Najlepszy kierowca: Kalle Rovanperä
Fin bardzo lubi rywalizować w Estonii i właśnie tutaj wygrał swój pierwszy rajd w karierze 2 lata temu. Od tamtej pory jest niepokonany na tym terenie o czym świadczy trzecie zwycięstwo z rzędu w tym rajdzie. Na początku lepsze tempo miał Tänak i Neuville, ale od soboty młody Fin narzucił swoje tempo i odjechał rywalom, wygrywając 13 odcinków z rzędu i wyrównując rekord Loeba z Rajdu Niemiec 2008. Wygrał także Power Stage dzięki czemu zgarnął komplet punktów i wyjeżdża z Estonii z większą przewagą w mistrzostwach. Jego domowy rajd ma bardzo podobną charakterystykę tras, więc należy się spodziewać, że w Finlandii także powalczy o wygraną.
Thierry Neuville po raz pierwszy od dłuższego czasu zaprezentował dobre tempo w szybkim rajdzie. Belg nie miał zbyt dużych problemów w trakcie weekendu i pokazał się z dobrej strony przegrywając jedynie z Rovanperą. Drugie miejsce w Estonii jest dla niego dobrą prognozą przed następnym w kalendarzu rajdem Finlandii. Trasy są tam równie szybkie więc wysoka pewność siebie jest tam konieczna.
Esapekka Lappi z kolejnym podium. Po średnim początku sezonu Fin obecnie złapał dobrą formę i regularnie punktuje wysoko. Podobnie jak Neuville zaprezentował bardzo wysokie tempo o czym świadczy niecałe 7 sekund straty na mecie do swojego kolegi z zespołu. Na pewno powinien być bardzo konkurencyjny w swoim domowym Rajdzie Finlandii, który już raz udało mu się wygrać w 2017 roku.
Sunday’s celebrations 🤩🏆🍾#ToyotaGAZOORacing #GRYaris #WRC #RallyEstonia 🇪🇪 pic.twitter.com/eaSaS309Bf
— TOYOTA GAZOO Racing WRT (@TGR_WRC) July 24, 2023
Najlepszy zespół: Toyota Gazoo Racing
Toyota była najlepiej przygotowanym zespołem, co pokazało tempo Rovanpery. Wygrana w rajdzie oraz Power Stage dała mu komplet punktów. Swoje dołożył też Elfyn Evans, który był czwarty w rajdzie i drugi na Power Stage. Dzięki tym wynikom Toyota wywiozła więcej punktów niż Hyundai, który także miał dobry występ dowożąc trzy auta w TOP 5.
Największe zaskoczenie: Teemu Suninen
Fin po raz pierwszy zasiadł za sterami hybrydowego Hyundaia najwyższej klasy Rally 1 i od razu pokazał się z dobrej strony. Nie popełniał żadnych większych błędów i miał dobre tempo dzięki dojechał na 5 miejscu. Suninen będzie wymieniać się przez resztę sezonu w trzecim aucie razem z Danim Sordo. Po udanym starcie w Estonii zapewne zobaczymy go także w Finlandii, gdzie będzie miał kolejną szansę, aby pokazać się z dobrej strony.
Największe rozczarowanie: M-Sport
Lokalny faworyt Ott Tänak miał spore szanse aby powalczyć o zwycięstwo albo przynajmniej podium. Niestety rajd był dla niego przegrany jeszcze zanim się zaczął. Po czwartkowym Shakedownie wykryto problemy z silnikiem w jego Pumie. Usterki nie udało się zdiagnozować i nie pozostało nic innego jak wymienić cały silnik. Niestety na tym etapie rywalizacji oznaczała to dla niego karę 5 minut, która przekreśliła jego szanse na walkę o czołowe pozycje. Po raz kolejny M-Sport wykłada się na awaryjności swojego auta i traci cenne punkty. W tym momencie szansa na zdobycie tytułu przez Tanaka już bardzo mocno się oddaliła. Maksimum o co będzie mógł powalczyć o wicemistrzostwo. Oczywiście pod warunkiem, że zespół wreszcie upora się z awaryjnością i dostarczą Estończykowi sprzęt na miarę jego możliwości.
Klasyfikacje generalne: Rovanperä i Toyota odjechali rywalom
Kalle Rovanpera ma już 55 punktów przewagi w klasyfikacji kierowców. Na drugim miejscu jest jego kolega z zespołu Elfyn Evans, a na trzecie awansował Thierry Neuville.
W klasyfikacji producentów Toyota zwiększyła swoją przewagę nad Hyundaiem do 57 punktów. M-Sport tradycyjne na trzeciej pozycji ze spora stratą do rywali.
Inne klasy
W klasie WRC 2 najlepszy okazał się Andreas Mikkelsen, który wyprzedził dwóch Finów. Drugi był Sami Pjari, a podium uzupełnił Emil Lindholm.
Na Estońskich trasach mogliśmy kibicować także Polskiej załodze Miko Marczyk / Szymon Gospodarczyk, którzy dojechali na 5 miejscu w WRC 2 i 13 w klasyfikacji generalnej.
Następny przystanek: Rajd Finlandii
Po szybkiej Estonii przenosimy się na równie szybki Rajd Finlandii, który odbędzie się w dniach 3-6 sierpnia. Ciekawostką na pewno będzie start obecnego szefa zespołu rajdowego Toyoty Jarriego Mattiego Latvali. Doświadczony Fin gościnnie zasiądzie za kierownicą GR Yarisa Rally 1. Kto tym razem okaze się najlepszy? Czy ktoś podejmie się walki z miejscowymi kierowcami? Czy Toyota znowu okaże się najlepsza? O tym dowiemy się już za niecałe 2 tygodnie.
Wyniki Rajdu Estonii 2023 znajdziecie tutaj.