W tym roku obchodzimy 98. rocznicę urodzin założyciela marki Carolla Shelby’ego. Z tej okazji założona przez niego firma modyfikująca modele Forda. Shelby American, stworzyła specjalną, całkowicie pozbawioną dachu wersję Mustanga o nazwie Shelby Super Snake Speedster. Powstanie 25 egzemplarzy tego pojazdu na rynek amerykański. Łączna ilość jubileuszowych Shelby Super Snake wyniesie jednak 98 sztuk, jednak pozostałe 73 egzemplarze będą miały nadwozie coupe.
Shelby Super Snake Speedster – wyjątkowość prawdziwego „bezdasznika”
Patrząc na samochód, trzeba przyznać, iż jego atletyczna, smukła sylwetka bez dachu chwyta za oko i nie pozwala przejść wobec niego obojętnie. Zamiast tylnych siedzeń pojawiły się typowe dla speedsterów „garby” za kierowcą i pasażerem. Shelby Super Snake Speedster otrzymał ponadto poszerzone nadkola, podwójny wlot powietrza na masce oraz większe przedni splitter i tylny dyfuzor.
– Nowy Speedster jest oszałamiający. Z punktu widzenia stylizacji po prostu nie ma czegoś takiego na drodze. Dzięki opcji szerokokadłubowej jest to rzadkie połączenie smukłej elegancji i amerykańskiej muskulatury. To motoryzacyjny odpowiednik potężnego boksera wagi ciężkiej dopasowanego do stylowego, eleganckiego garnituru – powiedział Garry Patterson, prezes Shelby American.
Każdy ma kosztować 133 785 dolarów, chyba że dostarczy się tunerowi własnego Mustanga GT w celu przerobienia – wówczas koszt konwersji wyniesie 80 tys. $. Shelby American obejmuje swoje samochody gwarancją do 36 000 mil. Każdy egzemplarz zostanie ponadto oznaczony unikalnym numerem CSM, który będzie umieszczony w oficjalnym rejestrze Shelby.
Połączenie smukłej elegancji z amerykańską muskulaturą
Pod maską pracuje dobrze znana z innych Mustangów 5-litrowa jednostka V8 Coyote. Dzięki doładowaniu kompresorem Whipple rozwija ona 836 KM. Dla porównania seryjny Mustang Shelby GT500 ma 710 KM. Przyspieszenie od 0 do 60 mp/h (0 do 97 km/h) wynosi mniej niż 3,5 sekundy. Napęd jest przenoszony na tylną oś za pośrednictwem manualnej 6-biegowej skrzyni lub 10-stopniowego automatu. Zadbano też o dobre hamulce oraz wydajny układ chłodzenia jednostki napędowej. Zastosowano układ Brembo, zaś z przodu mamy do czynienia z 6-tłoczkowymi zaciskami, zaś przy tylnej osi są 4-tłoczkowe.
Zastosowano też specjalne lepkie opony wyczynowe, pozwalające na efektowne burnouty. Shelby Super Snake Speedster otrzymało również specjalne 20-calowe kute felgi z aluminium, które pomalowano na czarno. Shelby wzmocniło też niezależne tylne zawieszenie Forda, stosując lepsze półosie. Pojawiły się też nowy sprężyny wraz z tylnym stabilizatorem. Ma to zapewnić odpowiednią precyzję prowadzenia amerykańskiego speedstera w zakrętach.