Co warto wiedzieć przed startem 24h Le Mans 2022?
W Hypercarach, mimo mocnego tempa Glickenhausa w treningach, to Toyota zdominowała kwalifikacje do 24h Le Mans 2022. Czy są oni faworytami do zwycięstwa? Po wieloletnich sukcesach i tegorocznej czasówce na pewno tak. Tego nie można powiedzieć o Alpine, której przed wyścigiem dwukrotnie zredukowano moc silnika. To oznacza, że ich prędkości maksymalne mogą być zbyt słabe, aby móc walczyć z pozostałymi załogami. Jedynym ich atutem może być prędkość w zakrętach oraz niezawodność A480. Pytanie tylko, czy zdołają z tego skorzystać.
W LMP2 wygląda na to, że najmocniejszym tempem dysponuje United Autosports, dwie główne załogi WRT, JOTA oraz Prema. Każda z tych ekip ma niemal równe szanse na zwycięstwo poza Premą. Dlaczego? Co prawda tempo każdej z tych załóg jest zbliżone, ale zespół Colombo, Deletraza i Kubicy nie posiada bliźniaczej załogi. Jakakolwiek awaria eliminuje cały zespół z walki o zwycięstwo. Podobnie to wygląda w przypadku Panis Racing, które wygląda na najszybsze pośród załóg startujących gościnnie. Również są szybcy, ale nie mogą oni sobie pozwolić na błędy. Z drugiej strony ta ekipa posiada już ogromne doświadczenie w ściganiu w Le Mans. Prema dopiero je nabędzie.
Jeśli chodzi o Inter Europol Competition to oni skupią się bardziej na walce o punkty. Załoga #34 wystartuje z piętnastej pozycji pośród wszystkich LMP2, ale wśród załóg startujących w WEC są oni w pierwszej dziesiątce. W tym wyścigu bardziej przydadzą im się podwójne punkty, które przyznają na mecie. Podejmowanie dodatkowego ryzyka może być dla nich mało opłacalne. Takie ryzyko może natomiast podjąć ich drugi samochód, czyli #43, który startuje gościnnie w tym wyścigu z końca klasy LMP2.
A jak to wygląda w GTE?
W GTE Pro stawkę otworzy Corvette przed Porsche i Ferrari. Tego należało się spodziewać biorąc pod uwagę wytyczne BoP oraz tempo z treningów. Ci ostatni są bardzo niezadowoleni z takich wyników, co można było wyczuć podczas piątkowego briefingu. Rigon i Molina sugerowali na piątkowym briefingu, jakoby Porsche nadal ukrywało tempo w treningach, aby wywalczyć korzystniejsze BoP. Jednak wygląda na to, że dyrekcja zawodów nie dała się na to nabrać, ponieważ w piątek ogłoszono, że czerwone samochody dostaną więcej mocy na wyścig. To może oznaczać zaciętą batalię w wyścigu pomiędzy tą trójką. Nie zapominajmy też, że po tym roku klasa GTE Pro znika z WEC, więc triumf w tej kategorii będzie smakował wyjątkowo. Natomiast w GTE Am dobrze prezentują się Ferrari czy Astony Martiny. Jednak to Porsche dysponuje przewagą w postaci większego baku paliwa. To oznacza, że mogą oniograniczyć liczbę postojów, co może im pomóc nadrobić niedostatki w czasach okrążęń.
Relacja na żywo z wyścigu 24h Le Mans 2022
Przydatne linki oraz informacje przed wyścigiem
- Ustawienie na starcie,
- Przewodnik po załogach autorstwa Mateusza Grosiaka,
- Nasza zapowiedź wyścigu,
- Mapa toru Le Mans.
Jeśli chodzi o prognozę pogody to te od kilku dni sugerują, że szanse na deszcz są w praktyce zerowe.