Czego szukasz?

Samochody

Bentley Mulliner Batur oficjalnie. Wizja elektromobilności z W12

Po niedawnej zapowiedzi Bentley pokazał w pełnej krasie swój kolejny niezwykle limitowany model – Mulliner Batur. Samochód ma pokazywać elektryczną przyszłość marki, ale pod maską nadal pracuje ogromny silnik spalinowy.

bentley mulliner batur
Fot. Bentley

Maksymalna personalizacja modelu żegnającego W12

Prezentacja modelu odbyła się w ciekawych okolicznościach. Bentleya Mullinera Batura pokazano bowiem podczas Monterey Car Week, ale nie szerokiej publiczności, a pięciuset właścicielom Bentleya. Dwudrzwiową nowość oparto na Continentalu GT z dłuższym rozstawem osi. Pod maską kryje się kultowa 6-litrowa jednostka W12, której moc maksymalna po modernizacji wynosi 740 koni mechanicznych, a maksymalny moment obrotowy 1000 Nm. Będzie to zatem najmocniejszy samochód „produkcyjny” Bentleya, którym można legalnie poruszać się po drogach. 

Dlaczego cudzysłów? Batur pojawi się na rynku zaledwie w osiemnastu egzemplarzach, więc ciężko mówić o jakiejkolwiek „masówce”. Pomimo absurdalnej ceny 1,65 mln funtów (w przeliczeniu ponad 9 mln złotych) wszystkie egzemplarze już zarezerwowano. Każdy z nich zostanie oczywiście zaprojektowany we współpracy z klientem, pod kierunkiem wewnętrznego zespołu projektowego Mulliner. Klienci będą mogli określić kolor i wykończenie praktycznie każdej powierzchni modelu Batur, aby stworzyć samochód tak indywidualny jak oni. Poszczególne elementy dostępne będą zarówno w jasnych jak i ciemnych odcieniach, a niektóre z nich mogą zostać wydrukowane za pośrednictwem technologii 3D z 18-karatowego złota.

Bentley Mulliner trzyma się więc swoich zasad, nawet je nieco naginając (to pół żartem oczywiście) – przypomnijmy, że model Bacalar wyprodukowano zaledwie w dwunastu egzemplarzach

bentley mulliner batur

Fot. Bentley

Nie zabraknie zaawansowanych technologii

Nowy model może być pożegnaniem z 12-cylindrowym motorem, który od ponad 20 lat napędza samochody Bentleya. Marka jest kolejną, która planuje postawić na elektryczną przyszłość, co ma stać się faktem w najbliższych latach. Projekt modelu Mulliner Batur stworzył dyrektor ds. designu Andreasa Mindta. To właśnie on pokieruje także zespołem odpowiedzialnym za projektowanie przyszłej gamy pojazdów elektrycznych firmy.

Poza silnikiem Batur przyciąga uwagę także nowoczesnymi technologiami. Dzięki innowacyjnemu systemowi Drive Dynamics Control, aktywny układ zapobiegający przechyłom może zapewnić do 1300 Nm momentu obrotowego w 0,3 sekundy, aby utrzymać nadwozie w poziomie lub całkowicie odłączyć koła na obu końcach każdej osi. Systemu można również używać do regulacji sztywności przechyłu przód-tył, co pozwoli na ostrzejsze wchodzenie w zakręty.

bentley mulliner batur wnętrze

Fot. Bentley

Aby zyskać zwiększoną stabilność w zakrętach i lepszą przyczepność w niekorzystnych warunkach drogowych zastosowano elektroniczny tylny mechanizm różnicowy (eLSD). Uzupełnieniem tego jest wektorowanie momentu obrotowego poprzez hamulec, dzięki czemu samochód może lekko przyhamować wewnętrzne tylne koło podczas wchodzenia w zakręt. Dzięki temu może uzyskać lepszą reakcję przedniej osi, a także lekko przyhamować oba wewnętrzne koła przy wyjściu z zakrętu. Wszystko by przenieść moc na zewnętrzne, obciążone koła.

Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama