Connect with us

Czego szukasz?

WRC

Rajd Akropolu: Rovanperä wrócił do wygrywania. Sporo błędów rywali | Analiza

Kalle Rovanperä zwyciężył w Rajdzie Akropolu i umocnił się na pozycji lidera w mistrzostwach. Drugi był jego najgroźniejszy rywal w Toyocie, czyli Elfyn Evans. Podium uzupełnił Dani Sordo z Hyundaia. Wymagające trasy sprawiły, że wielu kierowców miało problemy.

Kalle Rovanpera, Toyota
Fot. toyotagazooracing.com / Kalle Rovanpera, Toyota, Akropol

Najlepszy kierowca: Kalle Rovanperä

Fin jako jeden z niewielu kierowców przejechał ten rajd czysto, unikając przebić opon czy problemów technicznych. Nie miał łatwo jako, że startował jako pierwszy i trochę stracił pierwszego dnia, lecz ciągle utrzymywał się na podium. Neuville i Ogier postawili mu twarde warunki, lecz obaj odpadli z rywalizacji o zwycięstwo drugiego dnia po własnych błędach. Rovanperä objął prowadzenie na ostatnim odcinku drugiego dnia i w niedzielę go nie oddał. Jest to jego trzecia wygrana w sezonie, która mocno go przybliżyła do zdobycia drugiego tytułu.

Drugi był Elfyn Evans, którego w tym rajdzie dotknęły problemy techniczne. Kłopoty z silnikiem drugiego dnia sprawiły, że musiał dokończyć odcinek korzystając jedynie z napędu elektrycznego i stracił na tym minutę. Poza tym dwa przebicia opon także nie pomogły. Druga pozycja to bardzo dobry wynik patrząc na to ile kłopotów miał Evans, jednak strata do Rovanpery w mistrzostwach się zwiększyła.

Dani Sordo uzupełnił podium. Hiszpan nie posiadał tempa do walki z czołówką, lecz po błędach Neuville’a i Ogiera oraz kłopotach technicznych Tanäka udało mu się awansować na podium. Nie miał on także większych problemów i ponownie dowiózł wysokie punkty będąc najlepszym kierowcą Hyundaia na mecie.

 


ZOBACZ TAKŻE
Rajd Finlandii: Wygrana Evansa. Błąd Rovanpery | Analiza

Najlepszy zespół: Toyota Gazoo Racing

Dublet na mecie dzięki Rovanperze i Evansowi pokazuje, kto miał najlepiej przygotowane auto w tym rajdzie. Nie był to jednak bezbłędny występ w wykonaniu Toyoty. O ile uszkodzone zawieszenie u Ogiera mogło być spowodowane błędem kierowcy o tyle kłopoty z jednostką spalinową w aucie Evansa mocno przeszkodziły mu w walce o zwycięstwo. Na szczęście dla nich Hyundai i M-Sport miały znacznie więcej problemów. Przy takich wynikach Toyota może przypieczętować kolejny tytuł przed końcem sezonu.

Największe zaskoczenie: Ott Tänak

Estończyk już na samym początku miał problemy ze swoja Pumą. Kłopoty z układem chłodzenia spowodowały, że spóźnił się na PKC i dostał 3 minuty i 40 sekund kary. Efektem tego był spadek na 32 miejsce. Pomimo tego Tänak się nie poddał. Już pierwszego dnia awansował do Top 10 i w kolejnych dniach piął się w górę prezentując dobre tempo i korzystając na błędach rywali. Ostatecznie udało mu się ukończyć rajd na czwartym miejscu zdobywając dodatkowo trzy punkty na Power Stage. Gdyby odliczyć od tego wyniku karę Ott mógł ukończyć rajd na drugiej pozycji. Także jak widać kierowca ma tempo i wole walki tylko potrzebuje lepszego sprzętu.

Największe rozczarowanie: M-Sport

Ciężko powiedzieć coś nowego na temat tego zespołu. Puma jest szybka, ale awaryjność jest zdecydowanie za duża. Problemy z układem chłodzenia wyeliminowały Loubeta już na samym początku rajdu. Ten sam problem miał Tänak, który zdołał się z nim uporać, lecz kara czasowa zabrała mu potencjalną szansę na podium w tym rajdzie. Zespół naprawdę musi wziąć się w garść i uporać z awaryjnością swojego auta. W innym przypadku nigdy nie zawalczą z Toyotą i Hyundaiem, a czołowi kierowcy nie będą zainteresowani jazdą dla nich.

Klasyfikacje generalne: Toyota na czele, Rovanperä umacnia się na prowadzeniu

Kalle Rovanperä powiększył swoją przewagę w mistrzostwach nad Evansem do 37 punktów. Thierry Neuville pomimo braku punktów utrzymał się na trzecim miejscu, lecz jego strata to już 66 „oczek”.

Toyota zdecydowanie prowadzi w klasyfikacji producentów. Dalej, bez zmian, są Hyundai i M-Sport

ZOBACZ TAKŻE
Klasyfikacja generalna WRC 2023. Aktualne zestawienie

Inne klasy

W klasie WRC 2 wygrał Andreas Mikkelsen, który po zaciętej walce pokonał Gusa Greensmitha. Na mecie całego rajdu dzieliło ich zaledwie 10 sekund. Podium uzupełnił Yohan Rossel. Polacy nie mieli zbyt wiele szczęścia w tym rajdzie, ale obaj dojechali do mety w punktach. Kajetan Kajetanowicz był szósty w klasie WRC 2 i drugi w WRC Challenger. Miko Marczyk zajął dziewiąte miejsce w WRC 2 i piąte w WRC Challenger. W tej drugiej klasyfikacji najlepszy był Grégoire Munster.

Następny przystanek: Rajd Chile

Następną rundą będzie Rajd Chile, który dopiero po raz drugi zagościł w kalendarzu WRC. Pierwsza edycja ze stawką WRC odbyła się w sezonie 2019 i padła łupem Tanaka, który pokonał Ogiera i Loeba. Rajd odbędzie się w dniach 28 września – 1 października. Kto tym razem okaże się najlepszy? Czy Evans odrobi straty do Rovanpery? A może ktoś inny powalczy o zwycięstwo? Tego dowiemy już za niecałe 3 tygodnie.

ZOBACZ TAKŻE
Kalendarz WRC 2023. Terminarz rajdów w nowym sezonie

Wyniki Rajdu Akropolu 2023 w WRC znajdziecie tutaj.

Reklama