Connect with us

Czego szukasz?

WRC

WRC CER: Wygrana Neuville’a, Rovanperä mistrzem | Analiza

Thierry Neuville okazał się najlepszy w pierwszej edycji wymagającego Rajdu Europy Centralnej. Na drugim miejscu dojechał Kalle Rovanperä, który dzięki temu wynikowi zapewnił sobie drugi tytuł mistrza świata. Podium uzupełnił Ott Tänak. Dobrze spisały się Polskie załogi w WRC 2. Jak przebiegała rywalizacja na terenie trzech krajów? Zdradzamy.

Kalle Rovanperä, Toyota
Fot. toyotagazooracing.com / Kalle Rovanperä, Toyota

Najlepszy kierowca: Thierry Neuville

Belg już od startu pokazywał dobre tempo. W piątek, na początku, spadł na trzecie miejsce, gdy na drodze było bardzo ślisko, ale już pod koniec dnia udało mu się wejść pomiędzy walczących o tytuł Rovanperę i Evansa. W sobotę wykorzystał bardziej ostrożną jazdę Rovanpery i wyszedł na prowadzenie dowożąc je do mety z przewagą prawie minuty. Jest to drugie zwycięstwo dla Belga w sezonie, które umocniło go na podium w klasyfikacji mistrzostw. W Japonii może on powalczyć jeszcze wicemistrzostwo, bo jego strata do Evansa wynosi zaledwie 7 punktów.

Kalle Rovanperä miał zdecydowanie najlepsze tempo w deszczowych warunkach. Po piątku prowadził z przewagą ponad pół minuty nad resztą stawki. Drugiego dnia popełnił mały błąd na OS 10, gdzie stracił sporo cennych sekund, jednak nie uszkodził auta. Po tym jak na kolejnym odcinku z trasy wypadł Evans Fin już wiedział, że nie musi ryzykować i znacznie przykręcił swoje tempo oddając prowadzenie Neuville’owi. Druga pozycja w zupełności wystarczyła, aby Kalle sięgnął po swój drugi tytuł WRC na jedną rundę przed końcem. Wspaniały sezon tego zawodnika, który ze względu na młody wiek jeszcze wiele może osiągnąć w przyszłości w tym sporcie.

Ott Tänak uzupełnił podium. Estończyk, który po tym roku żegna się z M-Sportem pojechał całkiem dobry rajd, lecz nie miał tempa, aby włączyć się do walki o zwycięstwo. Na początku był czwarty i skorzystał na wypadnięciu Evansa, jednak drugiego dnia miał spore problemy z ustawieniami auta i hydrauliką w swojej Pumie, przez co tracił czas. Na nocnym odcinku wypadł z trasy tracąc wiele sekund. Ostatecznie jednak udało mu się obronić przed doganiającym go Ogierem i uzupełnił podium. Pomimo tego trudno mu będzie powalczyć o P3 w klasyfikacji generalnej, bo przed ostatnią rundą traci do Neuvilla 22 punkty, jednak dobrze by było zakończyć sezon kolejnym dobrym wynikiem.

 

 

ZOBACZ TAKŻE
Rajd Chile: Wygrana Tänaka, Toyota z mistrzostwem | Analiza

Najlepszy zespół: Toyota Gazoo Racing

Toyota miała trzy auta w czołowej piątce klasyfikacji generalnej rajdu. Rovanperä był drugi zapewniając sobie tytuł, a Ogier i Katsuta zakończyli rajd tuż za podium na pozycjach 4 i 5. Gdyby nie wypadek Evansa w sobotę to ten wynik mógłby być jeszcze lepszy. Zespół już wcześniej zapewnił sobie tytuł w klasyfikacji producentów więc ze spokojem może się szykować na swoją domową rundę w Japonii.

Największe zaskoczenie: Grégoire Munster

Dla młodego Luksemburskiego kierowcy był to drugi start za kierownicą Pumy Rally 1 i trzeba przyznać, że bardzo udany. Grégoire przez cały rajd notował czasy w czołowej dziesiątce, przy czym w porównaniu do wielu bardziej doświadczonych kierowców nie popełniał błędów i utrzymał auto na trasie. Przejechał czysty rajd co zaprocentowało wysoką 7 pozycją na mecie przegrywając jedynie z etatowymi kierowcami WRC. Miejmy nadzieje, że ten wynik przełoży się na kolejne szanse startów w aucie Rally 1.

Największe rozczarowania: Elfyn Evans, Esapekka Lappi i Pierre-Louis Loubet

Evans wyciągnął lekcje z poprzedniego sezonu i jego poprawa formy pomogła mu włączyć się do walki o tytuł w tym roku. Niestety, gdy presja jest wysoka to Elfynowi zdarzają się błędy, czego mieliśmy przykład w tym rajdzie. Aby przenieść walkę o tytuł na ostatnią rundę do Japonii Evans musiał pokonać w tym rajdzie Rovanperę. Już po pierwszym dniu tracił do Fina ponad 47 sekund, nie mogąc odnaleźć szybkości na śliskiej nawierzchni. Drugiego dnia, gdy jego rywal popełnił błąd, zbliżył się na 24 sekundy, jednak tego nie wykorzystał. Już na kolejnym odcinku na jednym z zakrętów zblokował koło i wypadł z trasy uderzając w szopę. To przekreśliło jego szanse na tytuł. Wielka szkoda, że tak się stało, bo była szansa na walkę do ostatniej rundy. Evans popełnił podobny błąd co w sezonie 2020, gdzie przegrał tytuł z Ogierem (choć wtedy to on był liderem przed ostatnim rajdem).

Esapekka Lappi już drugi rajd z rzędu odpadł z rywalizacji z powodu własnego błędu. W Chile Fin pożegnał się z rajdem na pierwszym odcinku tu niewiele później, bo na OS 5. Poślizg i uderzenie bokiem w drzewo doprowadziły do takich uszkodzeń, że nie było mowy o kontynuowaniu rajdu. Lappi miał dobrą środkową część sezonu, gdzie regularnie zdobywał podia i musi wrócić do tej dyspozycji. Obecnie przegrywa w klasyfikacji generalnej z Sebastianem Ogierem, który jedzie niepełny sezon a to nie powinno mieć miejsca w przypadku pełnoetatowego zawodnika.

Pierre-Louis Loubet zaliczył kolejny fatalny rajd. Kara za nieprawidłowe zapięcie kasku, wypadek na OS 8 i kłopoty ze skrzynią biegów w niedzielę. To pozwoliło mu ukończyć rajd na zaledwie 10 miejscu. To była jego ostatnia szansa na poprawienie swojej pozycji w mistrzostwach, której nie wykorzystał. W Japonii jego samochód otrzyma Fourmaux.

Klasyfikacje generalne: Toyota i Rovanperä zwycięzcami, walka o wicemistrzostwo trwa

Kalle Rovanperä po tym rajdzie zapewnił sobie tytuł mistrzowski w sezonie 2023. Za jego plecami nadal toczy się walka o wicemistrzostwo. Elfyn Evans jest drugi, ale jego przewaga nad trzecim Neuvillem wynosi tylko 7 punktów. Matematyczne szanse na wicemistrzostwo ma jeszcze Tänak, ale są one bardzo małe i jego rywale musieliby nie zapunktować.

W klasyfikacji producentów wygrała Toyota przed Hyundaiem i M-Sportem i tu już się nic w tym sezonie nie zmieni.

ZOBACZ TAKŻE
Klasyfikacja generalna WRC 2023. Aktualne zestawienie

Inne klasy. Dobre wyniki Polaków

W klasie WRC 2 najlepszy okazał się Francuz Nicolas Ciaim. Za nim znaleźli się Erik Cais i Kajetan Kajetanowicz. Polacy bardzo dobrze poradzili sobie w rajdzie, z którego wypadały znacznie bardziej doświadczone załogi. Tak samo prezentuje się podium w klasyfikacji WRC Challenger. Dobry wynik osiągnął także Miko Marczyk, który zajął w tych klasach miejsca 5 i 4.

W WRC 2 tytuł zapewnił sobie Andreas Mikkelsen. Norweg pomimo wypadnięcia z trasy ma wystarczającą ilość punktów, aby już świętować mistrzostwo. Pomogły mu w tym także błędy jego rywali. Potknięcia w tym rtajdzie zaliczyli także Rossel czy Greensmith. 

 

 

ZOBACZ TAKŻE
Sezon WRC 2005 - Loeb odjechał rywalom - cz. 2 | Historia rajdów

Następny przystanek: Rajd Japonii

Zawodnicy mają przed sobą jeszcze asfaltowy Rajd Japonii, który zakończy tegoroczne mistrzostwa. Impreza odbędzie się w dniach 16-19 listopada. Kto tym razem okaże się najlepszy? Czy Toyota wygra na swoim podwórku? A może Neuville powtórzy swój ubiegłoroczny sukces? O tym przekonamy się już za niespełna 3 tygodnie.

ZOBACZ TAKŻE
Kalendarz WRC 2023. Terminarz rajdów w nowym sezonie

Pełne wyniki Rajdu Europy Centralnej 2023 w WRC znajdują się tutaj.

Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama