Connect with us

Czego szukasz?

Formuła 1

Tory F1 2022. Gdzie ścigają się najszybsi kierowcy na świecie?

Kalendarz Formuły 1 na sezon 2022 liczy rekordowe 23 wyścigi. Bardzo łatwo się w nim pogubić, a szukanie informacji o każdym z torów może być dosyć mozolne. Dlatego więc stworzyliśmy dla was krótki przewodnik po torach wyścigowych, używanych przez F1. Zawarte są w nim wszystkie najważniejsze informacje na temat każdego z obiektów, na których w sezonie 2022 zostanie zorganizowane Grand Prix.

Tory F1 2022
Fot. Red Bull Content Pool

Tory historyczne

W swojej historii Formuła 1 odwiedziła już wiele różnych obiektów. Wyścigi Formuły 1 odbywały się bowiem na 75 różnych torach wyścigowych w 34 państwach. Wyścigi organizowano w miejscach, o których dziś niekoniecznie myślimy pod kątem królowej motorsportu. Kierowcy ścigali się chociażby w Argentynie, Indiach, Maroku czy RPA. Część z torów użyta została kilkanaście razy, o innych dawno już zapomniano. Większość z obecnie używanych obiektów jest stosunkowo młoda, jednak są wśród nich tory, które używane w F1 są… od początku jej istnienia i nie mogło ich zabraknąć w 2022 r.

ZOBACZ TAKŻE
Maroko w F1, czyli zauroczenie z lat 50-tych i kierowca jednego Grand Prix

Absolutnym rekordzistą jest tor Monza. Wyścig o Grand Prix Włoch zorganizowano na nim aż 71 razy, w latach 1950-79 oraz od 1981 do dziś. Jedynym sezonem, gdy Monzy zabrakło w kalendarzu był rok 1980, gdy Grand Prix Włoch przypadło Imoli. Tuż za włoskim owalem plasuje się legendarny tor uliczny w Monako. Wyścig F1 w księstwie rozegrano 67-krotnie, w 1950 roku, a następnie od sezonu 1955 aż do teraz, z wyjątkiem sezonu 2020. Pozostałe z obecnie używanych torów, które w F1 są obecne od samego początku to brytyjskie Silverstone (56 rozegranych wyścigów) oraz belgijskie Spa-Francorchamps z 54 Grand Prix na koncie.

RundaObiektPierwszy wyścig w F1
1.Bahrain International Circuit2004
2.Jeddah Corniche Circuit2021
3.Albert Park1996
4.Autodromo Enzo e Dino Ferrari Imola1980
5.Miami International Autodrome2022
6.Circuit de Barcelona-Catalunya1991
7.Circuit de Monaco1950
8.Baku City Circuit2016
9.Circuit Gilles-Villeneuve 1978
10.Silverstone Circuit1950
11.Red Bull Ring1970
12.Circuit Paul Ricard1971
13.Hungaroring1986
14.Spa-Franconchamps1950
15.Circuit Zandvoort1952
16.Autodromo Internazionale Monza1950
17.N/AN/A
18.Marina Bay2008
19.Suzuka Racing Circuit1987
20.Circuit Of The Americas2012
21.Autodromo Hermanos Rodriguez1963
22.Interlagos1973
23.Yas Marina Circuit2009

Tory F1 2022. Gdzie mamy ściganie na ulicach?

Każdy z torów F1 można przyporządkować do określonego typu toru. Podstawowy podział obejmuje 3 różne rodzaje. Najbardziej charakterystycznymi z nich są tory uliczne. Są one w całości utworzone na zamkniętym terenie danego miasta. Często wykorzystuje się używane na co dzień publiczne drogi, jednak istnieją też tory uliczne, które zostały wybudowane od zera. Charakteryzuje je wąska przestrzeń pomiędzy barierami, bardzo mały margines błędu, często także wyboistość i mniejsza przyczepność. Tory uliczne z reguły są tymczasowe. Przed wyścigiem stawiane są takie obiekty jak padok, trybuny czy bariery. Na czas wyścigu wyznaczone ulice są zamykane, a po jego zakończeniu – wszystkie elementy są demontowane, a drogi wracają do użytku publicznego. Najbardziej rozpoznawalnymi torami ulicznymi są tory w Monako, Baku i Singapurze, a także w Melbourne oraz Montrealu.

Tory powracające do F1

Ze względu na szalejącą pandemię koronawirusa, w sezonie 2020 wiele rozpoznawalnych obiektów nie mogło zorganizować wyścigu Formuły 1. Część z nich, jak na przykład Interlagos w Brazylii czy tor imienia braci Rodriguez w Meksyku, powróciły do kalendarza w sezonie 2021. W 2022 roku czeka nas jednak kilka kolejnych powrotów. Jednym z najważniejszych spośród tych obiektów jest Albert Park w Melbourne. Będzie to nie tylko powrót Grand Prix Australii, ale także debiut lekko zmodernizowanej nitki australijskiego toru.

Oprócz tego, w sezonie 2022 po raz pierwszy od 2019 roku obejrzymy wyścigi na ulicznych torach w Kanadzie i Singapurze. Do kalendarza powraca także legendarny tor Suzuka w Japonii. Dokładając do tego wyścig na zupełnie nowym obiekcie w Miami, nadchodzący sezon zapowiada się bardzo ciekawie. Więcej o nowym kalendarzu F1 opowiadaliśmy wam już w innym artykule na motohigh.pl.

ZOBACZ TAKŻE
Kalendarz F1 2022. Miejsca, daty i godziny transmisji wyścigów

Tory F1 w sezonie 2022. Krótki przewodnik

Jak wspominaliśmy na początku, w sezonie 2022 obejrzymy rekordową liczbę 23 wyścigów. W kalendarzu znalazły się obiekty z poprzedniego sezonu oraz tory powracające do F1 po przerwie. Czeka nas także debiut nowego obiektu. Aby móc się w tym wszystkim odnaleźć, przygotowaliśmy dla was krótki przewodnik o torach F1 z sezonu 2022. Znajdziecie w nim najważniejsze informacje o wszystkich obiektach, takie jak jego lokalizacja, długość, liczba zakrętów czy rok debiutu w F1. Choć kalendarz liczy 23 wyścigi, w tabeli przybliżyliśmy wam 22 tory. Jest to spowodowane tym, że FIA wciąż nie ogłosiła zastępstwa dla odwołanego Grand Prix Rosji. Gdy tylko się to zmieni, tabela zostanie zaktualizowana.

ObiektDługość toruOkrążeniaZakrętyStrefy DRS
Bahrain International Circuit5,412 km57153
Jeddah Corniche Circuit6,174 km50273
Albert Park5,303 km58162
Autodromo Enzo e Dino Ferrari Imola4,909 km63191
Miami International Autodrome5,410 km5719N/A
Circuit de Barcelona-Catalunya4,675 km66162
Circuit de Monaco3,337 km78191
Baku City Circuit6,003 km 51202
Circuit Gilles-Villeneuve 4,361 km70142
Silverstone Circuit5,891 km52182
Red Bull Ring4,318 km71103
Circuit Paul Ricard5,842 km53152
Hungaroring4,381 km70141
Spa-Franconchamps7,004 km44192
Circuit Zandvoort4,259 km72142
Autodromo Internazionale Monza5,793 km53112
Marina Bay5,063 km61233
Suzuka Racing Circuit5,807 km53181
Circuit Of The Americas5,513 km56202
Autodromo Hermanos Rodriguez4,304 km71172
Interlagos4,309 km71152
Yas Marina Circuit5,281 km58162

4.7/5 (liczba głosów: 3)
Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama