Connect with us

Czego szukasz?

Formuła 1

FIA oficjalnie rozpoczęła nabór nowych zespołów do F1

FIA oficjalnie rozpoczęła proces naboru nowych zespołów do stawki w nadchodzących latach. Mohammed Ben Sulayem dopiął swego, mimo sceptycznego podejścia zespołów, jak i samej F1.

Nowe zespoły w F1
Fot. Red Bull Content Pool

Andretti i inni mają wolną drogę

Pogłoski o nowych zespołach w F1 rozpoczęły się już jakiś czas temu, kiedy to Michael Andretti zapowiedział, że planuje stworzyć 11. zespół mistrzostw świata. Jednak zapędy Amerykanina ostudziła sama Formuła 1 i inne zespoły startujące w serii. Początkowo kością niezgody było bardzo wysokie wpisowe, które miało zrekompensować straty wizerunkowe zespołu. Andretti zbierał podpisy popierające jego dołączenie do stawki. Z 10 szefów zespołów poparcie ogłosił jedynie Zak Brown. Jednak później także członek zarządu McLarena wyłamał się z pomysłu powiększenia gridu. W międzyczasie w F1 podczas piątkowych sesji szlify zbierały gwiazdy IndyCar. Kierowcy, w tym podopieczni Andretti Autosport byli łączeni z długoletnim projetkem Andriettiego w królowej motorsportu.

Później kolokwialnie mówiąc, sprawa ucichła. Ponowne dyskusje rozbrzmiały, gdy Andretti Autosport oficjalnie połączyło siły z Caddilaciem 5 stycznia 2023 roku. Współpraca między markami miała zaowocować wspólnym startem w Formule 1. Ogłoszenie potencjalnego nowego zespołu wprowadziło zdezorientowanie wśród kibiców Formuły 1, gdyż temat nowego gracza w świecie F1 wydawał się zamknięty. Niedługo wszystkie puzzle zaczęły składać się w całość. 

ZOBACZ TAKŻE
Andretti i Cadillac na drodze do F1. Co stoi im na przeszkodzie?

 

Ben Sulayem dopiął swego, mimo konfliktu interesów z F1

Prezydent FIA, Mohamed Ben Sulayem, na początku 2023 roku ogłosił, że planuje rozszerzenie stawki F1 o nowe zespoły, jednak nie potwierdził zamiarów czynami. Ogłoszenie rozpoczęło prawdziwie zaciekły konflikt na linii FIA-F1. Prezydent federacji dolał oliwy do ognia, wyceniając na zbyt niską wartość całej serii. Twierdził on, że kwota, jaką żądała F1 za prawa do serii w momencie, kiedy zainteresowani kupnem byli Saudyjczycy, była bardzo zawyżona. Sprawa trafiła do organów zarządzających motorsportem, po tym, jak właściciele F1 poczuli się poszkodowani.

Nic nierobiący sobie z napiętych relacji z najpopularniejszą serią wyścigową świata Ben Sulayem i FIA 2 lutego 2023 roku ogłosili oficjalnie możliwość zdawania formularzy zgłoszeniowych dla nowych zespołów do struktur F1. Oczywiście kwestia dołączenia nowych ekip do Formuły 1 nie jest taka prosta. Wszystkie potencjalne nowe zespoły muszą udowodnić kilka kwestii, w tym poziomy finansowania. Ponadto muszą potwierdzić także doświadczenie na wysokim poziomie wyścigów międzynarodowych. Zabiegi te mają zapobiec powtórzeniu się sytuacji z początku poprzedniej dekady. Wtedy napływ nowych, niekompetentnych zespołów spowodował wiele kuriozalnych sytuacji. Poza wyżej wymienionymi aspektami potencjalne zespoły muszą zapewnić, że będą dążyć do neutralności ekologicznej F1 w 2030 roku. 

ZOBACZ TAKŻE
US F1 Team: Największy zespół "krzak" w historii F1?

Kiedy zobaczymy nowe zespoły w F1?

Według procedur FIA najwcześniej nowe zespoły będą mogły pojawić się w stawce najpopularniejszej serii wyścigowej świata już w sezonie 2025. Jednak proces rekrutacyjny, w którym można składać podania i potrzebne dokumenty rusza już przed rozpoczęciem tegorocznej kampanii. Ostateczny termin składania wniosków to 30 czerwca 2023 roku. Okres około dwóch lat ma zapewnić nowym zespołom czas na odpowiednie przygotowanie się do rozgrywek. Podobne procedury miały miejsce podczas ostatniego rozszerzenia stawki.

Wypowiedzi prezydenta FIA

– FIA uważa, że ​​warunki dla zainteresowanych stron, które spełniają kryteria selekcji, są odpowiednie, aby wyrazić formalne zainteresowanie udziałem w mistrzostwach… Po raz pierwszy w ramach warunków selekcji prosimy kandydatów o określenie, w jaki sposób spełnią kryteria zrównoważonego rozwoju FIA i jak wywrą pozytywny wpływ na społeczeństwo poprzez sport… Proces ten jest logicznym przedłużeniem pozytywnej akceptacji przepisów FIA 2026 F1 dotyczących jednostek napędowych od producentów silników, co przyciągnęło Audi do Formuły 1 i wzbudziło zainteresowanie wśród innych potencjalnych uczestników – zawarł w oficjalnym ogłoszeniu Ben Sulayem.

Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama