Najlepszy kierowca: Elfyn Evans
Kluczowy okazał się pierwszy dzień rajdu, który przebiegał w deszczowych warunkach. Ciasne i kręte drogi w połączeniu ze śliską nawierzchnią stanowiły duże wyzwanie dla kierowców. Najlepiej w tych warunkach poradził sobie Evans. Poza jednym przestrzeleniem skrzyżowania nie popełniał błędów i miał zdecydowanie najlepsze tempo kończąc pierwszy dzień z przewagą prawie dwóch minut nad drugim Ogierem. W sobotę i niedzielę po prostu kontrolował swoje tempo bezpiecznie dowożąc zwycięstwo do mety. Dzięki trzeciej wygranej zapewnił sobie tytuł wicemistrzowski w tym sezonie.
Sébastien Ogier nie miał łatwo w tym rajdzie, ale i tak dowiózł bardzo dobry wynik. Pierwszego dnia narzekał na parującą szybę w swoim aucie. Dodatkowo na jednym z odcinków uderzył bokiem w barierkę i uszkodził drzwi. Dostał także minutę kary za spóźnienie się na punkt PKC, po tym jak mechanicy nie mogli się uporać na czas z uszkodzeniami jego auta. W kolejnych dniach było już dobrze, jednak strata po piątku była zbyt duża do nadrobienia i Francuz musiał zadowolić się drugim miejscem, które było istotne dla wyniku zespołu.
Kalle Rovanperä postanowił pojechać ten rajd bezpiecznie. Fin już wcześniej zagwarantował sobie tytuł i tutaj nie musiał walczyć za wszelką cenę. Poza tym sam mówił, że nie czuł się zbyt komfortowo za kierownicą auta w tych warunkach i wolał nie podejmować zbędnego ryzyka. Ta strategia się opłaciła, dzięki czemu uzupełnił podium, które w całości składało się z zawodników Toyoty.
Najlepszy zespół: Toyota Gazoo Racing
Japończycy przypieczętowali swój kolejny mistrzowski sezon w najlepszy możliwy sposób, zajmując całe podium w swojej domowej rundzie. Był to drugi taki przypadek w tym sezonie (pierwszym było tegoroczne Safari, gdzie zajęli pierwsze 4 miejsca). Pomimo dużych sukcesów Toyota dopiero po raz pierwszy w historii odniosła zwycięstwo w swoim domowym rajdzie. Na piątej pozycji dojechało także Takamoto Katsuta, który, ostatniego dnia pokonał Tänaka. Gdyby nie błąd pierwszego dnia to także miałby szansę na walkę o podium. Na ten moment Toyota dysponuje najlepszym pakietem w stawce jeżeli chodzi auto i załogi, co widać po wynikach w ostatnich latach.
🥇🥈🥉 A dream 1-2-3 finish in Japan! 🥇🥈🥉
Elfyn and Scott win in a #GRYaris podium sweep, ending a season of success in style! 🏆🙌#ToyotaGAZOORacing #WRC #RallyJapan 🇯🇵 pic.twitter.com/DOiI1cMqHf
— TOYOTA GAZOO Racing WRT (@TGR_WRC) November 19, 2023
Największe zaskoczenie: Andreas Mikkelsen
Świeżo upieczony mistrz WRC 2 (po raz drugi w karierze) zaimponował tempem szczególnie pierwszego dnia. Gdy wielu kierowców miało problemy i popełniało błędy doświadczony Norweg za kierownicą Fabii Rally 2 był bezbłędny. Zakończył piątkowy etap na bardzo wysokim czwartym miejscu w klasyfikacji generalnej zostawiając za sobą wiele aut wyższej klasy Rally 1. W sobotę i niedzielę, gdy pogoda uległa poprawie sytuacja zaczęła wracać do normy i stracił swoją pozycję na rzecz kierowców w mocniejszych maszynach spadając na 7. miejsce.
Pomimo tego występ pierwszego dnia w tak trudnych warunkach naprawdę zasługuje na pochwałę. Dobrze, gdyby Andreas dostał jeszcze kiedyś szansę na angaż w aucie najwyższej kategorii, bo nadal udowadnia, że jest świetnym kierowcom.
Największe rozczarowanie: Hyundai Motorsport
Był to występ, który w Hyundaiu na pewno będą chcieli szybko zapomnieć. Już pierwszego dnia stracili dwóch zawodników, którzy byli typowani do walki o zwycięstwo na asfaltowej nawierzchni. Dani Sordo nie przełamał swojego pecha z poprzedniego roku i tym razem znów zakończył rywalizację w rajdzie już na OS 2, tym razem przez własny błąd. Ubiegłoroczny zwycięzca tej imprezy Thierry Neuville dobrze zaczął i prowadził, lecz na OS 6 uderzył w drzewo zaledwie 100 metrów po starcie odcinka. Uszkodzone zawieszenie nie pozwoliło mu jechać dalej. Lappi był dopiero siódmy z resztą asfalt nie należy do jego ulubionych nawierzchni. Tym samym Hyundai już pierwszego dnia miał po zawodach.
Na pocieszenie zostało ostatecznie czwarte miejsce Lappiego, który się poprawił w kolejnych dniach, lecz po występie w poprzedniej rundzie apetyt był na znacznie więcej. Hyundai musi wyciągnąć wnioski z tego sezonu i wrócić mocniejszy w 2024 roku, jeżeli chcą rzucić prawdziwe wyzwanie Toyocie.
Klasyfikacje generalne: Evans wicemistrzem
Już wcześniej mistrzem został Kalle Rovanperä. Elfyn Evans dzięki wygranej w Japonii zapewnił sobie wicemistrzostwo. Thuierry Neuville wygrał pojedynek o 3 miejsce z Tanakiem pokonując go o 15 punktów na koniec sezonu.
W klasyfikacji producentów także już wcześniej wszystko się rozstrzygnęło. Wygrała Toyota przed Hyundaiem i M-Sportem.
Inne klasy: Kajetanowicz z tytułem
W klasie WRC 2 najlepszy był Andreas Mikkelssen, który wyprzedził Nikolaja Gryazina i Kajetana Kajetanowicza. Cała trójka zajęła także pozycje od 7 do 9 w klasyfikacji generalnej. W klasie WRC Challenger wygrał Gryazin, a drugi był „Kajto”. Ten wynik pozwolił Polakowi na sięgniecie po tytuł mistrzowski w klasie WRC Challenger.
Jest to dla niego pierwszy taki sukces odkąd zaczął startować w światowym czempionacie. Wielokrotnie kończył sezony na podium w klasach WRC 2 i WRC 3, ale nigdy jeszcze żadnego nie wygrał aż do teraz.
Dobrze spisał się także drugi nasz reprezentant Daniel Chwist. Zajął on 12. miejsce w klasyfikacji generalnej, 5 w WRC 2 i 4 w WRC Challenger.
ZROBILI TO ‼️ 🔥@Kajto_pl i Maciej Szczepaniak mistrzami świata @OfficialWRC w kategorii WRC2 Challenger. Załoga ORLEN Teamu piąty sezon z rzędu na podium. Wielki Kajto 👏 💪 #TeamKajto pic.twitter.com/vKrJObbbif
— ORLEN Team (@TeamORLEN) November 19, 2023
Następny przystanek: Rajd Monte Carlo
Sezon 2023 już za nami. Kalle Rovanperä zdobył swój drugi tytuł, o który jednak musiał bardziej powalczyć niż rok wcześniej. Na 13 rozegranych rajdów mieliśmy pięciu różnych zwycięzców. Każdy z trzech producentów wygrał rajd także można powiedzieć, że był to całkiem interesujący sezon, pomimo wyraźnej przewagi Toyoty. Teraz czekają nas nieco ponad dwa miesiące zimowej przerwy przed rozpoczęciem kolejnego sezonu, który tradycyjnie otworzy Rajd Monte Carlo. Impreza odbędzie się w dniach 25-28 stycznia. Kto tym razem okaże się najlepszy? Kto najlepiej przygotuje się do kolejnego sezonu? Czas pokaże.
Wyniki Rajdu Japonii 2023 znajdują się tutaj,