Connect with us

Czego szukasz?

WRC

WRC 2023: Oceny kierowców | Podsumowanie sezonu

Sezon WRC 2023 dobiegł już końca, więc warto podsumować i ocenić kierowców. Kto zaskoczył pozytywnie, a kto negatywnie? O tym w naszym podsumowaniu.

Toyota mistrzowie WRC 2023 podsumwoowanie oceny kierowców
Fot. ewrc-results.com / Kierowcy Toyoty

1. Kalle Rovanperä | Ocena: 9/10

Po dominującym sezonie 2022, gdy mistrz zwyciężył w aż 6 rajdach tym razem walka o tytuł była trudniejsza. W tym roku Kalle Rovanperä na pierwsze zwycięstwo musiał poczekać aż do majowego Rajdu Portugalii. W trakcie sezonu dołożył jeszcze wygrane w Estonii i Grecji. Pomimo mniejszej liczby wygranych rajdów Rovanperä w tym sezonie imponował swoją regularnością. Na 12 ukończonych rajdów nigdy nie finiszował niżej niż na 4 miejscu, a poza wygranymi dołożył jeszcze 5 miejsc na podium. Nie ukończył jedynie swojego domowego Rajdu Finlandii po popełnieniu błędu. Jego regularność pozwoliła mu cieszyć się z drugiego tytułu już na jedną rundę przed końcem sezonu.

Tuż po zakończeniu Rajdu Japonii Rovanperä ogłosił, że w kolejnym sezonie wystartuje jedynie w wybranych rundach i nie będzie bronił swojego tytułu. Pomimo zaledwie 23 lat Fin bardzo wcześnie zaczął regularne starty w rajdach i tłumaczył, że chciałby sobie zrobić przerwę i trochę odpocząć, aby powrócić w pełni sił na sezon 2025.

2. Elfyn Evans | Ocena: 8.5/10

Po bezbarwnym sezonie 2022 tym razem było znacznie lepiej. 3 wygrane i liczenie się w walce o tytuł prawie do końca pokazują, że Evans zrobił w tym roku progres. Także był regularny i w 11 rundach dojeżdżał w Top 5 klasyfikacji. Nie ukończył Portugalii po własnym błędzie. Był dopiero 13. w Rajdzie Europy Centralnej, gdy drugiego dnia wypadł z trasy. Niestety przez ten błąd stracił szanse na tytuł. Pomimo tego był to dla niego udany sezon. W zaistniałej sytuacji, gdy Rovanperä nie wystartuje w pełnym sezonie to czyni z Evans będzie liderem zespołu i jednym z głównych faworytów do walki o tytuł.

ZOBACZ TAKŻE
Rajd Japonii: Dominacja Toyoty. Kajetanowicz z tytułem | Analiza

3. Thierry Neuville | Ocena: 7.5/10

Belg utrzymał swój poziom i trzeci rok z rzędu zakończył mistrzostwa na 3. miejscu. Wygrał 2 rajdy i jeszcze w 6 innych stawał na podium. Był szybki, ale jak zwykle zabrakło tej przysłowiowej kropki nad „i”, aby włączyć się do walki o tytuł. Dyskwalifikacja w Safari i odpadnięcie po własnych błędach w Chorwacji i Japonii pokazują, że Neuville’owi nadal czegoś brakuje aby spiąć cały perfekcyjny sezon. W kolejnym roku będzie kontynuował swoją przygodę w Hyundaiu, jednak ponownie będzie miał koło siebie w zespole Tänaka, który na pewno zachwieje jego pozycją lidera zespołu.

4. Ott Tänak | Ocena: 8/10

Estończyk niezadowolony decyzjami kierownictwa w Hyundaiu na sezon 2023 powrócił do M-Sportu. Jeżeli chodzi o samo tempo to Ott wyciskał ze swojego auta co się da, co zaprocentowało zwycięstwami w Szwecji i Chile. Do tego dołożył jeszcze podia w Chorwacji i Europie Centralnej. Niestety, o ile Tänak miał tempo do walki o najwyższe pozycje, o tyle sprzęt jakim dysponował często mu na to nie pozwalał. Liczne problemy z elektroniką, układem hybrydowym oraz awarie silnika spowodowały, że dość szybko wypadł z walki o tytuł. Niezła końcówka już na niewiele się zdała i Tänak ostatecznie ukończył mistrzostwa poza podium. Jeszcze przed zakończeniem sezonu ogłosił, że na kolejny rok wraca do Hyundaia w nadziei na otrzymanie lepszego auta, które pozwoli mu walczyć o tytuł.

5. Sébastien Ogier | Ocena: 8/10

Seb ponownie zaliczył okrojony program startów w barwach Toyoty. Wygrał 3 rajdy i dołożył jeszcze podium w Japonii. Zdarzało mu się więcej błędów niż w poprzednim sezonie, a także narzekał na opony Pirelli.  Pomimo tego zakończył sezon o jedno miejsce wyżej niż rok wcześniej. W kolejnym sezonie będzie kontynuować swój program startów w wybranych rundach, dzieląc auto z Kalle Rovanperą.

6. Esapekka Lappi | Ocena: 6.5/10

Fin, który w zeszłym roku miał częściowy program w Toyocie tym razem zaliczył pełny sezon w Hyundaiu. Drugie miejsce w Rajdzie Sardynii to jego najlepszy wynik w tym roku. Dorzucił jeszcze trzy trzecie miejsca w innych rajdach. Lappi momentami prezentował bardzo dobre tempo, jednak popełniał za dużo błędów. W Meksyku prowadził, aby drugiego dnia rozbić samochód. Podobnie zakończył rajdy w Chile, Europie Centralnej czy w Finlandii. Pomimo pełnego sezonu zgromadził mniej punktów niż Ogier, który wystartował tylko w ośmiu rundach. Esapekka jest szybkim i już doświadczonym zawodnikiem. Na tym etapie kariery powinien już wystrzegać się takich błędów jakie ciągle mu się przytrafiają. W kolejnym roku powróci do częściowego programu w Hyundaiu.

7. Takamoto Katsuta | Ocena: 6/10

Po bardzo udanym poprzednim sezonie tym razem Japończyk zaliczył regres swojej formy. Popełniał zbyt dużo błędów szczególnie w pierwszej połowie sezonu, przez co aż 4 razy nie punktował. Druga część była już lepsza z jednym podium w Finlandii, jednak oczekiwania były większe. Katsuta nadal w wielu rajdach nie jest w stanie utrzymać tempa ścisłej czołówki. Miał taką szansę u siebie w Japonii. Niestety tu znowu pojawił się błąd pierwszego dnia, który pozbawił go szans na podium. W kolejnym roku będzie drugim fabrycznym kierowcą Toyoty na pełny etat obok Evansa, więc oczekiwania będą jeszcze większe co do wyników.

8. Dani Sordo | Ocena: 6.5/10

Doświadczony Hiszpan wystartował w siedmiu rajdach, z czego jego najlepszym wynikiem było drugie miejsce w Portugalii. Do tego dołożył jeszcze trzecie miejsce w Akropolu. Nie ukończył Sardynii i Japonii. Ogólnie był to gorszy sezon w jego wykonaniu niż poprzedni, jednak należy pamiętać, że Dani ma już swoje lata i rozważa koniec kariery. Na ten moment nie wiadomo, czy zobaczymy go jeszcze w następnym sezonie.

9. Teemu Suninen | Ocena: 7/10

Fin w połowie sezonu zastąpił w Hyundaiu tragicznie zmarłego Craiga Breena i wystartował w czterech rajdach. Trzykrotnie punktował, a jego najlepszym miejscem była czwarta lokata w Finlandii. Nie ukończył jedynie rajdu Chile popełniając błąd ostatniego dnia, choć do tego momentu liczył się w walce o podium. Ogólnie były to solidne występy i zespół na pewno rozważy go jako opcję na kolejny sezon.

12. Pierre-Louis Loubet | Ocena: 3/10

W tym roku wszystko poszło nie tak jeżeli chodzi o młodego Francuza. Notoryczne rozbijanie auta, problemy techniczne oraz słabe tempo razem złożyły się na fatalny sezon. Jest to jedyny zawodnik w tym sezonie, który pomimo jazdy w pełnym sezonie autem Rally 1 zakończył rok poza Top 10 (nie licząc zawodników z pojedynczymi występami). Więcej punktów od niego zdobył Olivier Solberg, który jechał autem Rally 2. Andreas Mikkelsen zdobył tyle samo punktów ale osiągnął lepszy wynik w rajdzie i też znalazł się wyżej w klasyfikacji. Loubet na 12 rajdów punktował tylko 5 razy, a jego najlepszymi wynikami były szóste miejsca w Szwecji i Estonii. Oczywiście Puma Rally 1 sprawiała w tym roku wiele problemów, ale mimo wszystko dało się coś z tego auta wyciągnąć (wystarczy spojrzeć na Tänaka). Na ostatni rajd w sezonie został zastąpiony przez Adriena Fourmauxa, więc można wnioskować, że to może być koniec Loubeta w M-Sporcie.

ZOBACZ TAKŻE
Klasyfikacja generalna WRC 2023. Aktualne zestawienie

Pozostali kierowcy

Należy wspomnieć także o kierowcach, którzy wystartowali okazjonalnie w jednym lub paru rajdach w tym roku, a byli nimi:

Craig Breen

Irlandczyk po nieudanej przygodzie z M-Sportem wrócił do Hyundaia realizując częściowy program. Zdołał wystartować tylko w Rajdzie Szwecji, gdzie zajął bardzo dobre drugie miejsce. Niestety na testach przed Rajdem Chorwacji przydarzył mu się wypadek, w którym poniósł śmierć na skutek doznanych obrażeń. Śmierć Breena wstrząsnęła całą społecznością motorsportową i na pewno było to najgorsze, co mogło w tym roku spotkać mistrzostwa WRC.

Jourdan Serderidis

Grecki weteran zaliczył w tym roku 3 starty za kierownicą Pumy Rally1. Jego najlepszym wynikiem było 17. miejsce w Rajdzie Akropolu. Po tym występie prawie już 60-letni zawodnik postanowił zakończyć swoją karierę. 

Grégoire Munster

Młody Belg, startujący z Luksemburską licencją, w tym roku skupiał się przede wszystkim na rywalizacji w WRC 2. M-Sport postanowił dać mu szansę na starty za kierownicą Pumy Rally1 w ostatnich dwóch rajdach. W Europie Centralnej zajął całkiem wysokie jak na debiut 7 miejsce. Gorzej było w Japonii, której nie ukończył. Pomimo tego zdobył już swoje pierwsze punkty za kierownicą topowego auta, co na pewno da mu motywację do dalszego rozwoju.

Adrien Fourmaux

Francuz w tym roku rywalizował w WRC 2 oraz mistrzostwach Wielkiej Brytanii, które wygrał. W nagrodę dostał szansę na start Pumą w Rajdzie Japonii. Swój występ zakończył już na OS 2 wypadając z trasy.

Lorenzo Bertelli

Włoch, który ma za sobą wiele startów w M-Sporcie, tym razem postawił na Toyotę, którą wystartował w Szwecji. Był to występ bez większej historii, w którym zajął 14. miejsce.

Jari-Matti Latvala

Obecny szef Toyoty i jeden z najbardziej doświadczonych zawodników w historii WRC postanowił gościnnie wystartować w swojej domowej Finlandii. Rajd ukończył na wysokim 5. miejscu dodatkowo zgarniając jeden bonusowy punkt na Power Stage.

Oceń nasz artykuł!
Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama