Connect with us

Czego szukasz?

FRECA

FRECA uatrakcyjni wyścigi. Będzie więcej wyprzedzania

Formula Regional European Championship zdradziła szczegóły zasad dotyczących użycia systemu Push to Pass podczas wyścigów.

FRECA zmiany push to pass
Fot. Alpine Racing / Start jednego z wyścigów serii FRECA

Nietypowy problem w FRECA

FRECA jako spadkobierca dawnej FIA European F3 może kojarzyć się z tym, że w trakcie wyścigów dochodzi do licznych manewrów wyprzedzania. Niestety rzeczywistość wygląda inaczej i często kluczowym momentem na podjęcie jakiejkolwiek walki o pozycje jest start rywalizacji, lub jej wznowienie. Ogromną rolę gra w tym konstrukcja Tatuus T18, która jest w użyciu od kilku sezonów. Ta charakteryzuje się nie tylko wysoką masą, ale i aerodynamiką. Ta zdaniem niektórych ma bardzo negatywnie wpływać na prowadzenie pojazdów jadących za nim.

ZOBACZ TAKŻE
Oficjalnie: Piotr Wiśnicki zdradził dokładne plany na 2022 rok

Oczywiście sytuacja nie jest aż tak zła, jak miało to miejsce w Formule 1. Jednakże jest ona wystarczająco poważna, aby zainteresowali się nią promotorzy serii, którzy zdecydowali się wprowadzić system Push to Pass. To jest system, którego zadaniem jest dostarczenie dodatkowej mocy do silnika po naciśnięciu przycisku przez kierowcę na kierownicy. Sam system przypomina KERS, który dawniej stosowano w Formule 1. Jednakże dodatkowa energia dostarczana do silnika nie pochodzi odzyskanej energii cieplnej, lub kinetycznej. Ta jest „uzupełniana” w każdym samochodzie przed startem wyścigu i nie można wydłużyć jej „żywotności”.

Kiedy zawodnicy mogą stosować system Push to Pass?

Najprościej byłoby powiedzieć, że wyłącznie podczas wyścigów, ale w praktyce to wygląda nieco inaczej. Przede wszystkim zawodnik będzie mógł sprawdzić na okrążeniu rozgrzewkowym przed wyścigiem czy system działa. Jednak jeśli ten okaże się nie działać to zawodnik nie będzie mógł go zresetować. Natomiast w trakcie samego wyścigu Push to Pass można będzie użyć maksymalnie pięciokrotnie począwszy od drugiego okrążenia wyścigu. Każda z jego aktywacji będzie mogła trwać maksymalnie piętnaście sekund. Należy wziąć to pod uwagę na takich torach jak Monako, na których trudno będzie w pełni wykorzystać jedną aktywację.

ZOBACZ TAKŻE
Kacper Sztuka zdradził plany na 2022. Będzie walka o mistrzostwo?

Tu warto dodać, że w przypadku tego systemu nie ma znaczenia, czy i jak daleko za rywalem znajduje się zawodnik aktywujący omawiany system. Push to Pass może aktywować także zawodnik broniący się przez rywalem jadącym za nim. Jednakże należy pamiętać, że nie wolno z niego korzystać podczas neutralizacji. Tu warto doprecyzować, że neutralizacja kończy się dopiero, gdy lider przekroczy linię startu i mety po zjeździe samochodu bezpieczeństwa do alei serwisowej. Jednakże zawodnik może aktywować „dopalacz” dopiero po rozpoczęciu następnego okrążenia. Dodajmy jeszcze, że za każde złamanie przepisu dotyczące użycia tego systemu grozi dyskwalifikacja. Z kolei użycie Push to Pass w trakcie sesji treningowej oraz kwalifikacyjnej oznacza start z końca stawki do najbliższego wyścigu.

Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama