Przyszłoroczny kalendarz – ewolucja i rozwój
Do ośmiu rund rozszerzy się nam harmonogram Długodystansowych Mistrzostw Świata WEC. W ostatnich latach nie było to możliwe, ale po pięciu latach przerwy, seria wróci do tak dużego kalendarza. Sezon zgodnie z tym, co ogłoszono pół roku temu, rozpocznie sięa 2 marca w Katarze. Tam też tydzień wcześniej odbędzie się „Prolog”. Następnie 21 kwietnia seria poleci do Europy i to do Włoch. Jednak to nie Monza ugości stawkę, a Imola, która przechodzi właśnie prace modernizacyjne. W ostatnim czasie ACO upodobało sobie ten tor do ELMS. Teraz przyszła pora na wpuszczenie tam WEC. Standardowo w maju odbędzie się 6h Spa. Tym razem jednak dopiero 11 maja, a nie na przełomie kwietnia i maja. Przyszłoroczną datą 24h Le Mans będzie 15 i 16 czerwca. I to będzie ostatni wyścig sezonu rozgrywany w Europie.
Za oceanem prawie jak dawniej
FIA WEC w swojej historii ścigała się już w Brazylii czy USA tego samego roku. Wtedy też gospodarzami były odpowiednio Interlagos i Circuit of The Americas. Za rok te tory znów ugoszczą Mistrzostwa Świata 14 lipca i 1 września. ACO zrezygnowało z pomysłu wspólnego weekendu z IMSA na Sebring. Powodem była fatalna data rozgrywania wyścigów wypadająca w piątek, która była skrajnie nieatrakcyjna dla Mistrzostw. Po wypadzie do Ameryki Północnej i Południowej wracamy do Azji. 15 września odbędzie się 6h Fuji. Zaś 2 listopada sezon zamknie 8h Bahrajnu. Dlaczego Katar i Bahrajn nie są obok siebie w kalendarzu? Kraje arabskie nie chcą wchodzić sobie w drogę rozgrywając dwa wyścigi blisko siebie jeden po drugi. Dlatego Katar wykupił sobie prawo do otwierania sezonu. Zaś Bahrajn kupił prawo do jego zamykania.
Kalendarz FIA WEC na sezon 2024
L.p. | Runda | Miejsce | Data | |
---|---|---|---|---|
- | Prolog w Katarze | Lusail International Circuit | 24 - 25 lutego | |
1. | 1812 km Katar | Lusail International Circuit | 2 marca | |
2. | 6h Imola | Autodromo Enzo E Dino Ferrari | 21 kwietnia | |
3. | 6h Spa | Spa-Francorchamps | 11 maja | |
4. | 24h Le Mans | Circuit de la Sarthe | 15 - 16 czerwca | |
5. | 6h Sao Paulo | Autodromo Jose Carlos Pace | 9 lipca | |
6. | Lone Star Le Mans | Circuit of The Americas | 1 września | |
7. | 6h Fuji | Fuji International Speedway | 15 września | |
8. | 8h Bahrain | Bahrain International Circiut | 2 listopada |
LMP2 w końcu znika z WEC, ale niezupełnie
Oficjalnie potwierdziło się to, o czym donosiliśmy prosto z toru Monza rok temu. LMP2 nie pojawi się w stawce FIA WEC w sezonie 2024. Jednak nie oznacza to, że zniknie ono całkowicie. ACO bowiem przyznało tej klasie 15 miejsc. Te promotor wyścigu i WEC rozdysponuje między zespołami. Część z nich będzie przyznana automatycznie za zdobycie tytułu w ELMS i AsLMS. Natomiast pozostałe wyłonią się w drodze selekcji.
Nie wiemy, co to oznacza dla Inter Europol Competition czy United Autosports. Obecnie w WEC to są jedyne zespoły, które jeszcze nie mają potwierdzonego programu w Hypercar. Niewykluczone, że te ekipy skupią się na ELMS i AsLMS oraz połączą to z okazjonalną rywalizacją w IMSA SportsCar Championship. Wojciech Śmiechowski podczas transmisji 6h Spa powiedział, że rozważają właśnie starty w IMSA i to nawet w GTP. Jednak to zależy wyłącznie od finansów zespołu. Zobaczymy też, jak ta zmiana wpłynie na cała globalną klasę LMP2. Co to oznacza dla Roberta Kubicy? Będzie musiał sobie znaleźć fotel w klasie Hypercar lub LMGT3.