Connect with us

Czego szukasz?

powered by Advanced iFrame. Get the Pro version on CodeCanyon.

Testy nowych samochodów

TEST | Seat Leon ST FR 2.0 TSI 190 KM DSG – kombi z charakterem

Obecna generacja Leona jest już z nami na rynku od 2020 roku. Pomimo tego auto nadal wygląda bardzo świeżo i ma sporo do zaoferowania. Tym razem mieliśmy okazje przetestować odmianę w nadwoziu ST (Sports Tourer) z najmocniejszym silnikiem 2.0 TSI w bogatej odmianie FR. Jak wypadła w naszym teście? Oto nasza recenzja.

seat leon fr st 2023 test recenzja opinie
Fot. Michał Nowak | Obróbka: Adrian Drozdek

Ogólne wrażenia: Seat Leon ST FR

Seat Leon ST FR IV generacji zachował odważniejszy wygląd. Przednie światła mają agresywne spojrzenie, a grill wygląda jakby był wysunięty względem nich lekko do przodu. Mamy także dwa delikatne przetłoczenia przechodzące przez maskę oraz dwa mocniejsze na bocznej linii nadwozia. Tylne lampy są połączone pasem LED-owym, a klapa bagażnika nad nimi posiada podcięcie oraz mały spojler nad szybą.

Nasza testowa wersja FR zawierała jeszcze kilka dodatkowych „smaczków” dodających zadziorności Leonowi. Jest to m.in. lekko przeprojektowany przedni zderzak, wszystkie chromowane dekory, relingi dachowe oraz lusterka w wersji FR pomalowane są na czarno oraz tylny zderzak ma dodane… atrapy końcówek wydechu. Mamy także inny wzór 18-calowych felg. Auto ma metalizowany czerwony lakier Desire Red. W połączeniu z czarnymi dodatkami wersji FR auto naprawdę może się podobać i nawet w mało sportowym nadwoziu kombi ma swój charakter.

tył seat leon fr 2023

Fot. Michał Nowak | Obróbka: Adrian Drozdek

Wnętrze i funkcjonalność

Deska rozdzielcza Leona ma bardzo minimalistyczny styl, co nie każdemu może przypaść do gustu. Większość rzeczy obsługiwana jest dotykowo panelem pod ekranem, jedynie kierownica zachowała przyciski fizyczne. Sama kierownica jest obszyta skórą ma spłaszczenie na dole i jest dobrze wyprofilowana jak w aucie sportowym. Fotele są bardzo wygodne i mają dobre trzymanie boczne. Ładnie też wyglądają pasując do usportowionego charakteru wersji FR. Warto tez wspomnieć, że fotel kierowcy ma elektryczną regulację i pamięć na kilka ustawień.

Deska rozdzielcza jest wykonana z miękkich materiałów podobnie jak boczki drzwi szczególnie w górnej części. Na środku wyróżnia się duży ekran multimedialny, który nie jest wkomponowany w linię deski. Pod szybą znajduje się pas podświetlający na różne kolory, który zachodzi także na drzwi. W razie potrzeby istnieje opcja wyłączenia tego podświetlenia.

wnętrze leon fr st 2023

Fot. Michał Nowak | Obróbka: Adrian Drozdek

Tunel środkowy pod ekranem na nawiewy i miejsce na telefon z ładowaniem indukcyjnym oraz dwoma wejściami USB-C. Na środku mamy mały wybierak skrzyni biegów oraz dwie małe kieszonki po bokach na np. klucze czy monety. Są także dwa cup holdery i regulowany podłokietnik. Ogólnie kwestia schowków w Leonie wypada bardzo dobrze. Kolejny z nich znajdziemy pod podłokietnikiem. Kieszenie w drzwiach są bardzo pojemne, a schowek od strony pasażera wystarczający.

ZOBACZ TAKŻE
TEST | Seat Leon ST FR 1.5 eTSI 150 DSG mHEV - kombi z charakterem

Tylna kanapa i bagażnik

Miejsca z tyłu jest pod dostatkiem zarówno na nogi jak i głowę. Pasażerowie z tyłu mają do dyspozycji duży wygodny podłokietnik z miejscami na napoje o różnej wielkości oraz panel klimatyzacji z nawiewami i dwa złącza USB-C.

Bagażnik jest bardzo pokaźnych rozmiarów i ma aż 620 litrów. Posiada bardzo regularne kształty i niski próg załadunku. Jest także podwójna podłoga, pod którą znajdziemy pełnowymiarowe koło zapasowe. Są jeszcze schowki po bokach, opcjonalne gniazdo 230V, zwijana roleta, wieszaki na zakupy i możliwość złożenia tylnej kanapy z poziomu bagażnika.

tylna kanapa

Fot. Michał Nowak | Obróbka: Adrian Drozdek

Seat Leon ST FR: Dane techniczne i właściwości jezdne

Pod maską znajdziemy topowy silnik 2.0 TSI o mocy 190 KM i momencie obrotowym 320 Nm. Dynamika jaką zapewnia on Leonowi jest bardziej niż zadowalająca. Auto mocy ma pod dostatkiem, a dzięki pojemności 2 litrów nie brakuje także momentu obrotowego. Silnik jest bardzo elastyczny i dobrze się zbiera z każdej prędkości. Warto także wspomnieć o przyspieszeniu do 100km/h, które podczas mojego pomiaru wyniosło niespełna 6.8 s, co jest znacznie lepszym wynikiem niż deklaruje producent (7.6 s).

Silnik standardowo jest połączony z dobrze znaną 7-biegową skrzynią DSG, która dobrze sobie radzi ze zmianą przełożeń. Czasami przy nierównomiernym naciskaniu gazu zdarza się jej przez krótki moment zastanowić jaki bieg ma wrzucić, jednak zdarza się to bardzo rzadko i szybkość jej działania jest ogólnie zadowalająca.

bok seat leon fr st 2023

Fot. Michał Nowak | Obróbka: Adrian Drozdek

Co do właściwości jezdnych także nie ma zbytnio do czego się przyczepić. Układ kierowniczy jest precyzyjny, a zawieszenie stanowi dobry kompromis pomiędzy pewnością prowadzenia, a komfortem jazdy na nierównych drogach. Leon w wersji FR ma dodatkowo obniżone zawieszenie o 15mm, co jeszcze poprawia jego zachowanie się w zakrętach. Pomimo dużego nadwozia kombi auto prowadzi się bardzo pewnie nawet podczas dynamicznej jazdy i nie ma tendencji do przechylania nadwozia. Należy pochwalić także układ hamulcowy, który bardzo skutecznie potrafi zatrzymać auto nawet z dużej prędkości czy też przy śliskiej nawierzchni.

Multimedia i ich obsługa

Środkowy ekran multimediów działa całkiem dobrze. Oczywiście czasami się trochę zastanowi zanim zareaguje ale ogólnie nie jest źle. Najgorzej wypada panel dotykowy pod nim, na którym możemy zmieniać temperaturę czy głośność. Jest on kompletnie nieintuicyjny i ciężki w użyciu. Podczas jazdy zabiera nam zbyt dużo uwagi, także lepiej z niego korzystać tylko na postoju. Na szczęście wiele z tych funkcji jesteśmy w stanie obsłużyć normalnymi przyciskami na kierownicy.

Zegary przed kierowcą maja 5 trybów od klasycznych wskaźników po te bardziej nowoczesne czy też wyświetlanie praktycznie samej mapy. Są bardzo czytelne i możemy na nich przeglądać większość funkcji w aucie. Oczywiści istnieje możliwość podłączenia smartfona kablem dzięki aplikacjom takim jak Android Auto. Wtedy zyskujemy dostęp do własnej nawigacji czy odtwarzacza muzyki oraz zestawu głośnomówiącego. 

Seat Leon ST FR: Spalanie

Jak na 2-litrowy doładowany silnik spalanie wypada nadzwyczaj dobrze. Przy spokojnej trasie bez problemu jesteśmy w stanie zejść do poziomu zdecydowanie poniżej 6 litrów. Trasy ekspresowe czy autostrady to okolice 7 litrów na 100 km. Najgorzej wypadają warunki miejskie, wtedy trzeba liczyć się ze spalaniem w przedziale 8-10 litrów w zależności od tłoku na mieście.

Ogólnie jednak przy oferowanej mocy i osiągach spalanie wygląda to bardzo dobrze. Podczas testu redakcyjnego, w którym zrobiliśmy ponad 1500 kilometrów w różnych warunkach średnia spalania według komputera wyniosła 7.6 l/100 km, co uważam za bardzo dobry wynik jak na duże mocne kombi.

przód

Fot. Michał Nowak | Obróbka: Adrian Drozdek

ZOBACZ TAKŻE
TEST | Seat Leon PHEV FR 1.4 e-Hybrid 204 KM - opcja na miasto

Cena oraz wyposażenie

Seat Leon ST ma 4 wersje wyposażenia: Style, Full LED, Xcellence oraz FR. Do wyboru mamy 3 wersje silnikowe: 1.5 TSI lub eTSI, 2.0 TSI oraz 2.0 TDI w dwóch wariantach mocy 115 i 150 KM. Co do skrzyni możemy mieć 6-biegowy manual lub 7-biegową DSG. Silnik 2.0 TSI jest dostępny jedynie w testowanej przez nas najwyższej wersji FR i można go mieć tylko ze skrzynią DSG.

Ceny najtańszego Leona ST zaczynają się od 110 400 zł. Dotyczą wersji z silnikiem 1.5 TSI 150 KM i skrzynią manualną 6b. Testowana wersja FR startuje od 121 900 zł również z tym samym silnikiem i skrzynią. Wersja FR z 2.0 i DSG to wydatek co najmniej 144 646 zł. Do  tego dochodzą płatne dodatki w postaci 18-calowych felg (3 895zł), tapicerki z perforowanej skóry (8 597 zł) czy różnego rodzaju pakietów bezpieczeństwa. Tak wyposażona wersja to koszt nieco ponad 160 000 zł.

Podsumowanie: Seat Leon ST FR 2.0 TSI 190 KM DSG

Seat Leon ST FR 2.0 TSI 190 KM DSG 2023
  • Stylistyka
  • Przestronność
  • Jakość materiałów
  • Wyposażenie
  • Multimedia
  • Komfort użytkowania
  • Przyjemność z jazdy
  • Silnik i napęd
  • Skrzynia biegów
  • Ekonomia i ekologia
  • Bezpieczeństwo
  • Cena w stosunku do jakości
4.7

Podsumowanie

Seat Leon ST to bardzo dobre auto, w którym nie ma zbyt wielu słabych punktów. Ma dobrą dynamikę zachowując przy tym rozsądne spalanie. Pewnie się prowadzi, a przy tym jest wystarczająco komfortowy. Ma przestronne wnętrze, duży bagażnik i jest dobrze wyposażony. W wersji FR ze sportowymi dodatkami naprawdę dobrze wygląda. Jest także w miarę rozsądnie wyceniony jak na dzisiejsze czasy.  Największym minusem jest system multimedialny, który trzeba obsługiwać dotykowo, co nie jest zbyt wygodne oraz łatwo brudząca się kamera cofania co już raczej jest drobnym szczegółem. Poza tym auto posiada wszystko co powinno mieć dzisiejsze nowoczesne kombi. Na pewno jest to jedno z lepszych aut w swojej klasie i bardzo dobra alternatywa, dla tych którzy szukają praktycznego auta, a nie przepadają za SUV-ami. Dla nich Leon ST jest idealna opcją.

Galeria: Seat Leon ST FR 2.0 TSI 190 KM DSG

4/5 (liczba głosów: 1)
Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama