Connect with us

Czego szukasz?

powered by Advanced iFrame. Get the Pro version on CodeCanyon.

Formuła 1

Brak wyprzedzania na Yas Marinie. Zmiany w bolidach nie pomogły

GP Abu Zabi w sezonie 2022 było dobre, lecz na pewno nie wybitne. Zwłaszcza gdy porównamy je do wyścigu na Yas Marinie z zeszłego roku, który przeszedł do historii. Problemem tamtej rundy był jednak brak wyprzedzania (oprócz tego najważniejszego w całym sezonie). Brak manewrów powrócił 11 miesięcy później, w ostatniej rundzie tegorocznych zmagań. Narzekali na to między innymi Valtteri Bottas i Alexander Albon.

2022 Abu Dhabi Grand Prix Valtteri Bottas Alexander Albon - Sunday
Fot. Alfa Romeo F1 Team ORLEN / Alfa zazwyczaj wygrywała z Williamsem ale w przyszłym roku może się to zmienić

Zmiany nie nie dały?

Jest wielce prawdopodobne, że Max Verstappen nie zdobyłby swojego pierwszego mistrzowskiego tytułu, gdyby tor Yas Marina nie ujrzał zmian. Przed wyścigiem w 2021 roku zarządzono modernizację układu toru, zastępując charakterystyczną szykanę szybkim nawrotem. To właśnie tam, w nowej sekcji Holender był w stanie znaleźć przestrzeń do ataku, który rozstrzygnął cały sezon. Najważniejszy manewr w ostatnich latach tego sportu przyćmił spojrzenie na zeszłoroczną rundę w Zjednoczonych Emiratach Arabskich.

ZOBACZ TAKŻE
Yas Marina wprowadza zmiany. Czy wyścigi kończące sezon będą lepsze?

Przez to wydawało się nam, że nagle wyścigi na sztucznej wyspie Yas w Abu Zabi staną się czymś wyjątkowym. Radość była naprawdę widoczna, ponieważ przyzwyczailiśmy się już do trochę ospałych finiszów naprawdę dobrych sezonów królowej motorsportu. Zwłaszcza że zazwyczaj odbywają się one po rundzie na torze Interlagos w Brazylii, która nie zawiodła jeszcze chyba nigdy. Tak było i w tym roku, kiedy sprint i wyścig w Sao Paulo, które były tak naprawdę o nic oglądaliśmy z wypiekami na twarzy.

Dlatego właśnie, gdy Formuła 1 przyjechała do Abu Zabi dokończyć tegoroczne zmagania, oczekiwania były ogromne. Niestety wyścig zdecydowanie nie urósł do pokładanych w nim nadziei. Co prawda miał swoje momenty i emocje, ale to zdecydowanie nie było to, nna co można było liczyć. Zwłaszcza dlatego, że szansa na walkę bok w bok powinna być w tym roku podwójna. Oprócz zmian na torze z 2021 roku doszły też przecież nowe konstrukcje bolidów.

Co myślą kierowcy?

Różnica jest zauważalna. We wspomnianym sezonie 2021 zobaczyliśmy 20 manewrów wyprzedzania. Teraz było ich aż 53, a stawka w żadnym momencie nie została zbita przez samochód bezpieczeństwa. Dla niektórych wyprzedzanie na Yas Marinie sprawiało jednak wrażenie niewykonalnego. Szczególnie takie odczucia miał Valtteri Bottas, który w drugiej połowie sezonu znacznie obniżył swoje loty, ale nadal próbował zakończyć sezon z uśmiechem na twarzy.

Myślę, że wiele z tego problemu to ostatni sektor. Ten sektor nadal, nawet z niewielkimi modyfikacjami, jest tak trudny do zbliżenia się i trzymania w jednej sekundzie. Więc to nie jest łatwe. Myślę, że większość wyprzedzania tworzy się z degradacji opon – powiedział Fin.

ZOBACZ TAKŻE
Kraje nordyckie z pole position w F1. Reprezentanci, których państw byli najszybsi w kwalifikacjach?

Jego zdanie poparł Alexander Albon, który w trakcie wyścigu w Abu Zabi przebił się z końca stawki w okolicę punktów.

Wciąż borykamy się z degradacją opon. Możemy łatwiej podążać za innymi, ale nadal mamy problem z przegrzewającymi się oponami i to jest po prostu bolączka. Tutaj w sektorze trzecim, jadąc za innym samochodem, tracisz tak dużo siły docisku, tylko dlatego, że strasznie się ślizgasz, kiedy to się dzieje. Opony przegrzewają się tak szybko, że robi się naprawdę nieciekawie. Jeśli nie utrzymasz samochodu i nie wyprzedzisz rywala w ciągu jednego lub dwóch okrążeń, utkniesz za nim na stałe. […] Dziewiąty zakręt jest za szybki. W tych autach hamujemy dopiero, gdy wchodzimy w zakręt, co oznacza, że nie można wyprzedzić ludzi, gdy skręca się z hamulcem w podłodze lub będąc jakieś dziesięć metrów przed zakrętem. Myślę więc, że dziewiąty zakręt jest problemem [toru Yas Marina – przyp. red]stwierdził kierowca Williamsa.

Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama