Tory historyczne
W swojej historii Formuła 1 odwiedziła już wiele różnych obiektów. Wyścigi Formuły 1 odbywały się bowiem na 75 różnych torach wyścigowych w 34 państwach. Wyścigi organizowano w miejscach, o których dziś niekoniecznie myślimy pod kątem królowej motorsportu. Kierowcy ścigali się chociażby w Argentynie, Indiach, Maroku czy RPA. Część z torów użyta została kilkanaście razy, o innych dawno już zapomniano. Większość z obecnie używanych obiektów jest stosunkowo młoda, jednak są wśród nich tory, które używane w F1 są… od początku jej istnienia i nie mogło ich zabraknąć w 2022 r.
Absolutnym rekordzistą jest tor Monza. Wyścig o Grand Prix Włoch zorganizowano na nim aż 71 razy, w latach 1950-79 oraz od 1981 do dziś. Jedynym sezonem, gdy Monzy zabrakło w kalendarzu był rok 1980, gdy Grand Prix Włoch przypadło Imoli. Tuż za włoskim owalem plasuje się legendarny tor uliczny w Monako. Wyścig F1 w księstwie rozegrano 67-krotnie, w 1950 roku, a następnie od sezonu 1955 aż do teraz, z wyjątkiem sezonu 2020. Pozostałe z obecnie używanych torów, które w F1 są obecne od samego początku to brytyjskie Silverstone (56 rozegranych wyścigów) oraz belgijskie Spa-Francorchamps z 54 Grand Prix na koncie.
Runda | Obiekt | Pierwszy wyścig w F1 | |
---|---|---|---|
1. | Bahrain International Circuit | 2004 | |
2. | Jeddah Corniche Circuit | 2021 | |
3. | Albert Park | 1996 | |
4. | Autodromo Enzo e Dino Ferrari Imola | 1980 | |
5. | Miami International Autodrome | 2022 | |
6. | Circuit de Barcelona-Catalunya | 1991 | |
7. | Circuit de Monaco | 1950 | |
8. | Baku City Circuit | 2016 | |
9. | Circuit Gilles-Villeneuve | 1978 | |
10. | Silverstone Circuit | 1950 | |
11. | Red Bull Ring | 1970 | |
12. | Circuit Paul Ricard | 1971 | |
13. | Hungaroring | 1986 | |
14. | Spa-Franconchamps | 1950 | |
15. | Circuit Zandvoort | 1952 | |
16. | Autodromo Internazionale Monza | 1950 | |
17. | N/A | N/A | |
18. | Marina Bay | 2008 | |
19. | Suzuka Racing Circuit | 1987 | |
20. | Circuit Of The Americas | 2012 | |
21. | Autodromo Hermanos Rodriguez | 1963 | |
22. | Interlagos | 1973 | |
23. | Yas Marina Circuit | 2009 |
Tory F1 2022. Gdzie mamy ściganie na ulicach?
Każdy z torów F1 można przyporządkować do określonego typu toru. Podstawowy podział obejmuje 3 różne rodzaje. Najbardziej charakterystycznymi z nich są tory uliczne. Są one w całości utworzone na zamkniętym terenie danego miasta. Często wykorzystuje się używane na co dzień publiczne drogi, jednak istnieją też tory uliczne, które zostały wybudowane od zera. Charakteryzuje je wąska przestrzeń pomiędzy barierami, bardzo mały margines błędu, często także wyboistość i mniejsza przyczepność. Tory uliczne z reguły są tymczasowe. Przed wyścigiem stawiane są takie obiekty jak padok, trybuny czy bariery. Na czas wyścigu wyznaczone ulice są zamykane, a po jego zakończeniu – wszystkie elementy są demontowane, a drogi wracają do użytku publicznego. Najbardziej rozpoznawalnymi torami ulicznymi są tory w Monako, Baku i Singapurze, a także w Melbourne oraz Montrealu.
If Saturday looks like Friday, then we are going to have an amazing day 💙❤️💚#F1Baku #AzerbaijanGP #DriveToFive pic.twitter.com/pvKHl89gfc
— Baku City Circuit (@BakuCityCircuit) June 5, 2021
Tory powracające do F1
Ze względu na szalejącą pandemię koronawirusa, w sezonie 2020 wiele rozpoznawalnych obiektów nie mogło zorganizować wyścigu Formuły 1. Część z nich, jak na przykład Interlagos w Brazylii czy tor imienia braci Rodriguez w Meksyku, powróciły do kalendarza w sezonie 2021. W 2022 roku czeka nas jednak kilka kolejnych powrotów. Jednym z najważniejszych spośród tych obiektów jest Albert Park w Melbourne. Będzie to nie tylko powrót Grand Prix Australii, ale także debiut lekko zmodernizowanej nitki australijskiego toru.
The Albert Park track modifications in all its glory 👀
We cannot wait to see the #F1 drivers going wheel-to-wheel around the new #AusGP circuit layout 🙌
Details: https://t.co/BBzio3H2lh pic.twitter.com/M1BJZsa4WN
— F1 Australian Grand Prix (@ausgrandprix) June 22, 2021
Oprócz tego, w sezonie 2022 po raz pierwszy od 2019 roku obejrzymy wyścigi na ulicznych torach w Kanadzie i Singapurze. Do kalendarza powraca także legendarny tor Suzuka w Japonii. Dokładając do tego wyścig na zupełnie nowym obiekcie w Miami, nadchodzący sezon zapowiada się bardzo ciekawie. Więcej o nowym kalendarzu F1 opowiadaliśmy wam już w innym artykule na motohigh.pl.
Tory F1 w sezonie 2022. Krótki przewodnik
Jak wspominaliśmy na początku, w sezonie 2022 obejrzymy rekordową liczbę 23 wyścigów. W kalendarzu znalazły się obiekty z poprzedniego sezonu oraz tory powracające do F1 po przerwie. Czeka nas także debiut nowego obiektu. Aby móc się w tym wszystkim odnaleźć, przygotowaliśmy dla was krótki przewodnik o torach F1 z sezonu 2022. Znajdziecie w nim najważniejsze informacje o wszystkich obiektach, takie jak jego lokalizacja, długość, liczba zakrętów czy rok debiutu w F1. Choć kalendarz liczy 23 wyścigi, w tabeli przybliżyliśmy wam 22 tory. Jest to spowodowane tym, że FIA wciąż nie ogłosiła zastępstwa dla odwołanego Grand Prix Rosji. Gdy tylko się to zmieni, tabela zostanie zaktualizowana.
Obiekt | Długość toru | Okrążenia | Zakręty | Strefy DRS | |
---|---|---|---|---|---|
Bahrain International Circuit | 5,412 km | 57 | 15 | 3 | |
Jeddah Corniche Circuit | 6,174 km | 50 | 27 | 3 | |
Albert Park | 5,303 km | 58 | 16 | 2 | |
Autodromo Enzo e Dino Ferrari Imola | 4,909 km | 63 | 19 | 1 | |
Miami International Autodrome | 5,410 km | 57 | 19 | N/A | |
Circuit de Barcelona-Catalunya | 4,675 km | 66 | 16 | 2 | |
Circuit de Monaco | 3,337 km | 78 | 19 | 1 | |
Baku City Circuit | 6,003 km | 51 | 20 | 2 | |
Circuit Gilles-Villeneuve | 4,361 km | 70 | 14 | 2 | |
Silverstone Circuit | 5,891 km | 52 | 18 | 2 | |
Red Bull Ring | 4,318 km | 71 | 10 | 3 | |
Circuit Paul Ricard | 5,842 km | 53 | 15 | 2 | |
Hungaroring | 4,381 km | 70 | 14 | 1 | |
Spa-Franconchamps | 7,004 km | 44 | 19 | 2 | |
Circuit Zandvoort | 4,259 km | 72 | 14 | 2 | |
Autodromo Internazionale Monza | 5,793 km | 53 | 11 | 2 | |
Marina Bay | 5,063 km | 61 | 23 | 3 | |
Suzuka Racing Circuit | 5,807 km | 53 | 18 | 1 | |
Circuit Of The Americas | 5,513 km | 56 | 20 | 2 | |
Autodromo Hermanos Rodriguez | 4,304 km | 71 | 17 | 2 | |
Interlagos | 4,309 km | 71 | 15 | 2 | |
Yas Marina Circuit | 5,281 km | 58 | 16 | 2 |