Najlepszy kierowca: Elfyn Evans
Evans lubi szybkie trasy Finlandii, co pokazał w tym roku wygrywając ten rajd po raz drugi w karierze. Oczywiście można by mówić, że gdyby nie błąd Rovanpery to byłby drugi, jednak jego strata do Fina przed jego wypadkiem wynosiła niecałe 6 sekund. To pokazuje, że Evans od samego początku miał tempo. Po objęciu prowadzenia na OS 8 nie oddał go już do mety systematycznie zwiększając przewagę. Ostatecznie zakończył rajd z przewagą prawie 40 sekund nad kolejnym kierowcą i dodatkowo wygrał Power Stage wywożąc z Finlandii komplet 30 punktów. Ten wynik pozwolił mu się umocnić na drugim miejscu w mistrzostwach i przy braku punktów dla Rovanpery znacznie zmniejszył swoją stratę do Fina.
Reszta podium
Thierry Neuville ostatnio odnalazł dobry rytm w szybkich rajdach szutrowych. Po drugim miejscu w Estonii dwa tygodnie temu tym razem powtórzył ten wynik w Finlandii. Nie popełnił żadnego błędu, a warto to odnotować bo w tym roku ze względu na deszcz było bardzo ślisko i wielu zawodników się na tym „przejechało”. Był wystarczająco dobry aby zająć drugie miejsce, ale za słaby, żeby walczyć z Evansem. Sam po jednym z odcinków powiedział, że czystym tempem nie jest w stanie go dogonić. Pomimo tego, kolejne drugie miejsce to bardzo dobry wynik dla Belga i spory krok w kierunku ukończenia tego sezonu na podium w klasyfikacji generalnej.
Takamoto Katsuta uzupełnił podium. Prawdę mówiąc nie jest to zbyt udany sezon dla sympatycznego Japończyka, więc tym bardziej taki wynik był mu bardzo potrzebny. Podium nie przyszło łatwo, bo przez prawie cały rajd musiał o nie walczyć z Suninenem. Drugiego dnia obrócił się na trasie i spadł na 4 miejsce. Pomimo tego odzyskał swoją pozycję na ostatnim sobotnim odcinku. W niedzielę utrzymał się na podium pokonując swojego rywala z Hyundaia o nieco ponad 4 sekundy. Katsuta bardzo potrzebował tego podium miejmy nadzieję, że doda mu to większej pewności siebie, aby mógł zakończyć ten sezon w dobrym stylu.
Four out of four stage wins for Elfyn on Saturday morning in Finland, increasing the lead to 17.7 seconds! 🥇#ToyotaGAZOORacing #GRYaris #WRC #RallyFinland 🇫🇮 pic.twitter.com/BAgSBMPfPb
— TOYOTA GAZOO Racing WRT (@TGR_WRC) August 5, 2023
Najlepszy zespół: Toyota Gazoo Racing
Toyota miała zdecydowanie najlepszy pakiet w tym rajdzie o czym świadczą 3 auta w top 5. Evans bez problemu wygrał rajd, a Katsuta uzupełnił podium. Jari Matti Latvala w swoim gościnnym starcie był piąty, co doskonale pokazuje jak dobra była Toyota w ten weekend. Szkoda jedynie błędu Rovanpery bo wtedy było by pewnie jeszcze lepiej, jednak i tak cały weekend jak najbardziej na plus dla zespołu.
Największe zaskoczenia: Teemu Suninen i Jari-Matti Latvala
Suninen w swoim zaledwie drugim starcie w hybrydowym Hyundaiu otarł się o podium. Po piątym miejscu w Estonii, tym razem poprawił się o jedną pozycję, choć mało brakowało do jeszcze lepszego wyniku. Fin przetrwał na śliskich trasach i do końca walczył z Katsutą o podium. Ostatecznie zabrakło mu nieco ponad 4 sekund do Japończyka. Wygląda na to, że Hyundai postawił na dobrego zawodnika i jeżeli Fin nadal będzie się rozkręcał to może bardzo pomóc w walce z Toyotą.
Jari-Matti Latvala po 3-letniej przerwie powrócił do auta najwyższej klasy. Obecny szef zespołu Toyota Gazoo Racing postanowił gościnnie wystartować w swoim domowym rajzie, aby lepiej poznać hybrydowe auta Rally 1. Na stanowisku szefa na czas Rajdu Finlandii zastąpił go prezes koncernu Akio Toyoda, który jest znany z dużej pasji do motorsportu i obecność Toyoty w WRC jest głównie jego zasługą. Latvala potraktował ten start jako dobrą zabawę, ale ostatecznie udało mu się przy okazji dowieźć dobry wynik. Nie miał tempa najlepszej czwórki rajdu, ale nie popełnił żadnego większego błędu i dojechał na piątym miejscu. Warto jeszcze odnotować, że zdobył punkt na Power Stage, pokonując Loubeta z M-Sportu. Bardzo ciekawe czy udany start w Finlandii zaostrzy apetyt Latvali na więcej gościnnych startów w przyszłości.
Największe rozczarowania: M-Sport i Pierre-Louis Loubet
M-Sport po niezłym początku sezonu z rajdu na rajd coraz niżej się stacza. Po awarii silnika w Estonii w Finlandii ponownie Tänak doznał podobnego problemu. Estończyk dobrze rozpoczął rajd, lecz na OS 3 uderzył w kamień na cięciu miską olejową i silnik został przytarty co oznaczało dla niego koniec rywalizacji. Oczywiście można uznać, że był to błąd kierowcy, jednak jak spojrzymy na zawodników z innych zespołów i charakterystykę Rajdu Finlandii to zobaczymy, że w trakcie całych zawodów wykonywano bardziej ryzykowne manewry. Puma jest po prostu zbyt delikatnym autem. Ma prędkość lecz jej stopień zawodności jest bardzo wysoki.
Patrząc na tegoroczne zmagania Tanaka w tym aucie przychodzi mi na myśl sezon 1999, kiedy to na trasach debiutował Focus WRC i Colin McRae nie ukończył nim ponad połowy rund ze względu na błędy i awarie. Puma podobnie jak wtedy Focus jest bardzo szybka, ale mało kiedy w 100% działa. Jeżeli zespół nie rozwiąże swoich problemów szybko to tegoroczny sezon Tänaka będziemy mogli spisać na straty.
Z deszczu pod rynnę…
Przy pechu Tanaka to drugi kierowca powinien go zastąpić i stanąć na wysokości zadania wywożąc dla zespołu jakiekolwiek punkty. Niestety Pierre-Louis Loubet ponownie zawiódł i to z własnej winy. Na tym samym odcinku, co odpadł Tänak, Francuz urwał koło w swoim aucie i zakończył dzień. Powrócił do rywalizacji w kolejnych dniach, ale już nie liczył się w walce o punkty. Czarę goryczy przelał Power Stage, gdzie Loubet przegrał walkę o jeden punkt z gościnnie startującym Latvalą, który nie ukrywajmy nie miał tempa ścisłej czołówki i wystartował czysto dla zabawy, a mimo tego był szybszy niż etatowy kierowca M-Sportu. Moim zdaniem zespół powinien pójść śladami Hyundaia i na kolejny rok zatrudnić w to miejsce bardziej doświadczonego kierowcę, który będzie dowoził punkty. Na rynku jest wielu znacznie lepszych kierowców niż Loubet, który pomimo pewnego doświadczenia w WRC nadal sobie nie radzi.
Klasyfikacje generalne: Toyota na czele, Evans odrabia straty
W klasyfikacji generalnej nadal prowadzi Kalle Rovanperä, jednak jego przewaga nad Evansem zmalała z 55 do 25 punktów. Thierry Neuville umocnił się na trzecim miejscu. W klasyfikacji producentów Toyota zwiększyła swoją przewagę nad Hyundaiem. M-Sport tradycyjnie trzeci z ogromną stratą do rywali.
Inne klasy
Najszybszym zawodnikiem z spoza Rally 1 był Olivier Solberg, który dojechał na szóstym miejscu, jednak on nie punktuje w WRC 2. Dlatego najlepszym zawodnikiem w tej klasie był Fin Sami Pjari w Skodzie. Podium uzupełnili Adrien Fourmaux z M-Sportu i Nikolay Gryazin w kolejnej Skodzie.
Miko Marczyk zakończył rajd na 13 miejscu w klasyfikacji generalnej i 7 w WRC 2. Mieliśmy też Polską załogę w WRC 3, jednak Marek Paciorkowski / Kamil Heller dachowali w sobotę na OS 13 i nie wrócili do rywalizacji.
WE DID IT – WE ARE RALLY FINLAND WINNERS! 🇫🇮🏆
This is a real dream come true 🥹 Big thanks to Enni, the team and everybody involved 🙌#WRC2 #RallyFinland #WRC pic.twitter.com/BxXLZv6YeL
— Sami Pajari (@samipajari) August 6, 2023
Następny przystanek: Rajd Akropolu
Kolejną rundą będzie najbardziej wymagający rajd szutrowy w Europie, czyli Akropol. Rywalizacja odbędzie się w dniach 7-10 września. Kto tym razem okaże się najlepszy? Czy Hyundai podejmie walkę z Toyotą? A może M-Sport wreszcie się obudzi? O tym przekonamy się za miesiąc.
Pełne wyniki Rajdu Finlandii 202 w WRC znajdziecie tutaj.