Najlepszy kierowca: Jack Doohan
Jack Doohan zwyciężył drugi wyścig główny z rzędu. Tym razem Australijczyk może mówić o szczęściu, którego brakuje mu przez większość wyścigów od kiedy jest w Formule 2. Jednak nie można umniejszać jego sukcesu. Virtuosi zdecydowało się na alternatywną strategię i startujący z 11. pola Doohan zaczął na twardszych oponach. Mimo to trzymał tempo kierowców na miękkiej mieszance i nawet zyskiwał pozycje. Na 16. okrążeniu zaczęła się jego droga po wygraną. Neutralizacja wywołana przez Jacka Crawforda dała kierowcy akademii Alpine możliwość zjazdu do boksu bez aż tak dużej straty czasowej. Australijczyk wyjechał drugi i od razu po wznowieniu wyścigu siedział na skrzyni biegów Pourchaire’a. W końcu, na 23. okrążeniu, Doohan objął prowadzenie po świetnym wyjściu z sekcji Eau Rouge – Radillion, po którym minął rywala z ART na prostej. Australijczyk ewidentnie ma pantent na Spa=Francorchamps. Wygrywał tu w 2021 w F3, oraz rok temu w wyścigu głównym Formuły 2.
One of the smiliest podiums you’ll ever see!#BelgianGP #F2 pic.twitter.com/dB72PQVLYW
— Formula 2 (@Formula2) July 30, 2023
Na podium zameldowali się także Theo Pourchaire i Enzo Fittipaldi. Francuz z akademii Saubera jechał drugi większość wyścigu, próbując uporać się z prowadzącym Bearmanem. Kierowcy walczyli ostro kilka okrążeń, a sytuacja rozwiązała się dopiero w pit stopie, gdzie mechanicy ART szybciej obsłużyli swojego zawodnika i wypuścili go przed wicemistrzem F3 z poprzedniego sezonu. Pourchaire prowadził, ale nie miał szans na twardej mieszance w walce z nowymi miękkimi oponami Doohana. W walce o zwycięstwo przez chwilę był też Enzo Fittipaldi, który ostatecznie zdobył trzecie miejsce. Na początku jechał za Bearmanem i Pourchairem, ale zdecydował się na zjazd okrążenie później, co się nie opłaciło. „Rekin” spadł na szóste miejsce, a w samej końcówce wyprzedził Maloneya i na torze był piąty. Kary dla Martinsa – za przekroczenie prędkości w pit stopie – oraz dla Bearmana, który został ukarany za kolizję z Francuzem w końcówce, przesunęły Brazylijczyka na ostatni stopień podium.
Najlepszy zespół: ART
28 punktów zdobył dziś zespół, który prowadzi w klasyfikacji generalnej. Podium zdobył Pourchaire, a 5. miejsce zajął Martins. Dla mistrza F3 był to bardzo trudny wyścig. Dostał 5 sekund kary za przekroczenie prędkości w alei serwisowej, a drugą karę może otrzymać za zachowanie po kolizji z Bearmanem, gdy ściął zakręt Les Combes i pozostał przed kierowcą Premy. Co ciekawe Brytyjczyk otrzymał 5 sekund za ten kontakt, więc może on być przekleństwem dla obu, jeżeli Martins faktycznie otrzyma karę. Zaledwie jeden punkt mniej niż ART zdobył Carlin. Kierowcy brytyjskiej ekipy świetnie się dziś bawili, tocząc niekończący się pojedynek o pozycje. Raz doszło do malutkiego kontaktu, bez konsekwencji, a Fittipaldi i Maloney nie odpuszczali sobie cały wyścig. Trwało to, oczywiście z przerwami, do ostatniego kółka, na którym Brazylijczyk wyprzedził kolegę z zespołu i tym samym zapewnił sobie podium, a Barbadoszczyk musi zadowolić się czwartym miejscem.
Największe zaskoczenia: Roman Stanek i Ralph Boschung
Roman Stanek po raz czwarty w tym sezonie zdobył punkty w F2. Czech startował 18., ale wiele incydentów oraz jego dobra jazda dała mu szansę na dobry wynik. Kierowca Tridenta zaskoczył przede wszystkim po restarcie wyścigu w końcówce, gdy zyskał 3 pozycje, awansował na ósme miejsce i zdobył 4 punkty. Wyścig główny za udany może też uznać Ralph Boschung. Po wielu nieudanych wyścigach w wykonaniu Boschunga teraz Szwajcar wreszcie może być zadowolony z weekendu. W sprincie był ósmy, a w wyścigu głównym zaliczył kolejny dobry występ. Kierowca Camposa startował siódmy i zaliczył świetny start. Na wyjściu z pierwszego zakrętu miał jednak jakiś problem, przez który nie mógł przyspieszyć i przepadł w stawce. Jednak także na jego korzyść zagrała późna neutralizacja, po której awansował na ostatnią punktowaną pozycję.
Największe rozczarowania: Frederik Vesti i Ayumu Iwasa
Lider klasyfikacji generalnej odpadł z wyścigu zanim ten się zaczął. Na okrążeniu wyjazdowym na pola startowe, Duńczyk popełnił niecodzienny błąd. Na prostej Kemmel, rozgrzewając opony i hamulce, zblokował tylne hamulce i obrócił się. Po uderzeniu w bariery nie mógł pojechać dalej i w ten sposób skończył swój udział w wyścigu głównym. Dla kierowcy, który walczy o mistrzostwo F2, takie błędy są niedopuszczalne i mogą bo słono kosztować. Jednak nie tylko on z kierowców walczących o tytuł nie dojechał do mety wyścigu. Ayumu Iwasa startował z 16. miejsca i zaryzykował startując na twardszej mieszance. Jednak pierwszym okrążeniu Japończyk nie miał przyczepności i w 7. zakręcie uderzył w bolid Dennisa Haugera. Duńczyk został zdyskwalifikowany za pomoc stewardów w powrocie do wyścigu. Za to kierowca DAMS zatrzymał się w boksie i także nie ukończył rywalizacji. W ten sposób stracił świetną okazję na odrobienie punktów do Vestiego.
DRAMA!
Before the race even begins, championship leader Frederik Vesti is OUT!
Both he and Victor Martins spin off on their reconnaissance laps, although Martins continues and makes the grid#BelgianGP #F2 pic.twitter.com/O4LJiu8hXQ
— Formula 2 (@Formula2) July 30, 2023
Klasyfikacje generalne F2 po weekendzie w Belgii
Mamy nowego lidera Formuły 2. Theo Pourchaire dzięki zajęciu drugiego miejsca przeskoczył Vestiego w klasyfikacji generalnej i wrócił na prowadzenie mistrzostw, z liczbą 168 punktów. Duńczyk traci do niego 12 oczek. Dalej sporą stratę ma Iwasa, a na 4. miejsce niespodziewanie awansował Jack Doohan, który znów liczy się w walce o najwyższe cele. W klasyfikacji zespołowej prowadzi ART, które powiększyło znacznie swoją przewagę nad drugą Premą. Na trzeci stopień podium wskoczył Carlin, który wyprzedził zespół DAMS. Pełne klasyfikacje generalne Formuły 2 w sezonie 2023 znajdziecie w osobnym artykule, do którego odnośnik jest podany poniżej.
Następna runda: Holandia
Przed kierowcami przedsionka F1 teraz prawie miesięczne wakacje. Po przerwie letniej wrócą do rywalizacji, zaczynając na torze Zandvoort w Holandii. Będzie to drugi weekend Formuły 2 na tym torze. W poprzednim sezonie wyścigi wygrywali tu nieobecni już w serii Marcus Armstrong i Felipe Drugovich. Wyścigi w Holandii będą już początkiem końca sezonu – po nich zostanie nam tylko rundy na Monzy oraz finał sezonu w Abu Zabi.
Informacje na temat kalendarza Formuły 2 w sezonie 2023 zostały przedstawione w osobnym artykule, do którego link znajduje się powyżej.
Wyniki wyścigu głównego Formuły 2 w Belgii
Fot. FIA