3 lata „obsuwy”
Pierwotne plany organizatorów mistrzostw F2 zakładały, że to w 2021 roku zadebiutuje nowa konstrukcja stosowana w bezpośrednim przedsionku F1. Wszystko zepsuła jednak pandemia koronawirusa. W jej wyniku kibice i kierowcy musieli czekać aż 3 lata na wprowadzenie do życia nowego bolidu. Gdy światowa sytuacja uległa poprawie Dallara w spokoju mogła oddać się projektowi, który będzie stosowany w wyścigach już za rok.
What’s new for 2024?! 🔎🆕#F2 #RoadToF1 @fia pic.twitter.com/dAVf0rFsfv
— Formula 2 (@Formula2) August 31, 2023
Nieco o starym bolidzie
Dallara F2 2018, jak sama nazwa wskazuje, została wprowadzona do użytku w sezonie 2018. Zastąpiła ona model Dallara GP2/11, który pamiętał jeszcze czasy GP2. Nowy bolid okazywał się wolniejszą konstrukcją na niektórych torach, a ponadto spora część kierowców zwracała uwagę na jej zawodność. Przede wszystkim chodziło o liczne sytuację z gaśnięciem silnika na starcie, co bardzo często zdarzało się w pierwszym sezonie jej funkcjonowania. Niemniej konstrukcja ta zapewniała sporo ścigania, ponieważ generowała ona bardzo mało tzw. brudnego powietrza.
Wizualnie przypomina Super Formułę
Zmiany w nowej konstrukcji F2 są widoczne gołym okiem. Przede wszystkim w oczy rzuca się tylne skrzydło, które do złudzenia przypomina te z Super Formuły. Ma ono taki kształt, aby ograniczyć brudne powietrze podczas gonienia rywala. W Japonii takie rozwiązanie dało efekt i jak widać F2 również poszła w tym kierunku. Już teraz ogłoszono, że nowa konstrukcja planowo używana będzie w sezonach 2024, 2025 i 2026.
Dallara F2 2024. Dane techniczne
Bolid będzie spełniał przede wszystkim pełne standardy bezpieczeństwa z F1. Jego długość całkowita wynosi 5284 milimetry, a szerokość 1900 mm. Wysokość zaś ma wartość 1097 mm, a rozstaw osi 3135 mm. Jednostkę napędową po raz kolejny dostarczy Mecachrome. Silnikiem będzie 3,4 litrowe V6 z pojedynczym turbodoładowaniem. Maksymalny moment obrotowy ma wynosić 570 Nm przy 6000 obr./min. Skrzynia biegów nadal będzie 6-biegowa. Ponadto w F2 kierowcy nadal nie będą mieli do dyspozycji wspomagania układu kierowniczego. Zmiany obejmą tez paliwo – Aramco dostarczy w 55% zrównoważone paliwo pochodzenia biologicznego na rok 2024. DRS pozostanie bez zmian, a nowy system FEV (sterowany elektrycznie) ma być zgodny z najnowszymi standardami FIA.