Connect with us

Czego szukasz?

F3

F3 2023 – wszystko, co powinieneś wiedzieć

Formuła 3 otwiera bramy do F2 i F1. Co warto wiedzieć o nadchodzącym sezonie? Kogo obserwować, jak wyglądają kalendarz i format weekendu? O tym wszystkim w skarbie kibica Formuły 3 na sezon 2023.

Skarb kibica F3 2023
Fot. Dutch Photo Agency

Historia ostatnich lat F3 „w pigułce”

Historia tego poziomu jest długa i rozległa. Dlatego na warsztat weźmiemy to, co działo się od 2010 roku. Wówczas utworzono GP3, czyli serię, która od początku ścigała się w te same weekendy co F1. 3 lata później na bazach F3 Euro Series powstała Europejska F3. Oba mistrzostwa miały wielki prestiż i zdarzało się, że niektórzy kierowcy jak Max Verstappen czy Lance Stroll bezpośrednio z nich wskakiwali do F1. 

ZOBACZ TAKŻE
Gdzie oglądać Formułę 3 w Polsce? [transmisja, stream, live]

W okolicach 2015 roku FIA postanowiła wreszcie uporządkować drabinkę prowadzącą do królowej sportów motorowych. Robiono to stopniowo i z tego powodu wiele narodowych serii F3 poznikało, aby nie mieszać w niej. Ostatecznie w 2019 roku doszło do fuzji między GP3 i Europejską F3 i od tego czasu mistrzostwa te znane są jako FIA F3. Co ciekawe, aby załatać dziurę po Europejskiej F3 utworzono serię FRECA, ale to już całkiem inna historia. 

O sezonie 2022

Rok temu mieliśmy jeden z najlepszych sezonów w historii tej serii. Do ostatniej rundy aż siedmiu kierowców liczyło się w walce o tytuł mistrzowski. Mowa tu o Victorze Martinsie, Oliverze Bearmanie, Zane’u Maloneyu, Romanie Stanku, Isacku Hadjarze, Arthurze Leclercu i Jaku Crawfordzie. Finalnie to ten pierwszy zakończył kampanię na 1. lokacie po dość kontrowersyjnej sytuacji. 

ZOBACZ TAKŻE
F3: Wielki junior Alpine górą | Podsumowanie sezonu 2022

Przez cały sezon działo się jednak sporo. Zawody główne na Imoli i wspaniała wygrana Stanka dla wielu jest wizytówką 2022 roku. Zawody w zmiennych warunkach pogodowych na Węgrzech także dostarczyły emocji, gdy O’Sullivan i Correa jechali szybszym tempem od reszty stawki aż o 10 sekund. 

Łącznie na najwyższym stopniu podium stanęło aż 11 kierowców, pięciu kolejnych wywalczyło podium. Królem wyścigów głównych okazał się Maloney, który na sam koniec sezonu wywalczył aż 3 triumfy z rzędu. 

F3 2023: Kogo warto obserwować?

Faworytów do tytułu jest kilku. Cała trójka Premy tj. Zak O’Sullivan, Paul Aron i Dino Beganovic to uznani kierowcy. Jednak to Brytyjczyk powinien być liderem zespołu. Rok temu junior Williamsa w barwach najsłabszego zespołu robił prawdziwe cuda. O’Sullivan w Carlinie stawał na podium i w klasyfikacji zajął 11. miejsce. 

Franco Colapinto podobnie jak on po raz drugi będzie występował w F3. Argentyńczyk zmienił jednak zespół z Van Amersfoort Racing na MP Motorsport. 

Nikola Tsolov z kolei po zdominowaniu sezonu 2022 w Hiszpańskiej F4 zasili szeregi ART Grand Prix. Junior Alpine dla wielu może być pretendentem do mistrzostwa. Hitech także zmontował dobry zespół, gdyż Gabriele Mini i Luke Browning we FRECA i GB3 Championship dowiedli swojej wartości.

ZOBACZ TAKŻE
Kierowcy F3 2023: Poznaj rywali Piotra Wiśnickiego

Nie tylko oni będą się liczyć?

Taylor Barnard i Nikita Bedrin, którzy zasilą szeregi Jenzer Motorsport mają za sobą świetny sezon w F4. Brytyjczyk został wicemistrzem ADAC F4, a Rosjanin startujący jako Włoch zajął w tych mistrzostwach 4. miejsce.

Czarnym koniem mistrzostw okazać się może Oliver Goethe, który jako urzędujący mistrz Euroformuły Open ma spore szanse na odniesienie kolejnego sukcesu. Duńsko-niemiecki kierowca bardzo polubił bowiem jazdę bolidem F3. W poniższej tabelce znajduje się pełna tabela składów.

NumerKierowcaZespół
1.Paul AronPrema Racing
2.Dino BeganovicPrema Racing
3.Zak O'SullivanPrema Racing
4.Leonardo FornaroliTrident
5.Gabriel BortoletoTrident
6.Oliver GoetheTrident
7.Kaylen Frederick ART Grand Prix
8.Gregoire Saucy ART Grand Prix
9.Nikola Tsolov ART Grand Prix
10.Franco ColapintoMP Motorsport
11.Mari BoyaMP Motorsport
12.Jonny EdgarMP Motorsport
14.Sebastián Montoya Hitech Pulse-Eight
15.Gabriele Mini Hitech Pulse-Eight
16.Luke Browning Hitech Pulse-Eight
17.Caio ColletVan Amersfoort Racing
18.Rafael VillagomezVan Amersfoort Racing
19.Tommy SmithVan Amersfoort Racing
20.Oliver GrayRodin Carlin
21.Hunter YeanyRodin Carlin
22.Ido CohenRodin Carlin
23.Pepe MartiCampos Racing
24.Christian MansellCampos Racing
25.Hugh BarterCampos Racing
26. Nikita BedrinJenzer Motorsport
27. Taylor BarnardJenzer Motorsport
28.Alex GarciaJenzer Motorsport
29. Sophia FlörschPHM Racing by Charouz
30.Roberto FariaPHM Racing by Charouz
31.Piotr WiśnickiPHM Racing by Charouz

Szanse Piotra Wiśnickiego

Jednak polskich kibiców to 19-latek będzie najbardziej interesował. Kierowca z Żelechowa, który wcześniej startował we Włoskiej F4 i FRECA stał się pierwszym kierowcą z Polskim na tym poziomie od 2016 roku. Wówczas w GP3 startował Artur Janosz. Wiśnicki w sezonie 2023 będzie występował w ekipie PHM Racing by Charouz Racing System. Niemcy przejęli czeską stajnię wyścigową, która z roku na rok notowała coraz większy regres. Być może teraz będzie lepiej, bo bez tego Polakowi i pozostałej dwójce kierowców będzie trudno o punkty.

Nieco o bolidzie

Dallara F3 2019 jest konstrukcją bardzo lubianą przez kierowców. Bolid ten zapewnia dużą siłę docisku, lecz nie generuje zbyt dużo brudnego powietrza. Pozwala to na wyrównaną walkę koło w koło, której w tak wielkim stopniu nie uświadczymy w F1. Waga minimalna maszyny (z kierowcą na pokładzie) wynosi 673 kilogramy. Moc silnika wynosi z kolei 380 koni mechanicznych. Skoro mowa o jednostce napędowej. Jest to V6 o pojemności 3,4 litra. Oficjalnym dostawcą ogumienia dla F3 pozostaje niezmiennie Pirelli. 

W tej serii podobnie jak w F2 kluczową rolę odgrywają ustawienia. Prema, Trident i ART Grand Prix mają najlepszych inżynierów i rokrocznie ich reprezentanci walczą o tytuły mistrzowskie. W zespołach takich jak Jenzer Motorsport, Campos Racing, czy też do niedawna w Charouz Racing System graniczyłoby to z cudem.

Kalendarz F3 2023

Po raz pierwszy w historii zawody rozgrywane będą na trzech kontynentach. Oprócz rund w Bahrajnie i Europie w kalendarzu znajdziemy zawody w Australii. Nigdy wcześniej tam nie jeżdżono. Po ponad 10 latach kierowcy rywalizujący na tym poziomie będą ścigali się w Monako. Z harmonogramu zniknęła za to runda w Holandii. 

ZOBACZ TAKŻE
Kalendarz F3 2023. Gdzie i kiedy startuje Piotr Wiśnicki?

Format weekendu i punktacja

Weekend wyścigowy Formuły 3 rozpoczyna 45-minutowa sesja treningowa. Tego samego dnia, w piątek, rozgrywane są 30-minutowe kwalifikacje, których wyniki ustawiają pola startowe do niedzielnego wyścigu. Za to w sobotę, do wyścigu sprinterskiego, na polach startowych odwracana jest czołowa dwunastka. Sprint trwa 40 minut + jedno okrążenie. Punkty w tych zawodach przyznaje się wedle klucza:

1. miejsce – 10 punktów
2. miejsce – 9 punktów
3. miejsce – 8 punktów
4. miejsce – 7 punktów
5. miejsce – 6 punktów
6. miejsce – 5 punktów
7. miejsce – 4 punkty
8. miejsce – 3 punkty
9. miejsce – 2 punkty
10. miejsce – 1 punkt

Zawody główne punktowane są wedle normalnego systemu. Sam wyścig trwa o 5 minut dłużej względem sprintu. Zarówno w sobotę i w niedzielę dodatkowy punkty przypada kierowcy z najszybszym okrążeniem wyścigu, o ile skończył wyścig w czołowej dziesiątce. Kolejne dodatkowe dwa punkty zdobywa zwycięzca sesji kwalifikacyjnej.

Gdzie oglądać F3 w sezonie 2023?

Podobnie jak ma to miejsce z F1, także w Formule 3 mamy w Polsce dwie opcje oglądania wyścigów. Wszystkie sesje przez cały sezon F3 będzie można zobaczyć z angielskim komentarzem na oficjalnej telewizji F1, F1TV Pro. Zaś z polskim komentarzem wszystkie kwalifikacje i wyścigi, oraz treningi będzie transmitowało Viaplay. O tym, którą platformę i dlaczego, należy wybrać do oglądania F1 oraz innych serii wyścigowych, dowiecie się klikając „zobacz także”.

ZOBACZ TAKŻE
Viaplay czy F1 TV. Gdzie lepiej oglądać Formułę 1? Porównujemy dziewięć kluczowych aspektów

5/5 (liczba głosów: 1)
Reklama