Valtteri Bottas. Początki kariery
Valtteri Bottas urodził się 28 sierpnia 1989 r. w Nastoli na południu Finlandii. Jego ojciec jest właścicielem niewielkiej firmy sprzątającej, a matka zajmuje się usługami pogrzebowymi. Motorsportem zainteresował się w wieku 6 lat, gdy podczas zakupów z dziadkiem zobaczył wyścig kartingowy odbywający się nieopodal lokalnego supermarketu. Po tym wydarzeniu postanowił rozwijać swoją pasję i szybko przerodziła się ona w sukcesy na krajowym podwórku. W mistrzostwach Finlandii wielokrotnie wygrywał wyścigi i trzy razy zdobył mistrzostwo. Startował też w globalnych mistrzostwach świata, gdzie udało mu się skończyć sezon na ósmej pozycji.
Zdjęcie archiwalne / Valtteri Bottas pomaga mechanikowi przygotować karta do wyścigu (2006)
Jego osiągnięcia i umiejętności coraz częściej były zauważane przez zespoły już nie z kartingu a z serii bolidów jednomiejscowych. Dzięki temu w 2006 r. Bottas zakończył swoją karierę kartingową i rok później zadebiutował w Północnoeuropejskiej Formule Renault 2.0 jako kierowca fińskiego zespołu Koiranen GP. Był to debiut imponujący, gdyż udało mu się wygrać dwa wyścigi i na koniec znaleźć się na podium w klasyfikacji generalnej mistrzostw. Wygrał też 3 na 4 z wyścigów z serii Formula Renault UK Winter Series, ale nie zdobył zasłużonego tytułu ze względu na brak odpowiedniej licencji. Dodatkową ciekawostką niech będzie fakt, że musiał on odbyć zasadniczą służbę wojskową, gdyż jest to w Finlandii obowiązek. Zdołał tam nawet awansować do rangi Kaprala.
Rok 2008 oznaczał dla Fina start w ogólnoeuropejskiej serii Formuły Renault. Dzięki temu mógł rywalizować z najlepszymi kierowcami w tej kategorii. Wygrał tam pięć wyścigów i stoczył zaciętą walkę z niejakim Danielem Ricciardo, która zakończyła się zwycięstwem Bottasa w całej serii. Fakt, że startował on w kontynentalnych mistrzostwach nie przeszkodził mu jednak kontynuować zmagań w Północnoeuropejskiej Formule Renault, w której rok wcześniej był trzeci. Tym razem kompletnie zdominował serię i wygrał aż 12 ze wszystkich 16-tu wyścigów, w których brał udział.
Epizod w Formule 3
Obok dwóch mistrzostw w ciągu jednego roku zespoły wyższych kategorii nie mogły przejść obojętnie. Bottas zainteresował się francuski ART Grand Prix będący jednym z najbardziej renomowanych zespołów, jeśli chodzi o serie juniorskie. Wskutek tego już w 2009 r. Fin zaliczył swój debiut w Europejskiej Formule 3 i z pewnością można zaliczyć go do udanych. Zakończył on sezon na trzecim miejscu, na drugim stopniu podium stawał aż 6 razy a pole position zdobywał dwukrotnie.
W tym samym sezonie Valtteri Bottas wziął udział w prestiżowym wyścigu Masters of Formula 3 na torze Zandvoort gdzie wygrał kwalifikacje i wyścig a do tego dołożył najszybsze okrążenie. Brał też gościnnie udział w Brytyjskiej Formule 3, ale tak jak w przypadku Formuły Renault nie był brany pod uwagę ze względu na brak odpowiedniej licencji. Na koniec wystartował w wymagającym Grand Prix Makau, które mimo potencjału na podium zakończył na piątej lokacie po problemach technicznych.
Do sezonu 2010 Bottas podchodził z ogromnymi nadziejami na tytuł mistrzowski F3. Zostały one jednak pogrzebane w dużej mierze dzięki przegranej przez Mercedesa wojnie silnikowej z Volkswagenem. ART jeździł wówczas na jednostkach ze Stuttgartu i nie mógł konkurować z lepszymi konstrukcjami VW. Fin zakończył sezon na trzecim miejscu. Szukając pozytywów warto wspomnieć, że pojawiły się dwie pierwsze wygrane w F3 oraz kolejny triumf w Masters of Formula 3 i stał się jedynym kierowcą, który zwyciężał ten wyścig dwukrotnie.
Valtteri Bottas zwycięzcą GP3 i kierowcą testowym Williamsa
Jeszcze w 2010 r. młodym i dobrze prosperującym kierowcą zainteresował się Williams, poskutkowało to zakontraktowaniem Fina jako kierowcy testowego ekipy z Grove. Dostał on m.in pierwszą jazdę bolidem F1 po prostej w celu przetestowania aerodynamiki, często jeździł w symulatorze i dużo przebywał w fabryce.
Fot. ART / Zespół ART Grand Prix po zwycięstwie Bottasa w GP3, po prawej widoczny Frederic Vasseur
Pozostając z zespołem ART Valtteri Bottas „awansował” do GP3. Początek sezonu 2011 był rozczarowująco słaby, aż 6 razy kończył poza pierwszą piątką i tylko jednokrotnie stawał na podium. Wszystko zmieniło się po wyścigach w Niemczech, dlaczego? W pierwszym z nich Fin ukończył na trzecim miejscu a w drugim wygrał. Był to bezsprzecznie punkt przełomu, gdyż jego forma po tych rundach niesamowicie wystrzeliła co objawiło się świetnymi wynikami. Trzy wygrane i drugie miejsce dały mu na koniec mistrzostwo w całej serii.
Co było dalej? Valtteri Bottas w Formule 1
W 2012 roku Fin przyjął nietypową strategię, gdyż pod kątem ścigania kompletnie odpuścił sezon. Zamiast uczestnictwa, w którejś z serii juniorskich wolał skupić się bezpośrednio na pracy z Williamsem. Nie było wówczas tajemnicą, że to właśnie ten kierowca jest przymierzany do fotela dotychczas zajmowanego przez Bruno Sennę. Bottas wziął udział w aż czternastu piątkowych treningach w zastępstwie za Brazylijczyka. Współpraca z brytyjską ekipą przyniosła oczekiwane rezultaty, Valtteri już w 2013 r. został kierowcą Formuły 1. W ekipie z Grove spędził cztery lata i to właśnie tam zdobył swoje pierwsze punkty w królowej motorsportu. Na podium wyścigi kończył dziewięć razy i dwukrotnie znajdował się w najlepszej piątce kierowców w sezonie.
Fot. WIlliamsa / Williams FW35, którym Valtteri Bottas przejeździł swój pierwszy sezon w F1
Kiedy Nico Rosberg zakończył karierę w 2016 roku, Valtteri Bottas dostał fotel w mistrzowskim Mercedesie. Tam przez pięć lat jazdy wygrał 10 wyścigów i zdobył ponad 50 podiów. Stawia go to w topowej dziesiątce całej F1 pod tym względem. Był nieodłączną częścią zespołu wygrywając wraz z Lewisem Hamiltonem 5 tytułów mistrzowskich konstruktorów. Brytyjczykowi pomagał też w zdobyciu czterech tytułów mistrzowskich kierowców. Wielokrotnie wykonywał team orders i przyczyniał się do zwycięstwa ogółu, ale i sam niejednokrotnie był w stanie przewyższyć formą swojego partnera. Mimo, że sam mistrzem świata nigdy nie został, zapisał się w kartach historii i z pewnością zostanie zapamiętany jako jeden z najlepszych graczy zespołowych w historii tego sportu.
Wyparty przez George’a Russella Fin postanowił poszukać szczęścia w Hinwil i dołączyć do Alfy Romeo. Jego osiągnięcia w tym zespole pokazują dobitnie czego dokładnie „BOT” potrzebuje do szczęścia i osiągania świetnych wyników. Kiedy ekipę buduje się wokół niego nabiera on zdecydowanie większej pewności siebie i udowadnia swoją wartość.