Historia ostatnich lat F3 „w pigułce”
Historia tego poziomu jest długa i rozległa. Dlatego na warsztat weźmiemy to, co działo się od 2010 roku. Wówczas utworzono GP3, czyli serię, która od początku ścigała się w te same weekendy co F1. 3 lata później na bazach F3 Euro Series powstała Europejska F3. Oba mistrzostwa miały wielki prestiż i zdarzało się, że niektórzy kierowcy jak Max Verstappen czy Lance Stroll bezpośrednio z nich wskakiwali do F1.
W okolicach 2015 roku FIA postanowiła wreszcie uporządkować drabinkę prowadzącą do królowej sportów motorowych. Robiono to stopniowo i z tego powodu wiele narodowych serii F3 poznikało, aby nie mieszać w niej. Ostatecznie w 2019 roku doszło do fuzji między GP3 i Europejską F3 i od tego czasu mistrzostwa te znane są jako FIA F3. Co ciekawe, aby załatać dziurę po Europejskiej F3 utworzono serię FRECA, ale to już całkiem inna historia.
O sezonie 2022
Rok temu mieliśmy jeden z najlepszych sezonów w historii tej serii. Do ostatniej rundy aż siedmiu kierowców liczyło się w walce o tytuł mistrzowski. Mowa tu o Victorze Martinsie, Oliverze Bearmanie, Zane’u Maloneyu, Romanie Stanku, Isacku Hadjarze, Arthurze Leclercu i Jaku Crawfordzie. Finalnie to ten pierwszy zakończył kampanię na 1. lokacie po dość kontrowersyjnej sytuacji.
Przez cały sezon działo się jednak sporo. Zawody główne na Imoli i wspaniała wygrana Stanka dla wielu jest wizytówką 2022 roku. Zawody w zmiennych warunkach pogodowych na Węgrzech także dostarczyły emocji, gdy O’Sullivan i Correa jechali szybszym tempem od reszty stawki aż o 10 sekund.
Łącznie na najwyższym stopniu podium stanęło aż 11 kierowców, pięciu kolejnych wywalczyło podium. Królem wyścigów głównych okazał się Maloney, który na sam koniec sezonu wywalczył aż 3 triumfy z rzędu.
F3 2023: Kogo warto obserwować?
Faworytów do tytułu jest kilku. Cała trójka Premy tj. Zak O’Sullivan, Paul Aron i Dino Beganovic to uznani kierowcy. Jednak to Brytyjczyk powinien być liderem zespołu. Rok temu junior Williamsa w barwach najsłabszego zespołu robił prawdziwe cuda. O’Sullivan w Carlinie stawał na podium i w klasyfikacji zajął 11. miejsce.
Franco Colapinto podobnie jak on po raz drugi będzie występował w F3. Argentyńczyk zmienił jednak zespół z Van Amersfoort Racing na MP Motorsport.
Nikola Tsolov z kolei po zdominowaniu sezonu 2022 w Hiszpańskiej F4 zasili szeregi ART Grand Prix. Junior Alpine dla wielu może być pretendentem do mistrzostwa. Hitech także zmontował dobry zespół, gdyż Gabriele Mini i Luke Browning we FRECA i GB3 Championship dowiedli swojej wartości.
Nie tylko oni będą się liczyć?
Taylor Barnard i Nikita Bedrin, którzy zasilą szeregi Jenzer Motorsport mają za sobą świetny sezon w F4. Brytyjczyk został wicemistrzem ADAC F4, a Rosjanin startujący jako Włoch zajął w tych mistrzostwach 4. miejsce.
Czarnym koniem mistrzostw okazać się może Oliver Goethe, który jako urzędujący mistrz Euroformuły Open ma spore szanse na odniesienie kolejnego sukcesu. Duńsko-niemiecki kierowca bardzo polubił bowiem jazdę bolidem F3. W poniższej tabelce znajduje się pełna tabela składów.
Numer | Kierowca | Zespół | ||
---|---|---|---|---|
1. | Paul Aron | Prema Racing | ||
2. | Dino Beganovic | Prema Racing | ||
3. | Zak O'Sullivan | Prema Racing | ||
4. | Leonardo Fornaroli | Trident | ||
5. | Gabriel Bortoleto | Trident | ||
6. | Oliver Goethe | Trident | ||
7. | Kaylen Frederick | ART Grand Prix | ||
8. | Gregoire Saucy | ART Grand Prix | ||
9. | Nikola Tsolov | ART Grand Prix | ||
10. | Franco Colapinto | MP Motorsport | ||
11. | Mari Boya | MP Motorsport | ||
12. | Jonny Edgar | MP Motorsport | ||
14. | Sebastián Montoya | Hitech Pulse-Eight | ||
15. | Gabriele Mini | Hitech Pulse-Eight | ||
16. | Luke Browning | Hitech Pulse-Eight | ||
17. | Caio Collet | Van Amersfoort Racing | ||
18. | Rafael Villagomez | Van Amersfoort Racing | ||
19. | Tommy Smith | Van Amersfoort Racing | ||
20. | Oliver Gray | Rodin Carlin | ||
21. | Hunter Yeany | Rodin Carlin | ||
22. | Ido Cohen | Rodin Carlin | ||
23. | Pepe Marti | Campos Racing | ||
24. | Christian Mansell | Campos Racing | ||
25. | Hugh Barter | Campos Racing | ||
26. | Nikita Bedrin | Jenzer Motorsport | ||
27. | Taylor Barnard | Jenzer Motorsport | ||
28. | Alex Garcia | Jenzer Motorsport | ||
29. | Sophia Flörsch | PHM Racing by Charouz | ||
30. | Roberto Faria | PHM Racing by Charouz | ||
31. | Piotr Wiśnicki | PHM Racing by Charouz |
Szanse Piotra Wiśnickiego
Jednak polskich kibiców to 19-latek będzie najbardziej interesował. Kierowca z Żelechowa, który wcześniej startował we Włoskiej F4 i FRECA stał się pierwszym kierowcą z Polskim na tym poziomie od 2016 roku. Wówczas w GP3 startował Artur Janosz. Wiśnicki w sezonie 2023 będzie występował w ekipie PHM Racing by Charouz Racing System. Niemcy przejęli czeską stajnię wyścigową, która z roku na rok notowała coraz większy regres. Być może teraz będzie lepiej, bo bez tego Polakowi i pozostałej dwójce kierowców będzie trudno o punkty.
Nieco o bolidzie
Dallara F3 2019 jest konstrukcją bardzo lubianą przez kierowców. Bolid ten zapewnia dużą siłę docisku, lecz nie generuje zbyt dużo brudnego powietrza. Pozwala to na wyrównaną walkę koło w koło, której w tak wielkim stopniu nie uświadczymy w F1. Waga minimalna maszyny (z kierowcą na pokładzie) wynosi 673 kilogramy. Moc silnika wynosi z kolei 380 koni mechanicznych. Skoro mowa o jednostce napędowej. Jest to V6 o pojemności 3,4 litra. Oficjalnym dostawcą ogumienia dla F3 pozostaje niezmiennie Pirelli.
W tej serii podobnie jak w F2 kluczową rolę odgrywają ustawienia. Prema, Trident i ART Grand Prix mają najlepszych inżynierów i rokrocznie ich reprezentanci walczą o tytuły mistrzowskie. W zespołach takich jak Jenzer Motorsport, Campos Racing, czy też do niedawna w Charouz Racing System graniczyłoby to z cudem.
Kalendarz F3 2023
Po raz pierwszy w historii zawody rozgrywane będą na trzech kontynentach. Oprócz rund w Bahrajnie i Europie w kalendarzu znajdziemy zawody w Australii. Nigdy wcześniej tam nie jeżdżono. Po ponad 10 latach kierowcy rywalizujący na tym poziomie będą ścigali się w Monako. Z harmonogramu zniknęła za to runda w Holandii.
Format weekendu i punktacja
Weekend wyścigowy Formuły 3 rozpoczyna 45-minutowa sesja treningowa. Tego samego dnia, w piątek, rozgrywane są 30-minutowe kwalifikacje, których wyniki ustawiają pola startowe do niedzielnego wyścigu. Za to w sobotę, do wyścigu sprinterskiego, na polach startowych odwracana jest czołowa dwunastka. Sprint trwa 40 minut + jedno okrążenie. Punkty w tych zawodach przyznaje się wedle klucza:
1. miejsce – 10 punktów
2. miejsce – 9 punktów
3. miejsce – 8 punktów
4. miejsce – 7 punktów
5. miejsce – 6 punktów
6. miejsce – 5 punktów
7. miejsce – 4 punkty
8. miejsce – 3 punkty
9. miejsce – 2 punkty
10. miejsce – 1 punkt
Zawody główne punktowane są wedle normalnego systemu. Sam wyścig trwa o 5 minut dłużej względem sprintu. Zarówno w sobotę i w niedzielę dodatkowy punkty przypada kierowcy z najszybszym okrążeniem wyścigu, o ile skończył wyścig w czołowej dziesiątce. Kolejne dodatkowe dwa punkty zdobywa zwycięzca sesji kwalifikacyjnej.
Gdzie oglądać F3 w sezonie 2023?
Podobnie jak ma to miejsce z F1, także w Formule 3 mamy w Polsce dwie opcje oglądania wyścigów. Wszystkie sesje przez cały sezon F3 będzie można zobaczyć z angielskim komentarzem na oficjalnej telewizji F1, F1TV Pro. Zaś z polskim komentarzem wszystkie kwalifikacje i wyścigi, oraz treningi będzie transmitowało Viaplay. O tym, którą platformę i dlaczego, należy wybrać do oglądania F1 oraz innych serii wyścigowych, dowiecie się klikając „zobacz także”.