Najlepsi kierowcy: Kalle Rovanperä i Ott Tänak
Kalle Rovanperä wyrasta nam na faworyta do walki o mistrzostwo. Pierwszego dnia młody Fin w bardzo trudnych warunkach pogodowych wywalczył ponad minutę przewagi nad drugim Tänakiem. Drugiego dnia miał trochę pecha po tym jak przebił oponę, jednak pomimo tego przed ostatnim dniem nadal posiadał 20 sekund przewagi. Zły dobór opon w stosunku do warunków na drodze na niedzielnym etapie spowodował, że Rovanperä spadł na drugie miejsce za Tänaka, jednak na ostatnim odcinku Power Stage pojechał zdecydowanie najszybciej zdobywając dodatkowe 5 punktów oraz powracając na pierwsze miejsce w klasyfikacji generalnej rajdu. To już drugie zwycięstwo Fina w tym sezonie. Na ten moment nie widać nikogo kto mógłby mu realnie zagrozić na przestrzeni całego sezonu.
Ott Tänak wreszcie zasłużył na pochwałę. Estończyk od samego początku trzymał się w czołówce, a po kłopotach Neuville’a awansował na drugie miejsce. W sobotę wykorzystał przebitą oponę u Rovanpery, aby się do niego znacznie zbliżyć. Ostatniego dnia na OS 19, dzięki dobremu doborowi opon pokonał go o pół minuty i objął prowadzenie. Niestety na ostatnim odcinku zabrakło mu kilka sekund przez co musiał uznać wyższość swojego młodszego rywala. Pomimo tego drugie miejsce w rajdzie o tak zmiennych warunkach na trasie i walka o zwycięstwo do samego końca to jest coś co chcemy u Tänaka oglądać. Miejmy nadzieję, ze to sygnał do lepszej dyspozycji w dalszym sezonie mistrza z sezonu 2019.
Second win in a row for @KalleRovanpera, @JonneHalttunen and the #GRYaris Rally1! 🏆🏆#ToyotaGAZOORacing #WRC #CroatiaRally pic.twitter.com/kSGYPqkGJG
— TOYOTA GAZOO Racing WRT (@TGR_WRC) April 24, 2022
Najlepszy zespół: Hyundai Shell Mobis
Podobnie jak w poprzednich latach zespół Hyundai udowodnił, że jest bardzo mocny na asfalcie. Co prawda Neuville już w Szwecji zdobył pierwsze podium dla nowego modelu ale to w Chorwacji Hyundai osiągnął najlepszy wynik zespołowy. Bardzo dobra jazda i walka o zwycięstwo Tänaka oraz Neuville, który pomimo dużego pecha się nie poddał zagwarantowała podwójne podium dla ekipy i solidne punkty do klasyfikacji. Miejmy nadzieję, że koreański zespół utrzyma swoją dobrą formę w kolejnych rajdach.
Największe zaskoczenie: Thierry Neuville
Belg w tym rajdzie wykazał się bardzo silną wolą walki. Pomimo wielu przeciwności losu udało mu się dowieźć miejsce na podium. Pierwszego dnia na dojeździe do strefy serwisowej w jego aucie awarii uległ alternator przez co załoga Neuville/Martijn na ostatnich 800 metrach samemu musiała dopchnąć samochód do strefy. Niestety spóźnienie spowodowało nałożenie aż minuty i 40 sekund kary na załogę. Następnego dnia dołożono jeszcze dodatkowe 10 sekund kary za spóźnienie na PKC. Pomimo prawie dwóch minut kary i spadku na czwarte miejsce Neuville się nie poddał i jechał bardzo dobrym tempem odrabiając straty. Ostatniego dnia udało mu się dogonić i wyprzedzić Craiga Breena dzięki czemu ukończył cały rajd na trzecim miejscu. Gdyby nie kary czasowe, to Belg liczyłby się w walce o zwycięstwo.
Największe rozczarowanie: M-Sport Ford
Kolejny niezbyt udany rajd dla zespołu. Tylko jedno z trzech aut dojechało w punktach. Adrien Fourmaux wypadł z trasy już na OS 3 i nie powrócił do rywalizacji. Gus Greensmith natomiast kilkukrotnie przebijał opony oraz obracał się na trasie przez co ukończył rajd poza top 10. Ford Puma miał także duże kłopoty z nadsterownością w tym rajdzie oraz ogólnym tempem. Craig Breen przez długi czas znajdował się na podium, jednak ostatniego dnia nie był w stanie obronić się przed Neuville’m i musiał zadowolić się czwartym miejscem w rajdzie. Tym samym M-Sport spadł za Hyundaia w klasyfikacji producentów.
Klasyfikacje generalne: Rovanperä i Toyota utrzymują prowadzenie, awans Hyundaia
Rovanperä pozostał liderem mistrzostw, mając już 76 punktów na swoim koncie. Drugi jest Thierry Neuville, który ma 47 punktów. Na trzecie miejsce awansował Craig Breen z dorobkiem 30 „oczek”. W klasyfikacji zespołów nadal najlepsza jest Toyota, która wyprzedza awansującego na drugie miejsce Hyundaia i trzeci M-Sport. Pełne klasyfikacje generalne znajdziecie, klikając w poniższy link.
Inne klasy i starty Polaków: Świetny Kajetanowicz i debiut Marczyka
W klasie WRC 2 najlepszy okazał się Francuz Yohan Rossel. Mistrz WRC 3 z ubiegłego sezonu wyprzedził o minutę drugiego w klasie Kajetana Kajetanowicza, jednocześnie dojeżdżając na wysokim siódmym miejscu w klasyfikacji generalnej. „Kajto” zaliczył bardzo dobry występ, nie popełniał błędów i systematycznie awansował w klasyfikacji kończąc rajd na drugiej pozycji w WRC 2 oraz na 8. miejscu w klasyfikacji generalnej. Podium uzupełnił Emil Lindholm, który ukończył rajd na 9. miejscu zaledwie 10 sekund za Polakiem.
Swój debiut w mistrzostwach świata zaliczył drugi Polski kierowca Miko Marczyk pilotowany przez Szymona Gospodarczyka. Polacy w swoim pierwszym starcie w WRC 2 zajęli 9. miejsce w swojej klasie i 16. w klasyfikacji generalnej rajdu.
🏆It’s a WRC2 win for @Rosselyohan –
Valentin Sarreaud at @croatia_rally ! pic.twitter.com/xN0D4S75ah— Citroën Racing (@CitroenRacing) April 24, 2022
Następny przystanek: Rajd Portugalii – powrót na szuter
Po bardzo ciekawym Rajdzie Chorwacji kolejnym przystankiem będzie pierwsza szutrowa runda w tym sezonie czyli Rajd Portugalii. Zapowiada się bardzo ciekawie bowiem w akcji ponownie zobaczymy Sébastiena Loeba, który wystartuje w M-Sporcie. Krążą także pogłoski, że w rajdzie może pojawić się także Sébastien Ogier w Toyocie, lecz nie jest to jeszcze potwierdzone. Jeżeli tak by się stało to będziemy mogli liczyć na kolejny wielki pojedynek jak w Radzie Monte Carlo. Rajd Portugalii odbędzie się w dniach 19-22 maja. Który zespół okaże się najlepszy na szutrze? Czy Rovanperä utrzyma wysoka formę? Czy Loeb ponownie namiesza w stawce? O tym dowiemy się już za miesiąc.
Pełne wyniki Rajdu Chorwacji WRC znajdziecie tutaj.