. Dwulitrowy bokser oferował moc 110 KM przy 5800 obr./min, był więc znacznie mocniejszy, a przy tym wkręcał się na obroty chętniej od silnika VW. A ponieważ model 914 ważył zaledwie 900 lub 940 kilogramów (odpowiednio, wariant 914 oraz 914/6), mógł pochwalić się naprawdę niespotykanym stosunkiem mocy do masy.

Porsche 914/4 (972)

Porsche 914/4 (972)

914 S: dwa unikatowe egzemplarze z wyścigowym silnikiem o 8 cylindrach

Znakomitą reputację dwumiejscowego modelu ugruntowały dwa legendarne, specjalne egzemplarze 914 S zasilane jednostką o 8 cylindrach. Trzylitrowy silnik typu bokser pochodzący z wyścigowego Porsche 908, które w latach 70. dominowało na torach wyścigowych, został umieszczony przed tylną osią. Dzięki układowi zasilania z wtryskiem paliwa pierwszy egzemplarz osiągał moc około 300 KM i jako pojazd testowy został przekazany Ferdinandowi Piëchowi, ówczesnemu szefowi działu rozwoju. W drugim egzemplarzu 8-cylindrowa gaźnikowa jednostka generowała 260 KM. Ten samochód został zarejestrowany do użytku na otwartych drogach i sprezentowany Ferry’emu Porsche z okazji jego 60. urodzin. Oba 914 S uzyskiwały prędkość maksymalną około 250 km/h i posłużyły za bazę do opracowania niskoseryjnych wariantów 914 o wysokich osiągach, pokazanych w 1971 r. Łącznie powstało jedenaście takich pojazdów, a wszystkie wyposażono w 6-cylindrowe silniki z najmocniejszych wówczas modeli: 911 S i Carrera 911 RS (odpowiednio, 190 oraz 210 KM). Samochody zostały zoptymalizowane pod kątem sportów motorowych i oznaczone liczbą 916.

Porsche 914/4 (1970/71)

Porsche 914/4 (1970/71)

Sukces rynkowy

Wyróżniający się dwumiejscowy wóz z charakterystycznym dachem typu targa był skierowany głównie do młodszych nabywców. Z początkową ceną wersji bazowej w wysokości 11 955 marek niemieckich seria 914 stała się absolutnym hitem sprzedażowym. W latach 1969-1975 zbudowano 115 631 egzemplarzy 4-cylindrowej wersji modelu. Większość pojazdów została wyeksportowana do USA, gdzie 914 sprzedawano wyłącznie jako Porsche – bez przedrostka „VW”. W rezultacie model był jednym z najlepiej sprzedających się samochodów sportowych na świecie. W Stanach Zjednoczonych w 1970 r. 914 okrzyknięto „Importowanym Samochodem Roku”. 914/6, dla odmiany, było rzadszą bestią: pomiędzy 1969 a 1972 rokiem powstało w liczbie 3338 sztuk. Odniosło także szereg zwycięstw w wyścigach.

Reklama

Facebook

Reklama
Reklama