Zastanawiające rozwiązanie
IMSA na sezon 2023 zdecydowała, że ich kalendarz przejdzie kilka zmian. W ostatnich latach utarł się schemat, według którego seria liczyła do 13 rund, ze zróżnicowaną strukturą klas. Zwykle sezon zaczynał się na Daytonie i Sebring z udziałem wszystkich kategorii. Natomiast potem mistrzostwa przenosiły się do Kalifornii na kolejne dwa wyścigi, ale głównie z udziałem aut DPi oraz GT. Potem w drugiej połowie sezonu następowała wędrówka po torach w stanach Ohio, Michigan czy nawet do Kanady, do Toronto. Sezon zwykle wieńczyły dwie rundy z wyłącznym udziałem aut GT mieszane z wyścigiem na Road America oraz Petit Le Mans.
Teraz jednak czeka nas kilka zmian, które paradoksalnie powinny przyciągnąć więcej kibiców. Przede wszystkim kalendarz skrócono do jedenastu rund. Z harmonogramu znikają takie lokalizacje, jak uliczna runda w Detroit czy tor w Mid-Ohio. Ten pierwszy będzie od teraz gościł IndyCar oraz Michelin Prototype Challenge w nowej lokalizacji nawiązującej do toru, który dawniej gościł Formułę 1. Natomiast drugi ze wspomnianych obiektów w ostatnich latach mocno podupadł pod względem poziomu infrastruktury i mimo emocjonujących zawodów nie zdołał utrzymać się w IMSA.
Będzie „coś” w zamian
Jednak kibice nie zostaną pozostawieni bez alternatywy. W końcu po wielu latach rozważań i przymiarek, IWSC zagości w Indianapolis. Dwa lata temu obiekt organizujący Indy 500 wrócił do organizacji wyścigów długodystansowych goszcząc 8h Indy w ramach GTWCh America. Teraz do tego dołączy IMSA SportsCar wraz z rundą trwającą 2 godziny i 40 minut. Czy to jest coś, na co kibice liczyli? Z jednej strony fani sportscarów od lat wyczekiwali takiego wydarzenia. Jednak patrząc po komentarzach w sieci można dostrzec, że spodziewali się oni rundy trwającej osiem godzin, lub więcej. Jednak tu trzeba wziąć pod uwagę to, że to dopiero pierwszy wyścig tych mistrzostw na jednym z najpopularniejszych torów na świecie. W przyszłości można spodziewać się, że wyścig w Indianapolis może być jednym z najważniejszych „produktów” w ich portfolio.
Kalendarz IMSA 2023
Lp. | Nazwa rundy | Tor i lokalizacja | Data | Klasy | Sprint/Endurance | Długość wyścigu |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | 24h Daytona | Daytona International Speedway, Daytona, Floryda | 28 - 29 stycznia | GTP, LMP2, LMP3, GTD Pro, GTD | Endurance Cup | 24 godziny |
2. | 12h Sebring | Sebring International Raceway, Sebring, Floryda | 18 marca | GTP, LMP2, LMP3, GTD Pro, GTD | Endurance Cup | 12 godzin |
3. | Grand Prix Long Beach | Long Beach, Kalifornia | 15 kwietnia | GTP, GTD Pro, GTD | Sprint Cup | 1 godzina 40 minut |
4. | Grand Prix Monterey | Laguna Seca, Monterey, Kalifornia | 14 maja | GTP, LMP2, GTD Pro, GTD | Sprint Cup | 2 godziny 40 minut |
5. | Six Hours of the Glen | Watkins Glen International, New York | 25 czerwca | GTP, LMP2, LMP3, GTD Pro, GTD | Endurance Cup | 6 godzin |
6. | Grand Prix Mosport | Mosport, Bowmanville, Ontario, Kanada | 9 lipca | GTP, LMP3, GTD Pro, GTD | Sprint Cup | 2 godziny 40 minut |
7. | Grand Prix North East | Lime Rock Park, Lakeville, Connecticut | 22 lipca | GTD Pro, GTD | Sprint Cup | 2 godziny 40 minut |
8. | IMSA Fastlane SportsCar Weekend | Road America, Elkhart Lake, Wisconsin | 6 sierpnia | GTP, LMP2, LMP3, GTD Pro, GTD | Sprint Cup | 2 godziny 40 minut |
9. | GT Challenge at VIR | Virginia International Raceway, Alton, Wirginia | 27 sierpnia | GTD Pro, GTD | Sprint Cup | 2 godziny 40 minut |
10. | IMSA Battle on the Bricks | Indianapolis Motor Speedway, Indiana | 17 września | GTP, LMP2, LMP3, GTD Pro, GTD | Sprint Cup | 2 godziny 40 minut |
11. | Petit Le Mans | Road Atlanta, Braselton, Georgia | 14 października | GTP, LMP2, LMP3, GTD Pro, GTD | Endurance Cup | 10 godzin |