Wygrani i przegrani kryzysu z komponentami
Europejski rynek nowych samochodów osobowych oczywiście nadal nie otrząsnął się po pandemii koronawirusa. Brak komponentów negatywnie wpływa na produkcję, a tym samym na sprzedaż. Potwierdzają to także dane Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA) za listopad 2021 r. Według nich w Europie zarejestrowano w tym okresie 864 119 samochodów, o 17,5% mniej niż rok temu.
Nie dziwi więc, że cztery pierwsze marki w rankingu pomimo swoich wyników odnotowały ponad 20-procentowe spadki. Liderem rynku w listopadzie był Volkswagen, który zanotował spadek sprzedaży rok do roku o 36,5%. Na drugim miejscu ze spadkiem o 21,3% znalazło się Renault, na trzecim Peugeot (-20,3%), a na czwartym Mercedes-Benz (-24,9%).
W pierwszej piętnastce wzrost rok do roku zanotowały tylko trzy marki – to siódmy Hyundai (+41,6%), ósma Kia (+19,6%) oraz jedenasta Dacia (+5,7%). Koreańscy producenci już jakiś czas temu ogłosili, że produkują większość podzespołów sami, a poza tym nie anulowali zamówień na chipy po ubiegłorocznym spadku produkcji z powodu koronawirusa. Wszystkie te czynniki sprawiają, że w 2021 r. popisują się oni doskonałymi wynikami.
Największy spadek w TOP 15 odnotował Ford – amerykańska marka w listopadzie sprzedała aż o 43,9% mniej samochodów niż rok temu. Mając do dyspozycji te dane tym bardziej należy polską centralę, która w niesprzyjających okolicznościach radzi sobie zupełnie przyzwoicie, będąc w ostatnich miesiącach trzecią siłą w Polsce jeśli chodzi o rynek samochodów osobowych i dostawczych.
Sprzedaż samochodów osobowych w Europie - listopad 2021
Miejsce | Marka | Liczba rejestracji | Różnica rdr (%) | Udział w rynku (%) |
---|---|---|---|---|
1. | Volkswagen | 77.655 | -36.5 | 9 |
2. | Renault | 53.959 | -21.3 | 6.2 |
3. | Peugeot | 52.681 | -20.3 | 6.1 |
4. | Mercedes-Benz | 52.541 | -24.9 | 6.1 |
5. | Toyota | 51.950 | -9.3 | 6 |
6. | BMW | 51.643 | -19.5 | 6 |
7. | Hyundai | 45.837 | 41.6 | 5.3 |
8. | Kia | 40.056 | 19.6 | 4.6 |
9. | Škoda | 39.573 | -27.2 | 4.6 |
10. | Audi | 37.722 | -30.2 | 4.4 |
11. | Dacia | 37.698 | 5.7 | 4.4 |
12. | Opel/Vauxhall | 34.670 | -24.8 | 4 |
13. | Citroën | 33.589 | -7.1 | 3.9 |
14. | Fiat/Abarth | 32.755 | -25.3 | 3.8 |
15. | Ford | 31.177 | -43.9 | 3.6 |
16. | Seat/Cupra | 22.789 | -25.2 | 2.6 |
17. | Volvo | 21.935 | -16 | 2.5 |
18. | Nissan | 18.748 | -19.7 | 2.2 |
19. | Mini | 15.474 | 2.2 | 1.8 |
20. | Mazda | 10.250 | -27.2 | 1.2 |
Cały rynek | 864.119 | -17.5 | - |
Volkswagen nadal nie ma sobie równych
Zestawienie po jedenastu miesiącach 2021 roku pokazuje, jak mocno spadki sprzedaży w ostatnich miesiącach wpłynęły na wyniki w całym roku. Według ACEA w okresie od stycznia do listopada 2021 r. w Europie zarejestrowano 10 824 670 samochodów – tylko o 0,8% więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Ze względu na problemy produkcyjne sprzedaż w tym roku najprawdopodobniej osiągnie niższy poziom od pandemicznego 2020 r.
Zdecydowanym liderem pozostaje Volkswagen, który jako jedyny sprzedał ponad milion samochodów. O drugie miejsce na koniec roku powalczą Peugeot i Toyota, a więc marki które w Polsce znajdują się na przeciwnych biegunach. Japońska marka sprzedaje się znakomicie, a francuska słabo. Toyota w ostatnich miesiącach także zyskuje na dostępności samochodów ze względu na lepszy dostęp do części niż konkurenci.
Jeśli chodzi o pierwszą dziesiątkę, to obok Toyoty wzrost sprzedaży rok do roku odnotowało także czwarte BMW oraz dziesiąty Hyundai. Największy spadek jest natomiast udziałem dziewiątego Forda – 17,4% na minusie.
Sprzedaż samochodów osobowych w Europie - styczeń-listopad 2021
Miejsce | Marka | Liczba rejestracji | Różnica rdr (%) | Udział w rynku (%) |
---|---|---|---|---|
1. | Volkswagen | 1.179.339 | -1.7 | 10.9 |
2. | Peugeot | 663.950 | -0.8 | 6.1 |
3. | Toyota | 659.056 | 13.1 | 6.1 |
4. | BMW | 633.164 | 4.9 | 5.8 |
5. | Renault | 611.542 | -16.6 | 5.6 |
6. | Mercedes-Benz | 582.437 | -12.4 | 5.4 |
7. | Audi | 551.913 | 1.1 | 5.1 |
8. | Škoda | 543.623 | -6.5 | 5 |
9. | Ford | 488.537 | -17.4 | 4.5 |
10. | Hyundai | 472.852 | 24.3 | 4.4 |
11. | Kia | 470.581 | 21.7 | 4.3 |
12. | Opel/Vauxhall | 450.856 | 1.7 | 4.2 |
13. | Fiat/Abarth | 444.808 | 0.9 | 4.1 |
14. | Citroën | 414.620 | 1.4 | 3.8 |
15. | Seat/Cupra | 375.173 | 11 | 3.5 |
16. | Dacia | 366.783 | 0.3 | 3.4 |
17. | Volvo | 262.162 | 3.9 | 2.4 |
18. | Nissan | 228.115 | -12.3 | 2.1 |
19. | Mini | 156.574 | 0.4 | 1.4 |
20. | Mazda | 146.338 | 9.4 | 1.4 |
Cały rynek | 10.824.670 | 0.8 | - |